Rzecznik Finansowy będzie reprezentował klientów w sporach z instytucjami. Prezydent podpisał ustawę

2015-08-26, 15:00

Rzecznik Finansowy będzie reprezentował klientów w sporach z instytucjami. Prezydent podpisał ustawę
Nowym Rzecznikiem Finansowym zostanie na cztery lata Aleksandra Wiktorow, dotychczasowy Rzecznik Ubezpieczonych. Foto: www.rzu.gov.pl

Powołanie Rzecznika Finansowego, który będzie reprezentował klientów w sporach z instytucjami finansowymi, zakłada podpisana przez prezydenta ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.

Podstawowym celem ustawy jest podwyższenie poziomu ochrony osób korzystających z usług finansowych poprzez unormowanie trybu i terminów rozpatrywania przez podmioty rynku finansowego składanych przez ich klientów reklamacji w ramach procedur skargowych.

Zgodnie z przyjętymi regulacjami reklamacja będzie mogła być złożona w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego obsługującej klientów w formie pisemnej - składana osobiście albo przesyłką pocztową.

Reklamacje będzie można składać ustnie

Ponadto reklamacje będzie można składać ustnie - telefonicznie albo osobiście do protokołu podczas wizyty klienta w firmie; albo w formie elektronicznej - z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez podmiot rynku finansowego.

Ustawa dotyczy reklamacji składanych przez osoby fizyczne - także w związku z prowadzoną przez nie działalnością zawodową bądź gospodarczą - które są klientami instytucji finansowych. Instytucje te to m.in. banki, banki spółdzielcze, SKOK-i, firmy pożyczkowe, biura usług płatniczych, towarzystwa emerytalne, towarzystwa ubezpieczeniowe oraz fundusze inwestycyjne.

Instytucja finansowa będzie miała obowiązek dostarczenia klientowi w chwili zawierania umowy informacji na piśmie dot. procedury składania i rozpatrywania reklamacji. Chodzi m.in. o sposób składania reklamacji - jej formę oraz miejsce, gdzie należy ją złożyć, a także termin rozpatrzenia reklamacji.

Gdy klient złoży reklamację, instytucja finansowa będzie miała obowiązek rozpatrzenia złożonej reklamacji i odpowiedzenia na nią na piśmie. Odpowiedź będzie musiała zawierać m.in. uzasadnienie i wyczerpującą informację na temat stanowiska podmiotu finansowego oraz wskazanie osoby udzielającej odpowiedzi. W przypadku nieuwzględnienia ewentualnych roszczeń klienta, instytucja będzie miała obowiązek poinformowania go o możliwości i sposobie odwołania się od stanowiska zawartego w odpowiedzi na reklamację.

30 dni na odpowiedź na reklamację

Odpowiedź powinna zostać udzielona w ciągu 30 dni od chwili otrzymania reklamacji. Nowela przewiduje, że w przypadku uzasadnionych i niezależnych od instytucji przeszkód, uniemożliwiających dotrzymanie 30-dniowego terminu, instytucja ta ma obowiązek wyjaśnienia przyczyn, wskazania okoliczności, które muszą zostać ustalone dla rozpatrzenia sprawy, a także wskazania przewidywanego terminu rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi. Termin ten nie może przekroczyć 60 dni od dnia otrzymania reklamacji.

W przypadku niedotrzymania tych terminów, reklamacja zostanie uznana za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta. Ustawa przewiduje także polubowne załatwianie sporów i mediacje.

PAP, awi

Polecane

Wróć do strony głównej