UOKiK: 4You Airlines utrudnia nam postępowanie. Jak odzyskać pieniądze za bilety?
Prezes UOKiK zwrócił się do Prokuratury o zbadanie działalności spółki 4You Airlines pod kątem możliwości popełnienia przestępstwa. Zdaniem Urzędu istnieje duże prawdopodobieństwo niewykonania przez przedsiębiorcę zobowiązań wynikających z zawartych umów
2014-09-24, 17:45
Posłuchaj
Postępowanie wyjaśniające w sprawie 4You Airlines UOKiK wszczął 26 sierpnia. Z napływających do Urzędu sygnałów wynikało, że przedsiębiorca może wprowadzać konsumentów w błąd, co do charakteru świadczonych usług oraz własnej sytuacji prawnej. Spółka na przełomie lipca i sierpnia br. rozpoczęła sprzedaż biletów lotniczych za pośrednictwem strony internetowej sugerując, że jest przewoźnikiem lotniczym, który rozpocznie loty 3 listopada br.
4You Airlines nie jest przewoźnikiem lotniczym
Tymczasem z informacji, jakie UOKiK uzyskał z Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że przedsiębiorca nie jest przewoźnikiem lotniczym, ponieważ nie otrzymał wymaganych prawem dokumentów: certyfikatu, koncesji oraz upoważnienia na wykonywanie przelotów na oferowane kierunki. Urząd ustalił też, że nie jest możliwe ich uzyskanie przez przedsiębiorcę przed 3 listopada 2014 r.
W opinii UOKiK nieprawdziwe mogą być również zamieszczone na stronie internetowej przedsiębiorcy informacje na temat floty jaką dysponuje. Spółka informuje, że leasinguje samoloty od ukraińskiego przewoźnika Yanair. Tymczasem z informacji uzyskanych przez Urząd wynika, że żaden polski przewoźnik lotniczy nie ma zgody na eksploatację statków powietrznych tego przewoźnika, a 4You Airlines nie ma uprawnień do zawarcia umowy leasingu samolotów.
UOKiK: możliwość popełnienia przestępstwa
Niepokój Urzędu wzbudził także fakt, ze jak dotąd przedsiębiorca nie odpowiedział na wezwanie i nie skontaktował się z Urzędem w celu udzielenia wyjaśnień w związku z prowadzonym od 26 sierpnia postępowaniem wyjaśniającym.
REKLAMA
Mając na uwadze wszystkie powyższe okoliczności i duże prawdopodobieństwo niewykonania przez przedsiębiorcę zobowiązań wynikających z zawartych umów, Prezes UOKiK zwrócił się do organów ścigania z prośbą o dokonanie analizy działania 4You Airlines pod kątem możliwości popełnienia przestępstwa, w szczególności oszustwa w rozumieniu art. 286 Kodeksu karnego.
Zarząd 4You Airlines się tłumaczy
- W nawiązaniu do działań prezesa UOKiK chcielibyśmy poinformować, że w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego 4You Airlines ma jeszcze 6 dni na reakcję i odpowiedź w sprawie. Wyjaśnienie to zostanie udzielone i przekazane zgodnie z przepisami prawa w obowiązującym spółkę terminie - poinformowało 4You Airlines w piątkowym komunikacie.
Zarząd spółki uważa, że zapoznanie się przez UOKiK ze stanowiskiem przedsiębiorcy powinno stanowić podstawę do zamknięcia sprawy bądź do dalszego postępowania.
Źródło: TVP/x-news
"Postępujemy zgodnie z obowiązującymi procedurami"
Zarząd 4You Airlines uważa działania podejmowane przez UOKiK za niezrozumiałe. - Postępujemy zgodnie z obowiązującymi procedurami, które wyznaczył nam sam Urząd. Mając możliwość złożenia stosownych wyjaśnień, jesteśmy jej jednocześnie pozbawiani - czytamy w stanowisku zarządu.
- Niezależnie od naszego braku zrozumienia dla zaistniałej sytuacji, wyjaśnienie to zostanie złożone, podobnie jak udzielimy wszystkich wyjaśnień w sprawie postępowania sprawdzającego prokuratury, o ile prokuratura na takie działania się zdecyduje. Samo bowiem złożenie zawiadomienia nie oznacza, że toczy się jakiekolwiek postępowanie przeciwko spółce - dodano.
REKLAMA
Kilkanaście tysięcy ludzi kupiło tanie bilety 4You Airlines. UOKiK sprawdza firmę.
Źródło: TVN24/x-news
UOKiK radzi, jak odzyskać pieniądze
Przewoźnik prowadził sprzedaż, mimo że nie miał odpowiednich zezwoleń Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Sprzedaż w końcu wstrzymano, a sprawa trafiła do prokuratury.
REKLAMA
Jak mówi rzeczniczka Urzędu Małgorzata Cieloch, w najlepszej sytuacji są osoby, które płaciły kartą kredytową. Ma wtedy możliwość skorzystania z opcji "chargeback", czyli zwrotu pieniędzy. Należy się zwrócić do banku z informacją, że dana transakcja nie została zrealizowana. Małgorzata Cieloch zaznacza, że każdy bank ma trochę inną procedurę, dlatego warto się z nią zapoznać.
Jeżeli zapłaciliśmy przelewem, mamy inną, trochę bardziej skomplikowaną możliwość ubiegania się o zwrot pieniędzy. Konsument powinien argumentować, że został wprowadzony w błąd. W tym przypadku może chodzić zarówno o charakter prowadzonej przez firmę działalności, jak i samego produktu. Na tej podstawie można żądać odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy. Takie roszczenia należy kierować do podmiotu, z którym zawierało się transakcję. W przypadku 4you Airlines jest to o tyle skomplikowane, że w wielu przypadkach stroną były inne spółki.
UOKiK/IAR/PAP, awi
Polecane
REKLAMA