Raport: unijne pieniądze na lotniska są źle wydawane
Unijne pieniądze na lotniska są źle wydawane - tak wynika z raportu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Audytorzy sprawdzili 20 lotnisk w pięciu krajach członkowskich - w Estonii, Grecji, we Włoszech w Hiszpanii i w Polsce. Między 2000 a 2013 rokiem uzyskały one fundusze w wysokości ponad 600 milionów euro.
2014-12-16, 15:59
Posłuchaj
Ponad połowa funduszy, jakie zostały przez nas sprawdzone została przeznaczona na inwestycje, które były zbyt duże, co jest dla nas ważnym wnioskiem - powiedział Luc T'Joen, główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (IAR)
Dodaj do playlisty
Jak powiedział Luc T'Joen, główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego część projektów była jednak niepotrzebna. Mówił, że ponad połowa sprawdzonych funduszy - dokładnie 55 procent, czyli 255 milionów euro - została przeznaczona na inwestycje, które były zbyt duże. - 38 milionów euro, czyli około 8 procent sprawdzonych unijnych funduszy zostało wydane na infrastrukturę, która nie była w ogóle używana w czasie naszego audytu - powiedział Luc T'Joen.
Zaledwie w połowie skontrolowanych portów lotniczych wzrosła liczba pasażerów
Kontrolerzy wykazali, że zaledwie w połowie skontrolowanych portów lotniczych wzrosła liczba pasażerów, zaś w ponad połowie znacznie zawyżono prognozowany wzrost natężenia ruchu lotniczego. Przykładowo w porcie lotniczym w Kordobie (Hiszpania) w 2013 r. liczba pasażerów wyniosła niespełna 7 tys., podczas gdy prognozy przewidywały 179 tys. Dodatkowo w przypadku większości portów lotniczych istniało niewiele dowodów świadczących o poprawie jakości obsługi klienta lub o korzyściach gospodarczo-społecznych, takich jak stworzenie dodatkowych miejsc pracy.
Z kontroli wynika, że siedem portów lotniczych (głównie te, w których liczba pasażerów nie przekracza 100 tys. rocznie) nie jest samowystarczalnych pod względem finansowym i trudno im będzie działać bez wsparcia ze środków publicznych.
Ponadto, stwierdzili oni, że w przypadku większości zbadanych portów lotniczych doszło do opóźnień w budowie oraz w ostatecznym oddaniu do użytku. Wynosiły one średnio niemal dwa lata. W połowie portów lotniczych odnotowano przekroczenie kosztów, w wyniku czego państwa członkowskie musiały wydać z budżetów krajowych niemal 100 mln euro więcej, niż początkowo planowano.
Lotniska w Polsce dobrze ocenione
W przeciwieństwie do inwestycji w Grecji czy w Hiszpanii, środki wydane na lotniska w Polsce zostały raczej dobrze ocenione. Audytorzy sprawdzili realizację inwestycji w Gdańsku i Rzeszowie i uznali, że były one potrzebne. Lotnisko w Gdańsku - zdaniem Trybunału - jest dziś samowystarczalne finansowo, a w Rzeszowie ma szanse takie być w ciągu 7 lat.
Rzecznik KE ds. transportu Jakub Adamowicz zapewnił we wtorek, że w perspektywie 2014-2020 Komisja będzie miała zupełnie inne, wręcz radykalne podejście, jeśli chodzi o przydzielanie lotniskom środków unijnych.
- To nowe podejście będzie wynikało m.in. z tego, że nowe regulacje wobec lotnisk są bardziej rygorystyczne. Nacisk jest kładziony głównie na infrastrukturę, ale dotyczącą ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa - powiedział na konferencji prasowej Adamowicz.
Nie wszystkie lotniska regionalne mają szansę na rozwój.
Źródło: Newseria
IAR/PAP, awi