Seniorzy online. Większość ma internetowe konto w banku, ale brakuje im wiedzy o cyberbezpieczeństwie

82 proc. polskich seniorów ma konto internetowe w banku, a co trzeci robi zakupy i płaci za nie online - wynika z badania "InfoSenior 2023". Ponad połowa osób starszych negatywnie jednak ocenia swój poziom wiedzy dotyczący bezpiecznego korzystania z sieci, w tym bankowości internetowej.

2023-01-20, 14:44

Seniorzy online. Większość ma internetowe konto w banku, ale brakuje im wiedzy o cyberbezpieczeństwie
82 proc. seniorów ma konto internetowe w banku, a 75 proc. opłaca większość swoich zakupów kartami płatniczymi. Co trzeci za e-zakupy płaci online.Foto: shutterstock.com/Perfect Wave

Coraz więcej polskich seniorów korzysta z usług bankowości internetowej, jednak najpopularniejszym produktem bankowym wśród osób starszych pozostaje tradycyjny rachunek osobisty, którego posiadanie deklaruje 95 proc. respondentów powyżej 60. lat - wskazali autorzy badania "InfoSenior 2023" przeprowadzonego na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości we współpracy ze Związkiem Banków Polskich.

Negatywna ocena poziomu wiedzy

Według badania seniorzy korzystają też z kart płatniczych (84 proc.) i rachunków oszczędnościowych (44 proc.). Z kolei 82 proc. badanych ma konto internetowe w banku, a 75 proc. opłaca większość swoich zakupów kartami płatniczymi, przy czym co trzeci za e-zakupy płaci online.


Jednak ponad połowa seniorów uczestniczących w badaniu negatywnie oceniła swój poziom wiedzy na temat bezpiecznego korzystania z internetu, w tym bankowości internetowej, a 55 proc. z nich deklaruje podstawową wiedzę w tym zakresie.

Wśród osób powyżej 60. roku życia głównym źródłem czerpania wiedzy o cyberbezpieczeństwie są media (65 proc.). Seniorzy takie informacje uzyskują też od pracowników instytucji finansowych (28 proc.) i od rodziny (27 proc.).

REKLAMA

Bardziej podatni na oszustwa

Autorzy badania podkreślili, że ważne jest promowanie wiedzy o bezpieczeństwie w sieci i cyberzagrożeniach wśród seniorów.

"Często nie są oni zaznajomieni z najnowszymi metodami i zagrożeniami w cyberprzestrzeni, co czyni ich bardziej podatnymi na oszustwa" - wskazano w informacji WIB i ZBP.

Zwrócono uwagę, że finansowa edukacja jest kluczowa dla zapewnienia seniorom bezpiecznej i stabilnej przyszłości finansowej.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej