Q-Doręczenia - elektroniczny list polecony. Poczta Polska uruchomiła nową usługę

2023-02-04, 12:41

Q-Doręczenia - elektroniczny list polecony. Poczta Polska uruchomiła nową usługę
System zapewnia bezpieczeństwo przesyłki i jej integralność, dowody potwierdzające poszczególne zdarzenia, które są opatrzone kwalifikowanym znacznikiem czasu i zabezpieczone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną dostawcy.Foto: Pxhere

Poczta Polska uruchomiła Q-Doręczenia, nową usługę w ramach rejestrowanych doręczeń elektronicznych. Mogą z niej korzystać podmioty niepubliczne, czyli np. firmy, przedsiębiorcy, stowarzyszenia, adwokaci oraz osoby fizyczne. Nową usługę w panelu usług dodatkowych mogą aktywować posiadacze adresu do doręczeń elektronicznych.

Jak poinformowała Poczta Polska można już korzystać z nowej usługi funkcjonującej w ramach e-Doręczeń - Kwalifikowanej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego.

"Dzięki Q-Doręczeniom można za pomocą swojego Adresu Doręczeń Elektronicznych korespondować również m.in. z osobami fizycznymi i firmami" - podkreślono w komunikacie.

Zwrócono uwagę, że dotychczas z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego można było korzystać wyłącznie w komunikacji z podmiotami publicznymi - organami władzy publicznej, w tym administracji samorządowej.

Publiczna Usługa Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego, działa od 5 października 2021 r.

Lista dostawców usług zaufania

Usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, to tzw. usługi zaufania, w których obowiązują restrykcyjne normy i przepisy europejskie. Są one wykorzystywane w innych krajach Unii Europejskiej, np. w Danii, Estonii, Czechach, Francji, we Włoszech czy w Hiszpanii.


"Wysyłka pomiędzy nadawcą i odbiorcą jest realizowana przez system teleinformatyczny zaufanego dostawcy, który po przejściu zewnętrznego audytu przez firmę akredytowaną w ramach Unii Europejskiej, po pozytywnym wyniku, może ubiegać się o wpis na tzw. listę dostawców usług zaufania" - wyjaśniono.

System - jak podkreślono - zapewnia bezpieczeństwo przesyłki i jej integralność, "dowody potwierdzające poszczególne zdarzenia, które są opatrzone kwalifikowanym znacznikiem czasu i zabezpieczone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną dostawcy".

Baza adresów daje gwarancję

Założenie Adresu Doręczeń Elektronicznych możliwe jest po złożeniu wniosku o jego nadanie do ministra właściwego ds. informatyzacji. Można to zrobić poprzez stronę internetową gov.pl.

"Nadawanie ADE przez ministra oraz zarządzana przez niego baza adresów elektronicznych daje gwarancję, że wiemy dokładnie z kim prowadzimy korespondencję, nie ma możliwości podszycia się pod inną osobę" - wskazano.

Dodano, że użytkownik chcąc skorzystać z usługi musi zalogować się np. profilem zaufanym.

Jeżeli natomiast podmiot prowadzi działalność gospodarczą, może skorzystać z opcji "Podpisz umowę" i przekazać swoje dane kontaktowe w celu zawarcia umowy, a co za tym idzie płacić za nadane przesyłki raz w miesiącu, po otrzymaniu faktury.

PR24.pl, IAR, PAP, DoS

Polecane

Wróć do strony głównej