Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa. W tym roku na tapecie phishing i ransomware
Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa we współpracy z państwami członkowskimi oficjalnie rozpoczyna działania w ramach kampanii Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa. W tym roku organizatorzy chcą zwrócić szczególną uwagę na zjawisko phishingu, a także zagrożenia związane z atakami typu ransowmare.
2022-10-13, 10:39
Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa (European Cybersecurity Month - ECSM) to ogólnoeuropejska kampania, której celem jest promowanie i budowanie świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród wszystkich użytkowników internetu, a także dzielenie się dobrymi praktykami w tym obszarze. Angażują się w nią nie tylko państwa członkowskie UE, ale również liczni partnerzy (m.in. rządy, uczelnie, organizacje pozarządowe, stowarzyszenia zawodowe, instytuty naukowe, biznes sektora prywatnego i inni) z Europy, i nie tylko.
W Polsce od początku kampanię koordynuje NASK - Państwowy Instytut Badawczy.
Codzienne dbanie o cyberhigienę
W tym roku obchodzimy 10. jubileuszową edycję kampanii, podczas której jej organizatorzy chcą podkreślić, jak ważne jest budowanie świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz jak istotne dla użytkowników internetu jest codzienne dbanie o cyberhigienę.
Podobnie jak w ubiegłych latach kampanii będą przewodniczyć dwa tematy przewodnie. W tym roku organizatorzy chcą zwrócić szczególną uwagę na zjawisko phishingu (jakie formy przyjmuje, jak się przed nim chronić i co zrobić, jeśli padniemy ofiarą cyberoszustów), a także zagrożenia związane z atakami typu ransowmare.
REKLAMA
Phishing, czyli wyłudzanie informacji, to rodzaj ataku, w czasie którego ofiara zostaje nakłoniona do przekazania danych osobowych, danych finansowych lub kodów dostępu. Oszust podszywa się pod kogoś, do kogo ofiara może mieć zaufanie.
Ransomware - oprogramowanie szantażujące - jest to atak cyfrowy, który umożliwia atakującym przejęcie kontroli nad zasobami zaatakowanego podmiotu i żądanie okupu w zamian za przywrócenie dostępności i poufności tych zasobów.
Kampania ma charakter niekomercyjny
Idea kampanii ECSM polega na zgłaszaniu przez firmy, instytucje i inne podmioty różnych inicjatyw z zakresu cyberbezpieczeństwa, których celem jest podnoszenie świadomości i kompetencji w tym zakresie. Kampania ma charakter niekomercyjny, a udział w inicjatywach jest bezpłatny.
Przykłady aktywności to: webinary, materiały informacyjne, konferencje, szkolenia, różnego rodzaju akcje podnoszące świadomość cyberbezpieczeństwa wśród klientów i pracowników czy dedykowane zajęcia w szkołach.
REKLAMA
Wszystkie inicjatywy będą prezentowane i promowane na dedykowanej kampanii polskiej stronie https://bezpiecznymiesiac.pl/ oraz w mediach społecznościowych:
Po raz pierwszy będą nagrody
ECSM jest kampanią międzynarodową promowaną przez Agencję Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa ENISA, stąd też wszystkie przesłane inicjatywy i aktywności pojawią się również na oficjalnej europejskiej stronie ECSM.
W tym roku ENISA po raz pierwszy włączyła do swojej kampanii nagrody. Przedstawiciele państw członkowskich będą co roku wybierać najbardziej nowatorskie materiały wyprodukowane na potrzeby poprzednich kampanii. Państwa członkowskie zostały poproszone o dokonanie wyboru spośród materiałów zgłoszonych do konkursu. Wybrane już w tym roku zwycięskie materiały zostaną przetłumaczone na wszystkie języki urzędowe UE i będą ponownie wykorzystywane w trakcie aktualnej kampanii.
ENISA zamierza organizować ten konkurs co roku.
Rekord na skalę europejską
Kampania w Polsce zyskuje coraz większe zainteresowanie. W ubiegłym roku udało się wypromować 71 polskich inicjatyw, które stanowiły rekord na skalę europejską, a uczestniczyło w nich ponad 40 tys. uczestników.
REKLAMA
Tegoroczną edycję kampanii objęli patronatem:
- Ministerstwo Edukacji i Nauki
- Komendant Główny Policji
- Komisja Nadzoru Finansowego
- Ośrodek Rozwoju Edukacji
- Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska
- Fundacja Bezpieczna Cyberprzestrzeń
- Polskie Towarzystwo Informatyczne
- Krajowy Związek Banków Spółdzielczych.
PR24.pl, NASK, DoS
REKLAMA