Franjo Bobinac: Gorenje stawia na nowe rynki i marki premium
Debiut na warszawskiej giełdzie to kolejny ważny krok w rozwoju naszej firmy – mówi szef grupy Gorenje Franjo Bobinac. - Dzięki temu jesteśmy w stanie wejść na kolejny poziom umiędzynarodowienia naszej firmy – podkreśla Bobinac. Spółka debiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych.
2013-12-30, 16:36
Gorenje jest największym eksporterem w Słowenii i największą firmą przemysłową w tym kraju. Eksportuje swoje wyroby już od 1961 roku. Jak podkreśla prezes firmy, jeśli chodzi o rynki kapitałowe to do tej pory koncern ograniczał się do terytorium Słowenii – był notowany na giełdzie w Ljubljanie od 1998 r.. Wejście na warszawską giełdę oznacza, jak podkreśla Bobinac, umiędzynarodowienie spółki.
Pieniądze z debiutu na spłatę długów oraz nowe produkty
Jak mówi prezes Bobinac, część pieniędzy pozyskanych z giełdy zostanie przeznaczona na przyspieszenie i usprawnienie procesu rozwoju, projektowania i wprowadzania na rynek nowych produktów i rozwiązań, a druga część na zmniejszenie zadłużenia spółki. Proporcje wynoszą pół na pół.
Debiut Gorenje na GPW rozczarował
Najbliższe plany – współpraca z Panasonikiem
Do jednych z najważniejszych decyzji Gorenje prezes zalicza partnerstwo strategiczne z Panasonikiem. Stąd decyzja o podwyższeniu kapitału. Jak poinformował prezes Bobinac, Panasonic zainwestował w Gorenje 10 milionów euro.
REKLAMA
Gorenje stawia na nowe pozaeuropejskie rynki i marki premium
- W 2013 zreorganizowaliśmy nasza strukturę produkcyjna, m.in. przenieśliśmy nasze zakłady ze Szwecji do Słowenii, rozbudowaliśmy nasze zakłady w Serbii – mówi prezes Gorenje. - W 2014 r mamy trzy najważniejsze cele: po pierwsze stabilizacja struktury produkcyjnej – w Słowenii, Czechach i Serbii, po drugie chcemy wprowadzić nowe produkty na rynek oraz planujemy wejście na nowe rynki zbytu – podkreśla prezes.
Obroty firmy wynoszą ogółem 1,3 mld euro z czego 95 proc. uzyskiwane jest z eksportu. - Oceniamy, że jesteśmy silni na rynku europejskim i rosyjskim , zaczynamy zwiększać swoją obecność poza tymi obszarami – m.in. w Australii, w Stanach Zjednoczonych, na Bliskim Wschodzie, Azji, Afryce – mówi Bobinac.
Jak podkreśla, Gorenje zdobyła już w Australii ponad 6 proc. rynku zmywarek i to w segmencie produktów premium, dorównujących cenowo innym markom. Właśnie marki premium będą najważniejszym motorem napędowym na nowych rynkach.
Arkadiusz Ekiert
REKLAMA
REKLAMA