Pracownikom pewnie ta nazwa niewiele mówi, ale ten program ich szefom, a na pewno księgowym jest dobrze znany.
Jest on przeznaczony do instalowania i użytkowania przez płatników składek oraz podmioty upoważnione, w tym pracowników biur rachunkowych.
ZUS nawiązuje aktywny dialog
I jak to program komputerowy – cały czas jest ulepszany. Obecnie szykują się kolejne zmiany.
– PŁATNIK będzie bardziej interaktywnym programem, dzięki czemu uda się wyeliminować błędy – wyjaśnia Ewa Orkwiszewska, naczelnik Wydziału Organizacji Usług Elektronicznych w centrali ZUS.
Celem wdrożenia tych zmian jest, aby płatnik składek jak najmniej tych błędów popełniał. – Oczywiście osiągamy to przede wszystkim dzięki pokazywaniu, jaka sytuacja jest w ZUS, czyli jak prawidłowo dane powinny wyglądać i wspomagamy płatników w przejściu do tego stanu – dodaje Ewa Orkwiszewska.
Dwustronna komunikacja z ZUS
Komunikacja między Zakładem a płatnikiem składek istnieje już od dawna, z tym, że do tej pory była jednostronna. To płatnik składek wysyłał do ZUS dokumenty.
– Natomiast obecnie ta komunikacja będzie dwustronna. Czyli zanim płatnik wyśle dokumenty, ZUS udostępni mu informacje, na których powinien pracować. Poda, jakie dane ubezpieczonych są już zewidencjonowane w ZUS i jakimi danymi płatnik powinien się posługiwać – tłumaczy ekspertka.
Co zrobić, żeby skorzystać z nowego PŁATNIKA
Te zmiany wejdą w życie najpewniej pod koniec drugiego kwartału tego roku. Na razie trwają testy. Potem nowe rozwiązania obejmą kolejne firmy. Dlatego przygotować się nie tylko można, ale i warto np. zadbać o porządek w dokumentacji.
– Przede wszystkim kluczowe jest: poprawność zgłoszeń osób ubezpieczonych do ubezpieczeń i poprawność wyrejestrowań. Stan fizycznie zgłoszonych osób w programie PŁATNIK i w ZUS musi się zgadzać. Nie może być takiej sytuacji, że płatnik w kartotece programu ma osoby, które są niezgłoszone w ZUS. I odwrotnie, że próbuje stworzyć jakieś dokumenty dla osób, dla których np. nie ma kartoteki. Przede wszystkim najważniejszy jest stan osób ubezpieczonych. Ta zgodność daje nam duże szanse na sukces – wyjaśnia Ewa Orkwiszewska z centrali ZUS.
Zmiany i ulepszenia PŁATNIKA
Wprowadzone modyfikacje:
- zmiany związane z wprowadzeniem mechanizmów pobierania i aktualizacji danych z repliki KSI (danych płatnika i ubezpieczonych, statusów przetworzonych dokumentów, słowników i parametrów wyliczeniowych, krytyczności reguł weryfikacji) i utrzymania tych danych w programie;
- dodanie funkcjonalności potwierdzania przetworzenia dokumentów ubezpieczeniowych na podstawie danych z ZUS:
- aktualizacja stanu przetworzenia dokumentów w ZUS,
- wprowadzenie nowych statusów dokumentów,
- dodanie numeracji dokumentów i bloków wielokrotnych w KEDU;
- rozszerzenie zakresu informacyjnego dokumentów rozliczeniowych;
- uwzględnienie na dokumentach rozliczeniowych ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RZA nowego zakresu informacyjnego formularzy (w ramach prezentacji i korygowania źródeł finansowania);
- zmiany w mechanizmach wysyłki dokumentów ubezpieczeniowych;
- aktualizacja komponentów programu i reguł weryfikacji;
- rezygnacja z obsługi systemu Windows 95 i Windows NT;
- integracja z komponentami weryfikacji dokumentów, w tym obligatoryjna instalacja motoru baz danych SQL Server na potrzeby komponentów weryfikacji.
Aktywna pomoc dla firm
|
A przedsiębiorcy będą mogli oczywiście liczyć na wsparcie ekspertów. Pełne wsparcie jest zaplanowane dla płatników składek: począwszy od powiadomienia każdego z nich, który będzie zaliczony do pierwszej grupy pobierającej dane, poprzez zapewnienie bezpłatnych szkoleń dla tych płatników składek, we wszystkich jednostkach ZUS oraz poprzez dedykowane porady zamieszczane na stronie, z której pobiera się program PŁATNIK.
Żaden płatnik składek nie zostanie pozostawiony sam sobie. Każdy otrzyma wsparcie w jednostce lub w centrum obsługi telefonicznej.
Więcej na stronie www.zus.pl; Szczegółowe informacje na www.platnik.info.pl
Krzysztof Rzyman/mb
|