Alior Bank: problemy z serwerem przyczyną awarii bankowości internetowej
Przyczyną niedostępności Systemu Bankowości Internetowej Alior Banku oraz T-Mobile Usługi Bankowe były przejściowe problemy z serwerem - poinformował w poniedziałek rzecznik prasowy Alior Banku Julian Krzyżanowski.
2017-02-13, 18:43
Klienci Alior Banku i T-Mobile Usługi Bankowe w niedzielę zgłaszali brak dostępu do kont bankowych online oraz brak możliwości wykonywania płatności kartą.
- Pełny dostęp do bankowości internetowej klienci uzyskali dziś około 7:00. W tym czasie operacje kartowe oraz realizowane przez Call Center przebiegały bez zakłóceń - powiedział Krzyżanowski.
Rzecznik zapewnił, że Alior Bank dołożył wszelkich starań, aby nie powtórzyły się one w przyszłości.
- Obecnie bank pracuje na serwerze redundantnym (zapasowym - przyp.red.), nie wpływa to w żaden sposób na wydajność ani dostępność usług dla klientów. Bank uruchomił standardowe procedury trybu awaryjnego, które przed udostępnieniem systemu zapasowego wymagały sprawdzenia integralności danych - dodał.
Problemy z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa
W ciągu ostatnich miesięcy problemy z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa miały również inne polskie instytucje finansowe. W styczniu doszło do awarii serwisów internetowych Banku Pekao, a w grudniu ubiegłego roku - Banku Pocztowego i BGŻ BNP Paribas.
2 lutego przestała działać strona internetowa Komisji Nadzoru Finansowego. Jak poinformowała 6 lutego KNF, funkcjonowanie strony zostało przywrócone po tym, jak zidentyfikowana została próba ingerencji z zewnątrz w obsługujący ją system informatyczny. Materiały dowodowe związane z tym zdarzeniem zostały zabezpieczone przez organy ścigania.
- W celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa strony KNF zastosowane zostały dodatkowe mechanizmy zabezpieczające. Systemy sprawozdawcze KNF, funkcjonujące niezależnie od systemu informatycznego obsługującego stronę internetową, działają bez zakłóceń. Funkcjonowanie strony internetowej i pozostałych systemów informatycznych KNF jest na bieżąco monitorowane - podano w komunikacie.
Sektor bankowy szczególnie narażony na ataki przestępców
- Sektor bankowy jest szczególnie narażony na ataki przestępców i podmiotów zainteresowanych wykradaniem informacji newralgicznych z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa. Nie oznacza to, że jest bezbronny. Wręcz przeciwnie, wyróżnia się liczbą inicjatyw podejmowanych w celu zwiększenia cyberbezpieczeństwa - powiedziała dyrektor Europejskiego Forum Cyberbezpieczeństwa dr Joanna Świątkowska.
Jej zdaniem, poprawie powinna ulec komunikacja między polskimi instytucjami finansowymi w sferze bezpieczeństwa internetu. - Dzielenie się przez banki, które padły ofiarą cyberataków, informacjami o doświadczeniach i wypracowywanych dobrych praktykach ograniczyłoby ryzyko pojawienia się zagrożenia dla innych podmiotów rynkowych - dodała.
PAP, awi
REKLAMA