Loterie i konkursy według ostrzejszych zasad
1 kwietnia wchodzą w życie przepisy znowelizowanej ustawy o grach hazardowych. Zmiany dotyczą w dużej mierze gier na automatach i wprowadzeniu monopolu państwa w odniesieniu do gier w Internecie.
2017-03-30, 18:55
Posłuchaj
− Jednak w pewnym zakresie nowelizacja dotyka też tematyki loterii promocyjnych, audiotekstowych i konkursów, wyjaśnia Artur Gątowski, radca prawny w kancelarii PwC Legal.
Konkursy takie są bardzo popularne, gdyż bardzo wielu przedsiębiorców organizuje je sprzedając swoje produkty. W ramach akcji promocyjnych można wówczas, wysyłając sms czy też kupon, dołączony do kupionego towaru, wziąć udział w losowaniu nagród.
W niektórych konkurach chodzi o najlepsze hasło promocyjne, albo fotografię produktu.
W nowelizacji wprowadzono istotne zmiany w zakresie odpowiedzialności organizatorów loterii promocyjnych i audiotekstowych.
REKLAMA
Dotychczas odpowiedzialność, zwłaszcza w odniesieniu do loterii promocyjnych była bardzo symboliczna. Organizator mógł zostać ukarany nałożeniem kary w wysokości stu procent przychodu osiągniętego z loterii. Jednak ponieważ loterie promocyjne nie były bezpośrednio nastawione na zysk organizatora, to dawały o sobie znać problemy z ustaleniem wysokości tego przychodu i zazwyczaj kary bywały bardzo niskie.
Znowelizowane przepisy zaostrzają tę odpowiedzialność. Od pierwszego kwietnia organizator loterii promocyjnej lub audiotekstowej, urządzonej bez zezwolenia ,będzie mógł zostać ukarany nałożeniem kary, która faktycznie będzie wynosiła 50 proc. wartości puli nagród.
− Łatwo sobie wyobrazić, że kiedy nagrodami w konkursie jest kilka samochodów osobowych, to kara nałożona na organizatora okaże się bardzo surowa, zaznacza Artur Gątowski z PwC Legal.
Ponadto przepisy wprowadzają dodatkowy rodzaj odpowiedzialności za organizowanie loterii promocyjnych i audiotekstowych wbrew warunkom zezwolenia. Takie przypadki będą zagrożone karą do 200 tysięcy złotych.
REKLAMA
Przy czym biorąc pod uwagę fakt, że przepisy o grach hazardowych nie są dość precyzyjne, i w wielu miejscach budzą liczne wątpliwości, należy liczyć się z tym, iż popełnienie drobnego błędu, spowoduje ukaranie organizatora wysoką kara pieniężną.
Novum w ustawie jest też wprowadzenie osobistej odpowiedzialności członków zarządu spółek, które organizują loterie promocyjne i audiotekstowe bez zezwolenia.
Można zastanawiać się w jakim stopniu może to dotyczyć organizatorów konkursów, ponieważ te ostatnie nie są bezpośrednio przedmiotem regulacji ustawy o grach hazardowych. Jest jednak bardzo wątła granica wyznaczona na gruncie przepisów ustawy odnośnie wspomnianych loterii i konkursów.
W konkursie istotne jest to, że nie może wystąpić żaden element przypadku, czyli nagroda musi być przyznana albo za najlepsze wykonanie jakiejś czynności lub za to, że ktoś wykaże się największą wiedzą. Loteria promocyjna lub audiotekstowa charakteryzuje się tym, że na którymś jej etapie musi wystąpić element losowości, czyli to, że ktoś wygrywa nagrodę jest od niego niezależne, na przykład zostanie wylosowany jego kupon.
REKLAMA
− Problematyczna jest nieraz kwestia jak rozróżnić te dwie sytuacje, zauważa Artur Gątowski.
Może się zdarzyć, że w związku z przypadkowym błędem ktoś poniesie karę, gdyż uważał się za organizatora konkursu, a tymczasem jego przedsięwzięcie, organy kontrolne zakwalifikowały jako loterię promocyjną lub audiotekstową, w rozumieniu przepisów ustawy.
Dariusz Kwiatkowski
REKLAMA