Przedsiębiorczość Polek: razem z Japonkami i Rosjankami ostatnie na świecie, są zbyt ostrożne
Kobiety chociaż mają pozytywny stosunek do przedsiębiorczości, cenią sobie niezależność i samorealizację, chcą łączyć życie rodzinne z zawodowym; to jednak są bardziej ostrożne niż mężczyźni i często przed założeniem własnej firmy powstrzymuje je brak przekonania o własnych umiejętnościach.
2017-03-08, 13:30
Częściej niż mężczyźni biorą pod uwagę krytyczne opinie przyjaciół i znajomych i rezygnują ze swoich planów – wynika ze Światowego Raportu Amway o Przedsiębiorczości (AGER) 2016.
36 proc. kobiet myśli o „pracy na swoim”
W Polsce o pracy „na swoim” myśli 36 proc. kobiet, ale tych które chcą założyć firmę, wierzą we własne możliwości i zapowiadają, że konsekwentnie będą się trzymać swoich pomysłów jest już zdecydowanie mniej.
Własna firma – dobry pomysł
Badanie przedsiębiorczości zostało przeprowadzone przez Instytut GFK pod naukowym patronatem Uniwersytetu Technicznego w Monachiumi zainicjowane przez firmę Amway. Objęło 50 861 kobiet i mężczyzn w 45 krajach, w tym 1020 z Polski.
Dunki najbardziej zmotywowane do własnego biznesu
We wszystkich tych państwach przedsiębiorczość kojarzy się kobietom pozytywne; najbardziej Dunkom (95 proc. ocen pozytywnych), najmniej Turczynkom (40 proc. pozytywnych wskazań ).
REKLAMA
Własny biznes popiera 68 proc. Polek
W Polsce własny biznes popiera 68 proc. ankietowanych kobiet (i 75 proc. mężczyzn). A 36 proc. kobiet zastanawia się nad prowadzeniem własnej działalności gospodarczej (o 1 pkt proc. mniej niż rok wcześniej). Wśród mężczyzn wskaźnik ten wynosi 46 proc. (o 7 pkt proc. więcej niż przed rokiem).
− Wyniki badania AGER wskazują, że własna firma może być dobrym pomysłem na życie” – mówi prof. Izabela Koładkiewicz z Akademii Leona Koźmińskiego - mimo obawy przed porażką, Polacy są przekonani, że mają wystarczającą wiedzę i umiejętności do zarządzania firmą w przeciwieństwie do Polek, chociaż wiara we własne umiejętności wśród Pań rośnie” – dodaje.
Kobiety chcą pracy na swoim
Kobiety w Polsce doceniają pracę na własny rachunek. Wskazują, że daje ona poczucie niezależności (51 proc.), samorealizacji (38 proc.), stanowi źródło dochodów (29 proc.), umożliwia stworzenie lepszej równowagę między pracą, odpoczynkiem i życiem rodzinnym.
Kobiety ostrożne w podejmowaniu ryzyka
Ale – jak wynika z raportu AGER - są ostrożne w podejmowaniu ryzyka. Świadczy o tym tzw. Indeks Ducha Przedsiębiorczości (Amway Entrepreneurial Spirit Index).
REKLAMA
Jest to wskaźnik tworzony na podstawie 3 elementów: deklarowanej chęci założenia firmy, przekonania o własnych możliwościach oraz konsekwencji w działaniu czyli w praktyce na odporności na wływy otoczenia, które mogłoby np. zniechęcać do tej aktywności. U kobiet w Polsce wskaźnik ten wynosi 28 (to o 3 pkt. więcej niż przed rokiem), ale jest niższy niż u mężczyzn (38).
Zdecydowanie na swoim chce pracować 25 proc. ankietowanych Polek (o 3 pkt. proc więcej niż przed rokiem), o swoich możliwościach i zasobach jest przekonanych 29 proc. (podobnie jak rok wcześniej) i 29 proc. (o 5 pkt. proc. więcej) zapowiada, że po podjęciu decyzji o założeniu firmy będzie konsekwentnie się jej trzymać, nawet jeżeli znajomi będą mieli inną opinię.
Przedsiębiorczość kobiet na świecie – Polki na szarym końcu z Japonkami
Z raportu AGER wynika, że najbardziej przedsiębiorcze są kobiety w Wietnamie (wskaźnik AESI wynosi tam 84 proc.), w Tajlandii (76 proc.), w Indiach (75 proc.). Najmniej skłonne do własnej inicjatywy w biznesie są natomiast w Japonii (22 proc.), Bułgarki (24 proc.) Rosjanki i Polki (po 28 proc.).
Prowadząc własny biznes najbardziej komfortowo przy zabieganiu o klientów i ich pozyskiwaniu czują się Wietnamki; aż 96 proc. ankietowanych kobiet z tego kraju chce pracować w ten sposób. Bezpośrednie zabieganie o potencjalnych klientów firm prowadzonych przez kobiety to z kolei bardzo trudne zadanie dla Japonek (jedynie 25 proc. utrzymuje, że mogłoby to robić).
REKLAMA
Wśród ankietowanych Polek 45 proc. twierdzi, że poradziłoby sobie z pozyskaniem klientów dla swoich firm i czułoby się przy tym zupełnie komfortowo (takiego zdania jest 51 proc. mężczyzn). We wszystkich państwach europejskich, objętych badaniem takiego zdania jest 47 proc. ankietowanych, a w państwach świata – 52 proc.
Informacja prasowa
REKLAMA