Raport: unijne pieniądze na lotniska są źle wydawane

Unijne pieniądze na lotniska są źle wydawane - tak wynika z raportu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Audytorzy sprawdzili 20 lotnisk w pięciu krajach członkowskich - w Estonii, Grecji, we Włoszech w Hiszpanii i w Polsce. Między 2000 a 2013 rokiem uzyskały one fundusze w wysokości ponad 600 milionów euro.

2014-12-16, 15:59

Raport: unijne pieniądze na lotniska są źle wydawane
Lotnisko (zdjęcie ilustracyjne). Foto: SXC

Posłuchaj

Ponad połowa funduszy, jakie zostały przez nas sprawdzone została przeznaczona na inwestycje, które były zbyt duże, co jest dla nas ważnym wnioskiem - powiedział Luc T'Joen, główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Jak powiedział Luc T'Joen, główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego część projektów była jednak niepotrzebna. Mówił, że ponad połowa sprawdzonych funduszy - dokładnie 55 procent, czyli 255 milionów euro - została przeznaczona na inwestycje, które były zbyt duże. - 38 milionów euro, czyli około 8 procent sprawdzonych unijnych funduszy zostało wydane na infrastrukturę, która nie była w ogóle używana w czasie naszego audytu - powiedział Luc T'Joen.

Zaledwie w połowie skontrolowanych portów lotniczych wzrosła liczba pasażerów

Kontrolerzy wykazali, że zaledwie w połowie skontrolowanych portów lotniczych wzrosła liczba pasażerów, zaś w ponad połowie znacznie zawyżono prognozowany wzrost natężenia ruchu lotniczego. Przykładowo w porcie lotniczym w Kordobie (Hiszpania) w 2013 r. liczba pasażerów wyniosła niespełna 7 tys., podczas gdy prognozy przewidywały 179 tys. Dodatkowo w przypadku większości portów lotniczych istniało niewiele dowodów świadczących o poprawie jakości obsługi klienta lub o korzyściach gospodarczo-społecznych, takich jak stworzenie dodatkowych miejsc pracy.
Z kontroli wynika, że siedem portów lotniczych (głównie te, w których liczba pasażerów nie przekracza 100 tys. rocznie) nie jest samowystarczalnych pod względem finansowym i trudno im będzie działać bez wsparcia ze środków publicznych.
Ponadto, stwierdzili oni, że w przypadku większości zbadanych portów lotniczych doszło do opóźnień w budowie oraz w ostatecznym oddaniu do użytku. Wynosiły one średnio niemal dwa lata. W połowie portów lotniczych odnotowano przekroczenie kosztów, w wyniku czego państwa członkowskie musiały wydać z budżetów krajowych niemal 100 mln euro więcej, niż początkowo planowano.

Lotniska w Polsce dobrze ocenione
W przeciwieństwie do inwestycji w Grecji czy w Hiszpanii, środki wydane na lotniska w Polsce zostały raczej dobrze ocenione. Audytorzy sprawdzili realizację inwestycji w Gdańsku i Rzeszowie i uznali, że były one potrzebne. Lotnisko w Gdańsku - zdaniem Trybunału - jest dziś samowystarczalne finansowo, a w Rzeszowie ma szanse takie być w ciągu 7 lat.

Rzecznik KE ds. transportu Jakub Adamowicz zapewnił we wtorek, że w perspektywie 2014-2020 Komisja będzie miała zupełnie inne, wręcz radykalne podejście, jeśli chodzi o przydzielanie lotniskom środków unijnych.
- To nowe podejście będzie wynikało m.in. z tego, że nowe regulacje wobec lotnisk są bardziej rygorystyczne. Nacisk jest kładziony głównie na infrastrukturę, ale dotyczącą ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa - powiedział na konferencji prasowej Adamowicz.

Nie wszystkie lotniska regionalne mają szansę na rozwój.

Źródło: Newseria

IAR/PAP, awi

Polecane

Wróć do strony głównej