Kolej dużych prędkości z Sochaczewa do Włocławka. Rozpoczęły się konsultacje społeczne

2022-10-12, 13:40

Kolej dużych prędkości z Sochaczewa do Włocławka. Rozpoczęły się konsultacje społeczne
Wprowadzenie niższych cen jest możliwe w związku z dodatkowymi działaniami optymalizacyjnymi oraz dzięki zwiększeniu rekompensaty dla PKP Intercity na 2023 rok.Foto: Zahnoi Alex/Shutterstock

Rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące przebiegu linii szybkiej kolei z Sochaczewa przez Płock do Włocławka. Linia ta będzie elementem - jedną z tak zwanych "szprych" - systemu kolei dużych prędkości. Trwają analizy pięciu wariantów przebiegu trasy.

Dla około 120-kilometrowego odcinka tak zwanej "szprychy" CPK numer 1, spółka Centralny Port Komunikacyjny jest obecnie w zaawansowanej fazie przygotowań studium wykonalności.

W tej chwili trwają prace studialne dla pięciu wariantów tego odcinka. Ich celem jest opracowanie dla linii kolejowej CPK specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej wariantu inwestorskiego, czyli rekomendowanego przebiegu.

Nowoczesny węzeł przesiadkowy

Spotkania z mieszkańcami każdej z gmin, przez teren których przechodzą warianty kolejowe CPK, ruszyły 3 października i potrwają do 24 listopada. Mają one na celu prezentację proponowanych rozwiązań planowanej linii kolejowej, udzielenie odpowiedzi na pytania mieszkańców, a także uzyskanie w postaci ankiet ocen, uwag i propozycji zmian.

W tej chwili warianty zakładają, że mieszkańcy Płocka będą mogli skorzystać z pociągów KDP zatrzymujących się na głównej stacji w centrum miasta, a także ze składów regionalnych obsługujących przystanki w obszarze aglomeracji. Spółka rozważa przystanki kolejowe w pobliżu osiedla Podolszyce i zakładów petrochemicznych Orlenu.

Pasażerowie z Włocławka skorzystają z pociągów, które zatrzymają się na istniejącej już stacji kolejowej. Dzięki inwestycjom zapowiadanym przez Urząd Miasta powstanie też nowoczesny węzeł przesiadkowy łączący transport kolejowy, autobusowy i samochodowy. Pociągi jadące w kierunku Włocławka będą włączać się w istniejącą linię kolejową nr 18 przez węzeł po południowej stronie miasta.

"Szprycha" skróci czasy przejazdów

CPK zakłada, że wybór wariantu inwestorskiego zakończy się w IV kwartale 2023 roku. Następnie - wraz z wariantami alternatywnymi - zostanie włączony do wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jej uzyskanie to ważny etap poprzedzający kolejne kroki inwestycyjne: wnioski o decyzję lokalizacyjną i o pozwolenie na budowę, a potem właściwą realizację.

Jak wynika z obowiązujących harmonogramów, rozpoczęcie prac budowlanych na linii CPK - Płock - Włocławek planowane jest na III kwartał 2028 roku, natomiast ich zakończenie - do końca 2032 roku.


Program kolejowy CPK Program kolejowy CPK

Docelowo kolejowa "szprycha" CPK nr 1 skróci czasy przejazdów. Dla przykładu z Płocka do Warszawy Centralnej przejedziemy pociągiem w około 50 minut (dla porównania: dziś taka podróż trwa 2,5 godziny. Natomiast z Włocławka do tej samej stacji dojedziemy pociągiem w godzinę i 10 minut. Dziś trwa to co najmniej godzinę dłużej.

Docelowa prędkość - 350 km/h

Przedstawiciele spółki dodają, że pociągi kategorii Regio Express, które również będą jeździły tą linią, umożliwią także atrakcyjne przejazdy w krótszych relacjach, korzystnych w przypadku codziennych dojazdów na przykład do pracy: Lipno-Włocławek, Wyszogród-Płock i Wyszogród-Warszawa.

Początkowo, na głównym ciągu planowanej linii kolejowej pociągi pasażerskie poruszać się będą z prędkością do 250 km/h. Docelowa prędkość, jaką w przyszłości będą mogły osiągnąć najszybsze pociągi, to 350 km/h.

Docelowo nowe połączenia kolejowe CPK umożliwią przejazd między Warszawą i CPK a większością największych miast w Polsce w czasie nie dłuższym niż 2 godziny i 30 minut.
Sieć kolejowa związana z Centralnym Portem Komunikacyjnym ma być gotowa do 2034 roku.


Prędkości z jakimi pociągi będą dowoziły pasażerów do CPK Prędkości z jakimi pociągi będą dowoziły pasażerów do CPK


PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS



Polecane

Wróć do strony głównej