Zakupy w Internecie: nadeszła mobilna rewolucja

Polacy coraz częściej decydują się na zakupy przez Internet. Częściej też wykorzystują do tego smartfony. Według ostatniego badania TNS Polska, już 65 procent respondentów deklaruje, że kupuje w sieci.

2014-08-22, 12:00

Zakupy w Internecie: nadeszła mobilna rewolucja
Zakupy w Internecie. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O e-commerce mówili w radiowej Jedynce goście Porannych rozmaitości: Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzający w Groupon Polska i Andrzej Olękiewicz z TNS Polska /Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

Do robienia zakupów w Internecie zachęca nas niższa cena i często jest to wystarczający argument, by przełamać strach przed kupowaniem w sieci.

- Od pięciu lat e-commerce w Polsce rozwija się średnio na poziomie 27 proc. rocznie - mówi Aniela Hejnowska, dyrektor zarządzający w Groupon Polska. – Widzimy też, że użytkownicy Internetu bardzo szybko nadganiają wszystkie trendy zachodnie. Ponad 60 proc. Polaków przynajmniej raz w roku dokonuje zakupów w Internecie. Nie sądziliśmy, że tak szybko dorównamy do średniej europejskiej. Na Zachodzie również podobny procent użytkowników dokonuje zakupów w sieci – dodaje.

Za to z lekkim opóźnieniem, jak twierdzi Hejnowska, nadchodzi w Polsce rewolucja mobilna.

- To w tym roku użytkownicy zaczynają nie tylko przeglądać Internet na urządzeniach mobilnych, ale też dokonywać transakcji mobilnych. Ich procent wzrasta dwukrotnie rok do roku – wyjaśnia ekspertka.

REKLAMA

Wyzwanie dla sprzedających

To ogromna szansa nie tylko dla sklepów internetowych, ale również dla tradycyjnych  biznesów, żeby zaistnieć w Internecie.

- To, co teraz będzie wyzwaniem dla wszystkich e-commerców, to jest dostosowanie się do coraz bardziej wyrafinowanego i mądrzejszego klienta – twierdzi Hejnowska. Należy bardzo dobrze personalizować ofertę wysyłaną użytkownikom – dodaje.

Nie tylko zakupy, ale i dzielenie się opiniami o produktach

Przed zakupem często szukamy informacji o danym produkcie w Internecie, a po jego zakupie wystawiamy mu również w sieci oceny.

- Coraz częściej jest tak, że klient spotyka markę czy produkt najpierw w Internecie - wyjaśnia Andrzej Olękiewicz z TNS Polska. – Jedni klienci bardziej ufają oficjalnym witrynom internetowym marek czy stronom z testami. Inni wolą zapytać znajomych i bardziej wierzą w to, co inni użytkownicy napisali w Internecie o danym produkcie. Jest również spora grupa osób, które mogą się obyć bez serwisów społecznościowych i opinii innych użytkowników. One podchodzą do Internetu czysto funkcjonalnie. Jest to dla nich źródło informacji – dodaje.

REKLAMA

W Internecie kupują wszyscy użytkownicy

Zakupy w Internecie robią właściwie wszyscy, bez względy na wiek, płeć czy zawód.

- Sukces e-commerce w Polsce jest spowodowany właśnie tym, że rozlał się on na całą populację internautów. Nawet jeżeli ktoś bał się wcześniej Internetu, to właśnie przez to, że w sieci można kupić coś taniej, często się do niego przekonał. Z jednej strony otwartość konsumentów, ale i poszukiwanie sprytnego, tańszego kupowania to jedne z częstszych motywacji robienia zakupów w Internecie. Z drugiej strony to, że tak szybko i tak dużo sklepów internetowych powstało, również stymulowało rozwój e-commerce – wyjaśnia Olękiewicz.

Cała prawda o zakupach w internecie >>>
Raport na temat współczesnych klientów e-commerce, przeprowadzono w 50 krajach. Najbardziej aktywnymi konsumentami w sieci są Skandynawowie. Aż 80 procent z nich kupuje przez Internet.

Karolina Mózgowiec, awi

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej