Już nie tylko pieniądze. Co liczy się najbardziej dla pracowników?
Ponoć pieniądze nie są już najważniejsze. Dobrze wykwalifikowani pracownicy poszukują u pracodawców również innych zachęt i atutów, nie tylko wysokich pensji. Liczy się dla nich np. wielkość firmy i kultura organizacyjna.
2016-05-05, 11:45
Posłuchaj
Dla pracowników coraz ważniejsze są możliwość pogodzenia pracy z życiem osobistym, jak i różnego rodzaju benefity pozapłacowe, mówi Aleksandra Kujawa z firmy Antal.
Z ostatnio przeprowadzonego przez firmę badania wynika, że najbardziej dla specjalistów liczy się tekże styl zarządzania firmą, kultura organizacyjna oraz innowacyjność.
- W dużym skrócie oznacza to poszanowanie dla człowieka, to, jak jesteśmy traktowani, jak nasz przełożony i organizacja, w której pracujemy, reagują na nasze potrzeby i prośby. Czy jest odwieczna walka o urlop, czy jesteśmy w stanie zaplanować sobie odpoczynek, to jest niezwykle ważne – wylicza gość radiowej Jedynki. – Jeżeli chodzi o innowacje, to głównie odnosi się to do firm IT, ale również sprzętu, na jakim pracują pracownicy, czy mają też komfort dookoła siebie – dodaje.
Duże dysproporcje w niektórych branżach
Pracownicy w trakcie badania wybrali też branże, w których pracodawcy najczęściej odpowiadają na zapotrzebowanie swoich podwładnych.
REKLAMA
- Są branże, gdzie widać bardzo duże dysproporcje. Taką branżą jest IT, w której jeden z koncernów amerykańskich zbudował tak doskonały branding, że większość pracowników chciałaby dla niego pracować. Następnie jest duża przepaść, do wszystkich kolejnych firm. Podobnie wygląda to w branży konsultingowej czy finansowej – mówi Aleksandra Kujawa.
Pracodawcy muszą dostosować się do wymagań pracowników
Jak podkreśla ekspertka, pracodawcy nie mają obecnie wyjścia i muszą zacząć dostosowywać się do tych wymagań pracowników.
- Dlatego coraz bardziej popularny staje się employer branding w firmach, jak i ludzkie traktowanie. Firmy przeprowadzają audyty swoich menedżerów, sprawdzają, czy na pewno są to osoby najlepiej wybrane do tego zadania, do zarządzania ludźmi. Ważne, żeby to zarządzanie odbywało się przez partnerstwo, a nie dyktaturę, przez co wszyscy będą mieli lepsze wyniki – mówi Aleksandra Kujawa.
Jak pokazują badania, ponad połowa pracodawców, szczególnie w mniejszych miejscowościach, myśli jeszcze, że rządzi pieniądz. Tymczasem poza godziwą zapłatą za pracę liczy się także ludzkie podejście do pracownika. W porównaniu z innymi branżami najgorzej pod tym względem ocenione zostały handel detaliczny i e-commerce.
REKLAMA
Kamil Piechowski, awi
REKLAMA