CPK i szybka kolej. Jest pierwszy wniosek o decyzję środowiskową

2022-09-19, 11:40

CPK i szybka kolej. Jest pierwszy wniosek o decyzję środowiskową
Dzięki tej inwestycji dojazd do Portu Solidarność zajmie: z Warszawy około 15 minut, a z Łodzi około pół godziny. Foto: Shutterstock/Longfin Media

Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła wniosek o tak zwaną decyzję środowiskową dla budowy 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Łodzi. Wcześniej spółka ogłosiła wariant inwestorski dla tej inwestycji. Wniosek, to pierwszy etap procesu zgód i pozwoleń związanych z budową nowej linii.

Rekomendowany przebieg nowej linii został wybrany spośród czterech wariantów na podstawie analiz, w tym między innymi  społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, technicznych, środowiskowych i ekonomicznych. Przeprowadzono również analizę kosztów i korzyści oraz analizę wielokryterialną. W efekcie spółka CPK dokonała wyboru optymalnego wariantu, który najlepiej połączył korzyści z różnych kategorii.

- Z satysfakcją przyznaję, że w rekordowym tempie zrealizowaliśmy bardzo ważny etap nowej inwestycji. Spółka CPK złożyła pierwszy w historii wniosek o decyzję środowiskową dla najważniejszego elementu Programu Kolejowego CPK. To zdecydowany krok naprzód w ramach procesu inwestycyjnego - powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Trasa Warszawa-Łódź

Ze względu na to, że linia kolejowa nr 85 Warszawa - Łódź będzie przebiegać przez dwa województwa, spółka CPK przygotowała dwa oddzielne raporty o oddziaływaniu na środowisko, a następnie złożyła dwa wnioski do Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska: w Warszawie i w Łodzi. Pierwszy wniosek dotyczy odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła kolejowego CPK, drugi zaś od węzła do stacji Łódź Fabryczna. Kolejne etapy procedur to uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, a następnie pozwolenia na budowę. Harmonogram zakłada, że linia KDP zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność.

- Nasze harmonogramy są bardzo napięte, jednak udaje się nam ich dochować. Zespołowi CPK udało się w krótkim czasie przeprowadzić wszelkie analizy konieczne do uzyskania decyzji środowiskowej. Dzięki ciężkiej pracy naszych pracowników skrócenie terminów nastąpiło bez kompromisów w zakresie jakości przedłożonej dokumentacji - powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W ramach postępowania o wydanie decyzji środowiskowej RDOŚ przeprowadzi ustawowe obowiązkowe konsultacje społeczne. Dla proponowanych wariantów spółka CPK przeprowadziła konsultacje z samorządowcami i mieszkańcami wszystkich gmin, przez które przebiegają. Nie były one wymagane prawem, a wynikały z transparentności procedury inwestycyjnej. Zorganizowano w tym celu 25 otwartych spotkań konsultacyjnych oraz dwie tury spotkań z włodarzami 21 gmin. W tym czasie do CPK wpłynęło prawie 19 000 opinii i uwag, które wzięto pod uwagę w ramach analizy wielokryterialnej.

Dla odcinka linii Warszawa - Łódź spółka rozpoczęła już postępowanie wykonawcze w zakresie projektowania i trwa wybór projektanta dla tej trasy. Projekt Węzła CPK ujęty jest w odrębnym opracowaniu.

Szybki dojazd do CPK

Dzięki tej inwestycji dojazd do Portu Solidarność zajmie: z Warszawy około 15 minut, a z Łodzi około pół godziny. Z Warszawy do Łodzi dojedziemy w około 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie.

Pociągi z pasażerami będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. W przyszłości technicznie będzie możliwe podniesienie jej nawet do 350 km/h.

W planach jest budowa 12 nowych tras kolejowych, w tym 10 tak zwanych szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 000 km nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.

Budowa samego lotniska ma się rozpocząć w przyszłym roku, a pierwsi pasażerowie mają skorzystać z Portu Lotniczego Solidarność na przełomie 2027 i 2028 roku.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej