more_horiz
Gospodarka

PAIH: jesteśmy blisko wejścia do TOP-20 największych światowych eksporterów

Ostatnia aktualizacja: 13.01.2023 11:09
W ciągu ostatnich trzech dekad polski eksport wzrósł ponad dwudziestopięciokrotnie - poinformował Łukasz Grabowski z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Wartość eksportu od stycznia do października 2022 r. wyniosła prawie 285 mld euro, zbliżając się do psychologicznej granicy 300 mld euro. Systematycznie rok do roku rośnie wolumen sprzedawanych za granicę polskich towarów i usług.
Afryka i Bliski Wschód to dla polskich inwestorów i przedsiębiorstw obiecujący kierunek ekspansji. Rozwija się też polski eksport do Azji.
Afryka i Bliski Wschód to dla polskich inwestorów i przedsiębiorstw obiecujący kierunek ekspansji. Rozwija się też polski eksport do Azji.Foto: Twitter/DCT Gdańsk

- W ciągu ostatnich trzech dekad polski eksport wzrósł ponad dwudziestopięciokrotnie - powiedział dyrektor Centrum Eksportu PAIH Łukasz Grabowski.

Dodał, że ponad 20-procentowy wzrost eksportu rdr to zasługa m.in. zmieniających się warunków finansowych w gospodarce światowej oraz rosnących cen dóbr i usług.

- Jesteśmy, jako kraj, blisko wejścia do TOP-20 największych światowych eksporterów - ocenił.

Zwrócił uwagę, że najczęściej eksportujemy do państw europejskich.

Wśród największych odbiorców polskich towarów można wymienić Niemcy, Czechy i Francję. Nasi eksporterzy coraz śmielej wychodzą jednak również poza Europę - ocenił ekspert.

Polski eksport do Azji

Według Łukasza Grabowskiego Afryka i Bliski Wschód to dla polskich inwestorów i przedsiębiorstw obiecujący kierunek ekspansji.

- Dynamiczny rozwój gospodarczy tych regionów, zwiększająca się siła nabywcza, a w przypadku Afryki - najwyższy na świecie przyrost naturalny dają mocne fundamenty i argumenty do intensyfikacji współpracy gospodarczej - stwierdził.


Jak zaznaczył, rozwija się też polski eksport do Azji.

- Żywność znad Wisły oraz kosmetyki są cenione w tym regionie - podkreślił.

Z roku na rok coraz szersza jest grupa polskich firm, które korzystają z ułatwień, jakie dają umowy o wolnym handlu (FTA). Dyrektor Centrum Eksportu PAIH zwrócił uwagę, że UE ma takie porozumienia m.in. z Norwegią, Szwajcarią, krajami bałkańskimi, a także: Koreą Południową, Singapurem, Wietnamem, Japonią czy Kanadą.

- Trwają prace nad wdrożeniem umowy pomiędzy UE i krajami Ameryki Południowej, zrzeszonymi w organizacji MERCOSUR, a także z Australią czy Nową Zelandią - podał.

Większa dynamika wymiany z Ukrainą

Ekspert zwrócił uwagę, że konflikt zbrojny na Ukrainie oraz przyjęte pakiety sankcji dla Rosji wpłynęły negatywnie na eksport towarów i usług do naszych wschodnich sąsiadów.

- Znaczenie tych rynków dla polskiej gospodarki pokazują dane o wymianie handlowej - zaznaczył.

W 2021 r. łączna wartość eksportu z Polski do Rosji Ukrainy i Białorusi wyniosła ok. 14 mld euro.

- W Rosji byliśmy drugim eksporterem z UE po Niemczech, a w przypadku Białorusi i Ukrainy zajmowaliśmy miejsce pierwsze - z udziałem 20-25 proc. całego eksportu unijnego do tych państw. Z tych trzech kierunków importowaliśmy też wiele surowców i półproduktów do rodzimej produkcji - wyjaśnił.

Polscy przedsiębiorcy z dnia na dzień - jak przypomniał - stanęli przed wyzwaniem związanym z zabezpieczeniem łańcuchów wartości.

- Są jednak na tyle elastyczni, że potrafili odnaleźć się w tej sytuacji, znaleźć nowych odbiorców swoich towarów i mimo toczącego się konfliktu zwiększyć dynamikę wymiany z Ukrainą - zauważył.

700 firm otrzymało wsparcie

W ubiegłym roku PAIH zakończył m.in. kolejny nabór do programu Polskich Mostów Technologicznych. W ciągu kilku lat zrealizowano 14. edycji skierowanych na takie rynki jak: Stany Zjednoczone, Australia, Chiny, Korea Południowa, ZEA, Arabia Saudyjska, Meksyk, Izrael. W sumie - program dotyczył ekspansji w blisko 40 kierunkach.

- W dotychczasowych edycjach projektu ponad 700 firm otrzymało wsparcie w ekspansji biznesu na rynki zagraniczne. Łącznie uczestnicy programu otrzymali przeszło 80 mln zł - poinformował Łukasz Grabowski.

Wskazał, że PAIH prowadzi też działalność informacyjną i edukacyjną, m.in. poprzez bezpłatne webinaria oraz mentoring w ramach projektu "Mój biznes za granicą". Zwrócił uwagę, że 40 z 55 zagranicznych biur handlowych PAIH działa poza UE.

- Zależy nam, żeby polscy przedsiębiorcy chętniej angażowali kapitał i potencjał biznesowy na nowych rynkach - podsumował.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS