Szara strefa w branży paliwowej to ogromny problem. Jak z nią walczyć?

2016-04-12, 09:15

Szara strefa w branży paliwowej to ogromny problem. Jak z nią walczyć?
Szara strefa paliwowa w Polsce w dalszym ciągu ma się dobrze. Foto: Glow Images/East News

Beniamin Franklin twierdził, że na świecie są pewne tylko dwie rzeczy: śmierć i podatki. Tymczasem z tymi ostatnimi w Polsce mamy problem.

Posłuchaj

O szarej strefie w branży paliwowej mówił w „Porannych rozmaitościach” radiowej Jedynki Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Jednym z sektorów, gdzie szara strefa ma się niestety bardzo dobrze jest branża paliwowa.

Według szacunków, przez ten proceder do budżetu państwa nie wpływa nawet 10 mld złotych rocznie.

Najwięcej wyłudzeń przy dostawach oleju napędowego

Najwięcej wyłudzeń dotyczy oleju napędowego.

- Czarna strefa, bo mówimy tutaj o łamaniu prawa, wyłudzeniach podatku VAT, jest największa na rynku oleju napędowego. Od dwóch – trzech lat szacujemy, że wyłudzenia takie mają miejsce przy dostawach ponad 20 proc. oleju napędowego na polski rynek - mówi Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Jak Ministerstwo Finansów chce walczyć z szarą strefą?

Walkę z wyłudzeniami zapowiada Ministerstwo Finansów Ministerstwo Finansów. Środkami do osiągnięcia tego celu mają być m.in. zmiany przepisów dotyczących VAT, powołanie Krajowej Administracji Skarbowej z połączenia służby celnej i organów skarbowych i wyposażenie jej w "nowoczesne narzędzia informatyczne".

- To połączenie powinno zadziałać, aczkolwiek myślę, że pierwszym krokiem powinno być połączenie baz danych i wzajemna wymiana informacji. To było dotychczas największym problemem: nie było przepływu informacji, nie było wzajemnego dostępu do istniejących baz danych. W związku z tym nie było możliwości efektywnej kontroli. Czy połączenie i stworzenie Krajowej Administracji Skarbowej od razu przyniesie efekt? Nie wiem. Na pewno pierwszy okres to będzie docieranie się tych służb, podczas kiedy połączenie baz danych na pewno byłoby takim bezproblemowym, szybkim działaniem. Generalnie objęcie elektronicznym nadzorem handlu paliwami w Polsce na pewno pomogłoby w tropieniu przestępców, wyłapywaniu nieuczciwych dostawców, którzy okradają państwo, okradają nas wszystkich, sprawiają, że uczciwe firmy czasami są na granicy bankructwa – uważa gość radiowej Jedynki.

Walkę przestępcom wypowiada nie tylko Ministerstwo Finansów, także Komisja Europejska zapowiada uszczelnienie systemu. Bruksela ma jeszcze w tym roku zaproponować działania, które ograniczą oszustwa związane z VAT-em.

Justyna Golonko, awi

 

Polecane

Wróć do strony głównej