Przedsiębiorczość Polek: razem z Japonkami i Rosjankami ostatnie na świecie, są zbyt ostrożne

Kobiety chociaż mają pozytywny stosunek do przedsiębiorczości, cenią sobie niezależność i samorealizację, chcą łączyć życie rodzinne z zawodowym; to jednak są bardziej ostrożne niż mężczyźni i często przed założeniem własnej firmy powstrzymuje je brak przekonania o własnych umiejętnościach. 

2017-03-08, 13:30

Przedsiębiorczość Polek: razem z Japonkami i Rosjankami  ostatnie na świecie, są zbyt ostrożne
Najmniej skłonne do własnej inicjatywy w biznesie są natomiast w Japonii (22 proc.), Bułgarki (24 proc.) Rosjanki i Polki (po 28 proc.). . Foto: Pixabay

Częściej niż mężczyźni biorą pod uwagę krytyczne opinie przyjaciół i znajomych i rezygnują ze swoich planów – wynika ze Światowego Raportu Amway o Przedsiębiorczości  (AGER) 2016.

36 proc. kobiet myśli o „pracy na swoim”

W Polsce  o pracy „na swoim” myśli 36 proc. kobiet, ale tych które chcą założyć firmę, wierzą we własne możliwości  i  zapowiadają, że konsekwentnie będą się trzymać swoich pomysłów jest już zdecydowanie mniej.

Własna firma – dobry pomysł

Badanie przedsiębiorczości zostało przeprowadzone przez Instytut GFK pod naukowym patronatem Uniwersytetu Technicznego w Monachiumi zainicjowane przez firmę Amway. Objęło 50 861 kobiet i mężczyzn w 45 krajach,  w tym 1020 z Polski. 

Dunki najbardziej zmotywowane do własnego biznesu

We wszystkich tych państwach przedsiębiorczość kojarzy się kobietom pozytywne; najbardziej Dunkom (95 proc. ocen pozytywnych), najmniej Turczynkom (40 proc. pozytywnych wskazań ).

REKLAMA

Własny biznes popiera 68 proc. Polek

W Polsce własny biznes popiera 68 proc. ankietowanych kobiet (i 75 proc. mężczyzn).  A 36 proc. kobiet zastanawia się nad prowadzeniem własnej działalności gospodarczej (o 1 pkt proc. mniej niż rok wcześniej). Wśród mężczyzn wskaźnik ten wynosi 46 proc.   (o 7 pkt proc. więcej niż przed rokiem).

− Wyniki badania AGER wskazują, że własna firma może być dobrym pomysłem na życie” – mówi prof. Izabela Koładkiewicz z Akademii Leona Koźmińskiego -  mimo obawy przed porażką, Polacy są  przekonani, że mają wystarczającą wiedzę i umiejętności do zarządzania firmą w przeciwieństwie do Polek, chociaż wiara we własne umiejętności wśród Pań rośnie” – dodaje. 

Kobiety chcą pracy na swoim

Kobiety w Polsce doceniają pracę na własny rachunek. Wskazują, że daje ona poczucie niezależności (51 proc.), samorealizacji (38 proc.), stanowi źródło dochodów (29 proc.), umożliwia stworzenie lepszej równowagę między pracą, odpoczynkiem i życiem rodzinnym. 

Kobiety ostrożne w podejmowaniu ryzyka

Ale – jak wynika z raportu AGER - są ostrożne w podejmowaniu ryzyka.    Świadczy o tym tzw. Indeks Ducha Przedsiębiorczości (Amway Entrepreneurial Spirit Index).

REKLAMA

Jest to wskaźnik tworzony na podstawie 3 elementów: deklarowanej chęci założenia firmy, przekonania o  własnych  możliwościach oraz konsekwencji w działaniu czyli w praktyce na odporności na wływy otoczenia, które mogłoby np. zniechęcać do tej aktywności.   U kobiet w Polsce wskaźnik ten wynosi 28  (to o 3 pkt. więcej niż przed rokiem), ale jest niższy niż u mężczyzn (38).

Zdecydowanie na swoim chce pracować 25 proc.  ankietowanych Polek (o 3 pkt. proc więcej niż przed rokiem), o swoich możliwościach i zasobach jest przekonanych  29 proc. (podobnie jak rok wcześniej) i  29 proc. (o 5 pkt. proc. więcej) zapowiada, że po podjęciu decyzji o założeniu firmy będzie konsekwentnie się jej trzymać, nawet jeżeli znajomi będą mieli inną opinię.

Przedsiębiorczość kobiet na świecie – Polki na szarym końcu z Japonkami

Z raportu AGER wynika, że najbardziej przedsiębiorcze są kobiety w Wietnamie (wskaźnik  AESI wynosi tam 84 proc.), w Tajlandii (76 proc.), w Indiach (75 proc.). Najmniej skłonne do własnej inicjatywy w biznesie są  natomiast w Japonii (22 proc.), Bułgarki (24 proc.) Rosjanki i Polki (po 28 proc.).

Prowadząc własny biznes najbardziej komfortowo przy zabieganiu o klientów i ich pozyskiwaniu czują się Wietnamki; aż 96 proc. ankietowanych kobiet z tego kraju chce pracować w ten sposób. Bezpośrednie zabieganie o potencjalnych klientów firm prowadzonych przez kobiety to z kolei bardzo trudne zadanie  dla Japonek (jedynie 25 proc. utrzymuje, że mogłoby to robić).

REKLAMA

Wśród ankietowanych Polek 45 proc. twierdzi, że poradziłoby sobie z pozyskaniem klientów dla swoich firm i czułoby się przy tym zupełnie komfortowo (takiego zdania jest 51 proc. mężczyzn).  We wszystkich państwach europejskich, objętych badaniem takiego zdania jest  47 proc.  ankietowanych, a w państwach świata – 52 proc.

Informacja prasowa

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej