Pendolino w końcu zarabia, w pierwszym półroczu przewiozło 13,4 mln pasażerów

Członek zarządu PKP Piotr Ciżkowicz podał, że po 5 miesiącach od wprowadzenia na polskie tory pociągów Pendolino zaczęło być one rentowne. - W maju zysk ze sprzedaży biletów wyniósł 2,5 mln zł, a w czerwcu - 7,4 mln zł - podkreślił Ciżkowicz. Dodatkowo W pierwszym półroczu br. PKP Intercity przewiozło 13,4 mln pasażerów, co daje 16,5-proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2014 r.

2015-07-16, 19:36

Pendolino w końcu zarabia, w pierwszym półroczu przewiozło 13,4 mln pasażerów
Pendolino w końcu zarabia. Foto: Pixabay.com

Posłuchaj

ięcej pasażerów, bogatsza oferta i dochodowe Pendolino. Zarząd PKP Intercity chwali się pierwszym półroczem. Eksperci studzą entuzjazm szefów przewoźnika. /Aleksander Pszoniak, Polskie Radio/
+
Dodaj do playlisty

- To o blisko 2 mln podróżnych więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku - powiedział prezes zarządu PKP Intercity Jacek Leonkiewicz. Dodał, że spółka przewiduje, iż przewiezie w tym roku ok. 30 mln pasażerów. - To byłoby więcej o 5 mln niż w 2014 roku - podkreślił.

Ekspert: nie ma się czym chwalić

Zła strategia, niewykorzystane Pendolino i brak perspektyw na zysk. Jakub Majewski z fundacji Pro-Kolej krytykuje spółkę PKP Intercity. Dziś zarząd firmy przedstawił dane, z których wynika, że z jej usług korzysta coraz więcej pasażerów, a pociąg Pendolino przynosi dochody. Majewski wytyka jednak, że chwalenie się 2-milionowym przyrostem liczby pasażerów nie ma sensu.

Przypomniał, że w ciągu ostatnich trzech lat kolej straciła 10 milionów pasażerów. Spowodowały to przede wszystkim remonty torów, a co za tym idzie, drastyczne wydłużenie czasu podróży. Zaznaczył on, że w tym świetle 2 miliony nowych pasażerów, to wątły sukces.

Ekspert skrytykował też strategię firmy. Wypomniał, że przewoźnik kupuje dużo drogich pociągów i nie ma pomysłu, jak je dobrze wykorzystać. Jego zdaniem, przyciąganie studentów, czy osób starszych, na dłuższą metę nie przyniesie oczekiwanych zysków.

Majewski wytknął też, że PKP Intercity źle wykorzystują pociągi Pendolino. Zaznaczył, że równie dobrze mogłyby je zastąpić tańsze składy.

Wzrost liczby pasażerów pierwszy raz od 4 lat

Od początku 2015 r. PKP Intercity notuje pierwszy od 4 lat wzrost liczby pasażerów. Odpowiednio w styczniu, lutym, marcu, kwietniu i maju br. liczba podróżnych w komunikacji krajowej wzrosła o 4 proc., 8 proc., 12 proc., 23 proc. i 25 proc. W czerwcu br. wzrost sięgnął 26 proc.

Leonkiewicz dodał, że spółka zanotowała największe wzrosty na liniach: Warszawa - Trójmiasto (+174 proc.), Kraków - Trójmiasto (+146 proc.) oraz Warszawa - Wrocław (+101 proc.).

- Wzrost liczby pasażerów jest widoczny wśród wszystkich grup klientów. Uporządkowaliśmy oferty, przygotowując atrakcyjne propozycje dla seniorów, studentów czy opiekunów podróżujących z dziećmi. Dzięki temu wśród tych, którzy ukończyli 60. rok życia odnotowano ponad 60 proc.-wzrost, a wśród rodzin ponad 80-proc. - podkreślił Leonkiewicz.

Pendolino zapełnione w ponad połowie


Spółka poinformowała, że najdynamiczniej rozwijającym się segmentem są ekspresy. Porównując pierwsze półrocze 2015 r z analogicznym okresem w 2014 r. na ich pokładach podróżowało o 62 proc. klientów więcej. Z kolei średnia frekwencja w Pendolino - jak podał przewoźnik - wyniosła 53 proc., a w czerwcu osiągnęła blisko 60 proc. Pociągi Pendolino jeżdżą po polskich torach od połowy grudnia 2014 r.

Leonkiewicz dodał, że spółka przygotowuje się do wdrożenia kolejnych nowoczesnych pociągów oraz zamknięcia prac nad przyszłorocznym rozkładem jazdy. Mogę również zdradzić, że do końca wakacji zaoferujemy naszym klientom ponad półmilionową pulę tanich biletów - podkreślił Leonkiewicz.

PAP, fko

Polecane

Wróć do strony głównej