Tunel w Łodzi dla szybkich kolei. Najbardziej zaawansowany projekt CPK z wnioskiem o decyzję

Prace przy tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi wchodzą w kolejną fazę - spółka CPK złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną. To jeden z ostatnich elementów przygotowania do budowy, która ma ruszyć w pierwszej połowie 2023 roku. Tunel jest elementem tak zwanego igreka, czyli trasy łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem.

2022-08-11, 19:10

Tunel w Łodzi dla szybkich kolei. Najbardziej zaawansowany projekt CPK z wnioskiem o decyzję
Tunel w Łodzi o długości ponad 4 kilometrów będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości.Foto: BOKEH STOCK/ Shutterstock

Prace nad projektem budowlanym tunelu trwają od listopada 2021 roku. Wtedy spółka CPK podpisała umowę z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Projekt jest na ukończeniu, a inwestor, czyli spółka Centralny Port Komunikacyjny, czeka na wydanie decyzji lokalizacyjnej.

Ważny element infrastruktury

- Ten tunel to ważny element infrastruktury transportowej w Łodzi, ale nie tylko. To również łącznik na linii dużych prędkości między Warszawą i Łodzią a Poznaniem i Wrocławiem. To kluczowy element Programu CPK w Polsce, dzięki któremu podróże koleją staną się łatwiejsze, szybsze i wygodniejsze. W bezpośrednim zasięgu inwestycji kolejowych CPK znajdzie się około 24 milionów Polaków - mówi Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu do spraw CPK.

Tunel o długości ponad 4 kilometrów będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości. Jego początek jest zaplanowany na stacji Łódź Fabryczna, a wyjście na powierzchnię na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14.

Ochrona budynków podczas prac drążeniowych

Drążenie tunelu zostanie przeprowadzone przy pomocy automatycznych tarcz TBM. Typ zostanie wybrany przez wykonawcę robót, który weźmie pod uwagę wymagania opisane w projekcie budowlanym, m.in. wymóg nienaruszenia położenia zwierciadła wód gruntowych i uniemożliwienia wpływu wody do wykopu, dzięki czemu zostaną zminimalizowane osiadania powierzchni gruntu. To pozytywnie wpłynie na ochronę budynków, innych obiektów i infrastruktury podziemnej.

REKLAMA

W projekcie przewidziano obudowę tunelu wykonaną z prefabrykowanych, żelbetowych pierścieni o grubości 55 centymetrów. 

Projektowany tunel CPK w Łodzi ma największą  średnicę spośród podziemnych konstrukcji realizowanych dotychczas metodą TBM w Polsce i jest najdłuższym tego typu obiektem tunelowym budowanym jednym odcinkiem.

Czytaj także:

Spółka CPK przygotowuje budowę 12 tras kolejowych, w tym 10 tak zwanych szprych, prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i nowego lotniska. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2000 kilometrów nowych linii kolejowych, które mają zostać zrealizowane do końca 2034 roku.

REKLAMA

Wczoraj spółka CPK przedstawiła wariant inwestorski dla prawie 200-kilometrowego odcinka z Łodzi do Wrocławia, a w czerwcu dla 140 kilometrów z Warszawy do Łodzi.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej