Auta elektryczne: wiemy jaką moc będą miały ładowarki przy domach i urzędach

Trwa przygotowywanie infrastruktury dla samochodów elektrycznych. Ministerstwo Klimatu opublikowało projekt rozporządzenia, które określa sposób ustalania tzw. minimalnej mocy przyłączeniowej dla stanowisk do ładowania aut elektrycznych np. w budynkach mieszkalnych lub użyteczności publicznej.

2020-08-17, 16:46

Auta elektryczne: wiemy jaką moc będą miały ładowarki przy domach i urzędach
Analitycy rynku spodziewają się, że popularyzacja pojazdów elektrycznych (EV) pozostanie jednym z głównych trendów motoryzacyjnych 2022 r.Foto: Shutterstock.com/Scharfsinn

Projekt - jak czytamy - określa sposób ustalania mocy przyłączeniowej (parametr informujący o największym zużyciu energii, jakie może wystąpić podczas użytkowania), pozwalającej wyposażyć wewnętrzne i zewnętrzne stanowiska postojowe w budynkach użyteczności publicznej oraz budynkach mieszkalnych w punkty ładowania samochodów elektrycznych.

Jaką moc będą miały ładowarki przy budynkach użyteczności publicznej

Zgodnie z projektem budynki użyteczności publicznej powinny zapewnić moc przyłączeniową będącą iloczynem 20 proc. planowanych stanowisk postojowych i mocy równej 3,7 kW. "Przykładowo, minimalna moc przyłączeniowa dla budynku użyteczności publicznej posiadającego 10 miejsc postojowych wyniesie 7,4 kW" - czytamy.

Izera twitter free 1200.jpg

Powiązany Artykuł

Polskie auto elektryczne. Szef ElectroMobility Poland: jazda Izerą to frajda, ale i oszczędności


Jaką moc będą miały ładowarki przy budynkach mieszkalnych

Z kolei w budynkach wielorodzinnych mieszkalnych minimalną moc przyłączeniową określa się, mnożąc 50 proc. planowanej liczby miejsc postojowych oraz wartość mocy równej 3,7 kW. "Przykładowo, minimalna moc przyłączeniowa dla budynku mieszkalnego wielorodzinnego posiadającego 10 miejsc postojowych wyniesie 18,5 kW" - napisano.

REKLAMA

Zaznaczono, że zarówno w budynkach użyteczności publicznej, jak i mieszkalnych można zainstalować mniej punktów ładowania, ale o większej mocy.

Proponowane rozwiązania pozwalają na instalację ładowarek bez kosztownej przebudowy instalacji elektrycznej

Wskazano, że proponowane rozwiązanie pozwoli w przyszłości zainstalować punkty ładowania dla pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych typu plug-in, bez ponoszenia dodatkowych nakładów finansowych związanych z przebudową całej instalacji elektrycznej.

 

Powiązany Artykuł

samochód elektryczny 1200.jpg
Samochód elektryczny z dofinansowaniem. Sprawdź warunki i wielkość dopłat

Jednak nie wszystkie budynki będą objęte pozwoleniem na podłączenie ładowarek

Projekt zakłada, że przepisów nie stosuje się do zamierzeń budowlanych, dla których wniosek o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę albo odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego złożono przed dniem wejścia w życie tych przepisów wykonawczych.

Proponowane rozwiązanie - jak czytamy - jest najbardziej skutecznym środkiem do zapewnienia możliwości ładowania pojazdów elektrycznych w ww. budynkach i przyczynia się do rozbudowy infrastruktury ładowania, a tym samym do wdrażania elektromobilności w Polsce.

Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia.

PAP, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej