Sklepy w pułapce promocji. Klienci nie chcą kupować produktów w regularnych cenach

Sieci handlowe prześcigają się w promocjach. Wszystko po to, aby przyciągnąć do siebie klientów. Coraz częściej mówi się jednak o tym, że dały się one zapędzić w kozi róg, bo klienci nie chcą już kupować rzeczy w normalnych cenach.

2014-10-07, 14:13

Sklepy w pułapce promocji. Klienci nie chcą kupować produktów w regularnych cenach
Zakupy. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O pułapce promocji mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Mariusz Pyc z agencji badawczej Open Research /Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
+
Dodaj do playlisty

- Klienci podczas zakupów zwracają na samym początku uwagę głównie na promocje. Konsumenci robią też mniejsze zakupy, a częściej. Większy boom jest teraz na sklepy osiedlowe, mniejsze placówki handlowe – mówi Mariusz Pyc z agencji badawczej Open Research.

Jak wynika z szacunków, w ubiegłym roku blisko 1/3 koszyka zakupowego w hiper- i supermarketach była sprzedawana podczas promocji.

- Żeby zachęcić klientów do kupowania w normalnych cenach, należałoby zmienić zachowania konsumenckie, oduczyć ich promocji i nauczyć ich czytania etykiet, zwracania uwagi na jakość, świeżość, a nie głównie na cenę. Klienci, jak wynika z badań, poszukują natychmiastowej korzyści, którą jest atrakcyjna cena – wyjaśnia Pyc.

Polacy lubią proste promocje

Każdy sklep przekonuje, że jest najtańszy. W związku z czym pojawiają się inne zachęty, typu: loterie z nagrodami rzeczowymi. Tymczasem, jak wynika z badań, Polacy najbardziej lubią proste formy promocji.

REKLAMA

- Klienci lubią obniżki cen pojedynczego produktu albo większą ilość produktu za tę samą cenę, lub też drugi produkt w obniżonej cenie, a na kolejnych miejscach mówią o bonach zakupowych. Dopiero na kolejnych miejscach, co jest uważane już za dużo mniej atrakcyjne, znalazły się udziały w konkursach – mówi ekspert z Open Research.

Walka na ceny będzie trwała

Jak przewiduje Pyc, walka na ceny nie zakończy się nigdy.

- Klienci chcą być coraz bardziej sprytni, coraz częściej szukają okazji, ale też szukają dobrej jakości. Cały czas będzie więc pogoń za klientem, który zawsze będzie na wygranej pozycji – przewiduje ekspert.

33 proc. dokonywanych przez Polaków w super- i hipermarketach to produkty z promocji. Jest to współczynnik wyższy niż dla krajów Europy Zach. Dla porównania we Francji czy w Niemczech wynosi on ok. 20 proc.

REKLAMA

Błażej Prośniewski, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej