Cyberoszustwa coraz bardziej powszechne. Już 42 procent Polaków było na celowniku przestępców

42 proc. badanych Polaków powyżej 40 roku życia spotkało się z próbą oszustwa finansowego – wynika z badania "Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta". Wśród najbardziej znanych metod oszustw wymieniono m.in. metodę na wnuczka, na policjanta, czy sprzedaż na portalu zakupowym.

2023-10-25, 11:00

Cyberoszustwa coraz bardziej powszechne. Już 42 procent Polaków było na celowniku przestępców
Oszuści publikują fałszywe reklamy w mediach społecznościowych, które prowadzą do niebezpiecznych stron, gdzie wymagane jest dokonanie rejestracji. W ten sposób pozyskują dane np. do wyłudzania kredytów. Foto: Shutterstock/Gorodenkoff

Jak wynika z badania Banku Pocztowego w ramach programu badawczego "Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta", już 42 proc. badanych Polaków spotkało się z próbą oszustwa finansowego, a u 7 procent z nich niestety to była udana próba.

"Liczba respondentów deklarujących kontakt z cyberprzestępcą (41 proc. osób 60+ i 44 proc. osób 40+) prawie nie różni się między grupami, to jednak osoby powyżej 60 roku życia dużo rzadziej (31 proc.) niż osoby po 40 roku życia (42 proc.) zaznaczały odpowiedź jakoby to ich bliscy kiedykolwiek spotkali się z próbą cyberoszustwa" – stwierdzono w analizie Banku Pocztowego.

Według autorów raportu, taki rozkład głosów wskazuje, że osoby powyżej 60 roku życia "zdecydowanie częściej mogą być ofiarami przestępców po drugiej stronie telefonu, maila czy komunikatora internetowego".

Metoda "na pracownika banku" lub "na wnuczka" 

Cytowany w raporcie Krzysztof Mucha z Banku Pocztowego wskazał, że w 2022 r. wg. szacunków policyjnych oszuści posługujący się metodami np. "na wnuczka", "na policjanta" czy "na pracownika banku" wyłudzili ponad 140 mln zł.

REKLAMA

Wśród respondentów badania, 88 proc. słyszało o metodzie oszustwa "na wnuczka", 68 proc. "na policjanta", 42 proc. na "sprzedaż na popularnym portalu zakupowym", 35 proc. "na wiadomość hakerską".

"Dobrze znanymi metodami wśród respondentów są też oszustwa finansowe metodami "na policjanta/prokuratora/pracownika banku", "na dopłatę do paczki" czy też piramidy na finansowe" – to konkluzja autorów raportu Banku Pocztowego.

Najmniej znana okazała się być metoda "na tanią wycieczkę sakralną", na którą wskazało 18 proc. badanych.

Seniorzy najczęściej padają ofiarą złodziei

Jak wynika z raportu, 94 proc. ankietowanych twierdzi, że osoby w wieku 60+ są najczęstszymi ofiarami oszustw metodą "na wnuczka", a 75 proc. badanych uważa, że osoby w tym wieku są najczęstszymi ofiarami metody na "tanią wycieczkę sakralną. W opinii 56 proc. respondentów każdy, bez względu na wiek, może paść ofiarą oszustw na "dopłatę do paczki", a zdaniem 52 proc., że na "sprzedaż na popularnym portalu zakupowym".

REKLAMA

Wśród metod oszustwa, z którymi badani lub ich bliscy mieli do czynienia najbardziej popularna była metoda na "dopłatę do paczki" (19 proc. respondentów) oraz "metoda na wnuczka" (16 proc.).

"Niestety, wyniki badań pokazują także, że aż 17 proc. wszystkich respondentów (16 proc. osób 60+, 17 proc. osób 40+) zaznaczyło odpowiedź "Inne" w pytaniu o rodzaj przestępstwa, z którym spotkali się oni sami lub ich bliscy – a tym samym deklarują, że padli ofiarą oszustwa, które nie kwalifikowało się do żadnej z omawianych, najpopularniejszych kategorii wyłudzeń (zawartych na liście badania)" – poinformowano. w analizie Banku Pocztowego.

Brakuje wiedzy i edukacyjnych kampanii społecznych

Wskazano, że może to oznaczać, iż "ogólna świadomość istnienia innych sposobów oszustw jest niższa, przez co w efekcie większa część społeczeństwa faktycznie pada ofiarą tych mniej znanych metod wykorzystywanych przez cyberprzestępców".

Badanie zostało przeprowadzone przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research, na zlecenie Banku Pocztowego, w ramach programu "Cyberdojrzali. Bądź mądrzejszy od oszusta". W ramach badania przeprowadzono 1011 ankiet z reprezentatywnymi grupami osób w wieku 60+ lat (507 ankiet) oraz ich dzieci w wieku 40+ lat (507 ankiet).

REKLAMA


PR24/PAP/sw

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej