Firmy pożyczkowe: raport o "chwilówkach" nie został poparty danymi

2015-03-27, 13:18

Firmy pożyczkowe: raport o "chwilówkach" nie został poparty danymi
Wielu klientów wpadło w pułapkę nieuczciwych form pożyczkowych. Foto: Pixabay.com

Raport Federacji Konsumentów o rynku "chwilówek" jest niekompletny i nie został poparty danymi - ocenił Związek Firm Pożyczkowych. Wg. raportu FK, umowy pożyczek krótkoterminowych są często niezgodne z zapisami ustawy o kredycie konsumenckim i bardzo drogie.

Jak napisał Związek Firm Pożyczkowych w stanowisku do przygotowanego przez Federację Konsumentów krytycznego "Raportu z badania wzorców umownych pożyczek krótkoterminowych", choć Związek popiera działalność prokonsumencką i badania tego rynku, to opracowanie FK nie zostało poparte danymi liczbowymi.

Federacja Konsumentów krytycznie o "chwilówkach" >>>

- Przy dalszych pracach nad kolejnym raportem oferuję Państwu dostęp do danych liczbowych, których niestety w tegorocznym raporcie wyraźnie zabrakło. Związek Firm Pożyczkowych jest obecnie w posiadaniu weryfikowalnych badań przygotowanych przez zewnętrzne ośrodki badawcze, a także na bieżąco zleca kolejne, w związku ze swoją statutową działalności dotyczącą monitoringu branży - podkreśla prezes zarządu ZFP Jarosław Ryba.
Eksperci Federacji pomiędzy styczniem i lutym tego roku przeanalizowali 14 wzorców umów z 14 różnych serwisów internetowych dotyczących 12 podmiotów oferujących pożyczki krótkoterminowe na 30 dni. Najpoważniejsze zastrzeżenia Federacji dotyczyły niezgodności badanych wzorców umów z ustawą o kredycie konsumenckim, m.in ze względu na brak prawidłowej informacji o kosztach pożyczki, RRSO, całkowitym koszcie kredytu, zarówno na etapie przedkontraktowym, jak i w umowie co uniemożliwia konsumentowi podjęcie świadomej decyzji o zawarciu umowy.
Zastrzeżenia związku pożyczkodawców
Ten sposób badania wzbudził jednak zastrzeżenia związku pożyczkodawców.
- Jawność materiałów oraz danych jest kluczowa do przeprowadzenia rzetelnych i starannych analiz - podkreślił Ryba.
- W związku z powyższym z jednej strony cieszę się, że dokonali Państwo analizy porównawczej ofert, która była możliwa, dlatego że wzory umów są dostępne na stronach internetowych pożyczkodawców. Z drugiej jednak raport, pomimo nazwy sugerującej analizę całej branży, pomija jego większą część, czyli rynek pożyczek udzielanych z ręki do ręki - zauważył.
- Rozumiem, że wzorce umów występujących w modelu obsługi domowej są trudno dostępne, niemniej jednak dla dobra Konsumentów chciałbym zachęcić Federację do ich zdobycia i przeanalizowania - napisał prezes Zarządu ZFP.
Wielu przedsiębiorców nie przekazuje formularza informacyjnego
Raport Federacji zwracał także uwagę, że wielu przedsiębiorców nie przekazuje konsumentowi formularza informacyjnego przed zawarciem umowy, choć w ocenie FK, przy zawieraniu umowy pożyczki przez internet jest to możliwe i konsument zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim powinien taki formularz otrzymać.
Ponadto w kilku badanych wzorcach konsument otrzymywał nieprawidłowe informacje w zakresie przysługującego mu prawa do odstąpienia od umowy czy wcześniejszej spłaty pożyczki. Zdaniem FK, także koszty takiej pożyczki są bardzo wysokie.
ZFP: niesprawiedliwe uogólnienie
Jednak według ZFP, raport niesprawiedliwe rozciąga negatywną ocenę nieuczciwych pożyczkodawców na całą branżę. Podkreślono, że według badań rynku, "zadłużeni konsumenci lub wręcz będący w pętli kredytowej mogą dostać pożyczkę tylko w modelu obsługi domowej" wykorzystywanej m.in. przez nieuczciwych pożyczkodawców do dotarcia do osób "najbardziej narażonych na manipulacyjne metody sprzedaży bezpośredniej, w szczególności seniorów, osób o niskiej wiedzy ekonomicznej oraz opiekujących się dziećmi w domach".

PAP, awi

/

Polecane

Wróć do strony głównej