more_horiz
Gospodarka

UTK skontroluje pociągi kursujące w czasie zimowych ferii

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2023 12:15
Urząd Transportu Kolejowego (UTK) zapowiada intensywne kontrole pociągów, które będą w czasie nadchodzących zimowych ferii wozić dzieci i młodzież. Jako pierwsi będą wypoczywać mieszkańcy województw łódzkiego, śląskiego, lubelskiego, podkarpackiego i pomorskiego. Pierwsze kontrole rozpoczną się 16 stycznia.
W okresie ferii zimowych UTK będzie bez uprzedzania przewoźników  kontrolować stan techniczny pociągów.
W okresie ferii zimowych UTK będzie bez uprzedzania przewoźników kontrolować stan techniczny pociągów.Foto: PKP PLK/twitter

W czasie zimowego wypoczynku największa popularnością cieszą się przede wszystkim kolejowe połączenia do miejscowości położonych w górach – do Zakopanego, Wisły, czy Szklarskiej Poręby. Dalekobieżny przewoźnik PKP Intercity będzie wzmacniał kursujące składy dodatkowymi wagonami tak, by wszyscy chętni znaleźli miejsce. W rozkładzie pojawią się także dodatkowe połączenia.

Na ferie koleją

W zeszłym roku kolei cieszyła się rekordowym zainteresowaniem. Tylko państwowy przewoźnik PKP Intercity przewiózł w całym 2022 roku prawie 59 milionów pasażerów, co jest rekordem w historii spółki. Dla kolejarzy zimowe ferie są jednym z najbardziej pracowitych okresów w roku.

Urząd Transportu Kolejowego od wielu lat prowadzi kontrole w czasie zimowego i letniego wypoczynku. Tak też będzie w czasie nadchodzących ferii. Inspektorzy sprawdzą około stu pociągów.

Lotne kontrole

Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem w trasę lub w trakcie jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo, między innymi zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, kwalifikacje maszynistów i drużyny konduktorskiej. Dużą wagę przywiązują do elementów związanych z komfortem podróżowania i przestrzeganiem praw pasażerów. Kontrolerzy sprawdzają czystość składu, toalety i ich wyposażenie, działanie ogrzewania oraz oświetlenia, informacji megafonowej i wizualnej oraz odpowiednie oznaczenie relacji pociągu. Zwracają również uwagę na frekwencję.

Kary wobec przewoźników

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes UTK nakazuje ich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości. Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, to przewoźnikowi grozi do 5 tysięcy euro kary za każdy dzień opóźnienia.

W ubiegłym roku w trakcie dodatkowych kontroli inspektorzy UTK sprawdzili około 200 pociągów.

Najczęściej powtarzające się naruszenia to uszkodzone drzwi, błędy w dokumentacji, nieprawidłowe oznakowanie pojazdów i niedziałające tablice systemu informacji pasażerskiej.

Prawo do zwrotu pieniędzy

Jeśli przewoźnik nie zapewni odpowiedniej jakości podróży, pasażerowie mogą złożyć do niego reklamację i domagać się zwrotu części ceny biletu. Prawo europejskie przewiduje odszkodowania za opóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch jest to 25 procent ceny biletu, przy ponaddwugodzinnym opóźnieniu – połowa ceny biletu. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylko wtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.

Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego można poskarżyć się do Prezesa UTK. W pierwszej pasażerowie powinni jednak złożyć skargę u przewoźnika.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyjmuje również zgłoszenia podróżnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.



 

 

 

PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw