more_horiz
Gospodarka

Powstaje trzeci most trasy żeglugowej Mierzei Wiślanej. Termin oddania kanału jest niezagrożony

Ostatnia aktualizacja: 21.02.2022 12:35
Powstający w Nowakowie most obrotowy, który usprawni żeglugę po kanale przez Mierzeję Wiślaną będzie trzecią tego typu przeprawą w ramach budowy nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym - poinformował w poniedziałek inwestor, Urząd Morski w Gdyni.
Stan budowy przekopu Mierzei Wiślanej na styczeń 2022 roku.
Stan budowy przekopu Mierzei Wiślanej na styczeń 2022 roku.Foto: Z,Gryglas/twitter

W kwietniu minie rok od podpisania kontraktu na realizację drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Ten etap inwestycji polega na obudowie brzegów rzeki Elbląg, przebudowie kolizji teletechnicznych oraz energetycznych, a także wykonaniu odcinka drogi powiatowej i mostu obrotowego nad rzeką Elbląg - przypomniała w komunikacie z postępu prac rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Inwestycja pomoże regionowi

-Nowe rozwiązanie infrastrukturalne będzie motorem rozwoju gospodarczego całego regionu. Przy tej okazji warto podkreślić, iż w tym roku oddamy do użytku ponad 400 km dróg szybkiego ruchu. Nowa droga wodna wpisuje się w szereg działań polepszających komunikację w Polsce, zarówno w ruchu lądowym, jak i wodnym - podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Aktualnie w ramach inwestycji, wykonawca drugiego etapu, firma Budimex wykonuje roboty hydrotechniczne, takie jak: pogrążanie ścianki szczelnej, roboty rozbiórkowe istniejących umocnień, rozpoczęto również roboty żelbetowe.

-Budowany jest nowy most obrotowy, który zastąpi obecną, trudną nawigacyjnie przeprawę w miejscowości Nowakowo. W ramach drugiego etapu inwestycji realizowana jest również obudowa brzegów rzeki Elbląg na długości około 10,5 km, ma ona pozwolić na powstanie nowej drogi wodnej. Kolejnym bardzo istotnym przedsięwzięciem jest budowa 1,5 km nowej drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym - wyjaśnił Andrzej Małkiewicz, Naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni.

Szereg prac na drugim etapie budowy Kanału Mierzei Wiślanej, to m.in. roboty związane z budową nowego mostu w Nowakowie. Są to działania obejmujące instalację kleszczy na ściance szczelnej oraz przygotowywanie platform pod wzmocnienie podłoża, a także wykonanie pali CFA pod przyczółki mostowe.

Na budowie znajduje się około 12 jednostek pływających - pontonów obsługiwanych pchaczami. Pogrążonych zostanie ponad 9,5 tys. sztuk grodzic oraz wykonanych ponad 4,5 tys. mikropali, o łącznej długości ponad 163 km.

Jaki będzie nowy most?


Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa połączone jest z lądem stałym mostem pontonowym, który w okresie przed inwestycją stanowił przeszkodę nawigacyjną. Nowy, obrotowy most o rozpiętości przęsła wynoszącej 103 metry, będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu - czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Most ma uwzględniać także rozwiązania drogowe.

-Jest on trzecim z mostów obrotowych budowanych w ramach całej inwestycji. Dwa pozostałe wykonało w ramach pierwszego etapu konsorcjum NDI/Besix. Południowym mogliśmy przejechać przez teren budowy do grudnia zeszłego roku, obecnie ruch odbywa się mostem Północnym – podał Wiesław Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Nowy etap budowy Mierzei Wiślanej


Wykonawcą drugiego etapu budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest firma Budimex S.A. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.

Etap pierwszy, obejmujący prace na Zatoce Gdańskiej, Mierzei Wiślanej i Zalewie Wiślanym realizuje konsorcjum firm NDI/Besix. Inwestor, Urząd Morski w Gdyni jest aktualnie w trakcie przygotowania nowego przetargu na realizację trzeciego etapu – pogłębiania toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Po zakończeniu całości, nowa droga wodna umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.


PR24/PAP/sw