Droga Krajowa numer 9 będzie miała nowy przebieg. Ministerstwo infrastruktury zatwierdziło jej modernizację

2023-05-22, 13:13

Droga Krajowa numer 9 będzie miała nowy przebieg. Ministerstwo infrastruktury zatwierdziło jej modernizację
Droga krajowa numer 9 to istotny element systemu transportowego Polski. Stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ – południe.Foto: Twitter/GDDKiA

Minister Infrastruktury zatwierdził Programy Inwestycji dla budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, od węzła Rzeszów Zachód na A4 do drogi ekspresowej S74. W trzecim kwartale tego roku Generalna Dyrekcja róg Krajowych i Autostrad chce ogłosić przetargi na prace przygotowawcze dla tych zadań.

Programy Inwestycji dotyczą budowy nowego przebiegu trasy krajowej numer 9 na odcinku od obwodnicy Nowej Dęby do drogi ekspresowej S74 w województwie podkarpackim. Nowy odcinek o długości 19 kilometrów  będzie przebiegał od obwodnicy Nowej Dęby po wschodniej stronie Wisły w kierunku Tarnobrzega i połączy się z drogą ekspresową S74.

Ponadto plany dotyczą także budowy drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu trasy numer 9 DK9. To odcinek Komorów – Cmolas o długości 11 kilometrów oraz budowy drogi łączącej obwodnicę Kolbuszowej z autostradą A4 poprzez węzeł Rzeszów Zachód o długości 14 kilometrów.

Jakie są detale modernizacji DK9?

Zakres tych trzech inwestycji przewiduje budowę drogi o przekroju 2x2 wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych lub węzłów. Planowana jest także budowa nowych dróg, przebudowa infrastruktury technicznej oraz budowa dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych. Zakres prac to również budowa urządzeń ochrony środowiska oraz budowa chodników, ścieżek rowerowych lub ciągów pieszo-rowerowych.

– Rozpoczynamy prace nad stworzeniem  ciągu komunikacyjnego o wysokiej przepustowości wzdłuż drogi krajowej numer 9. Elementem uzupełniającym ten projekt i zapewniającym ciągłość przebiegu są obwodnice Kolbuszowej i Nowej Dęby, które są realizowane w ramach "Programu budowy 100 obwodnic". Łącznie z obwodnicami cały odcinek nowej DK9 będzie liczył  60 kilometrów – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

W tej chwili  trwają prace nad przygotowaniem dokumentów niezbędnych do ogłoszenia postępowania przetargowego na prace przygotowawcze. Po wyłonieniu ich wykonawców rozpoczną się prace projektowe zmierzające do wyznaczenia korytarza nowego przebiegu drogi od połączenia z S74 do węzła Rzeszów Zachód na A4 oraz przygotowania dokumentów do uzyskania decyzji środowiskowych.

Czym jest trasa DK9?

Droga krajowa numer 9  to istotny element systemu transportowego Polski. Stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku Północ – Południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla mieszkańców miejscowości, przez które przebiega.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na odcinku od Nowej Dęby do miejscowości Nagnajów średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 10 438 pojazdów na dobę, na odcinku od Kolbuszowej do Nowej Dęby między 7 585 a 12 074 pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 8 463 do 33 822 pojazdów na dobę.

Tak wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje znaczne utrudnienie w płynności ruchu. Dodatkowo droga ta krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas. Występują też liczne zjazdy zarówno publiczne, jak i indywidualne. Istniejące zagospodarowanie wzdłuż istniejącej drogi krajowej nie pozwala na jej rozbudowę. Stąd decyzja o budowie nowego przebiegu drogi krajowej nr 9.

Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje droga krajowa nr 9. Prowadzi ona ruch w kierunku Rzeszowa i dalej w kierunku przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.

Dodatkowo budowa nowego przebiegu DK9 poprawi płynność transportu osobowego na kierunku Rzeszów - Radom i dalej w kierunku Warszawy. Skróci się też czas przejazdu oraz bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Realizacja inwestycji pozwoli także na likwidację tak zwanych wąskich gardeł warunkujących spowolnienie ruchu pojazdów.


 

 

PR24/Aleksander Pszoniak/IAR/sw


 

Polecane

Wróć do strony głównej