Wykonawcy nie stracą. GDDKiA waloryzuje umowy na inwestycje i utrzymanie dróg
Wartość aneksów waloryzujących już zawarte kontrakty przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad sięga około 300 mln zł - poinformowało biuro prasowe GDDKiA. Limit waloryzacyjny obejmie też długookresowe prace związane z utrzymaniem istniejących dróg.
2023-08-02, 08:37
"Maksymalna waloryzacja z podpisanych 287 aneksów według stanu na 19 lipca 2023 roku wynosi łącznie dla umów utrzymaniowych i inwestycyjnych ok. 300 mln zł netto. To maksymalna kwota podpisanych aneksów z limitem 10 proc." - przekazało biuro prasowe GDDKiA.
Ryzyko wzrostu, ale również spadku, cen
Obecnie w umowach GDDKiA stosowany jest 10-procentowy limit waloryzacyjny. Obejmuje on umowy zawierane na wszystkich etapach prac nad inwestycją drogową, tj. od opracowania dokumentacji przygotowawczej, poprzez projekt, aż po roboty budowlane i nadzór nad realizacją kontraktu.
Taki limit waloryzacyjny obejmie też długookresowe prace związane z utrzymaniem istniejących dróg. Mechanizm waloryzacyjny zakłada, że ryzyko wzrostu (ale również spadku cen) dzielone jest pół na pół między inwestora i wykonawcę, a waloryzacja może przybierać wartości zarówno dodatnie, jak i ujemne, tj. +/- 10 proc.
Umowy na bieżące utrzymanie dróg
Podpisywane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów:
REKLAMA
- Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.),
- Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Aneksy obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego 2022 r., czyli po agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym skutków ekonomicznych. GDDKIA waloryzuje również umowy na bieżące utrzymanie dróg oraz na mniejsze zadania inwestycyjne.
PR24.pl, IAR, PAP, DoS
REKLAMA