Luxtorpeda 2.0: potencjał transportu kolejowego rozpędzi się?
Według założeń Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wsparcie publiczne będzie w najbliższych latach nakierowane m.in. na większe wykorzystanie potencjału transportu kolejowego.
2017-02-24, 14:00
Posłuchaj
W tym celu dla transportu kolejowego przygotowano program Luxtorpeda 2.0.
Ma on wspierać i przygotować szczegółowe rozwiązania w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, wyjaśnia w Polskim Radiu 24 Czesław Warsewicz, członek Rady Programowej PiS i wydawca portalu NaKolei.pl.
- Chodzi o to, żeby dać możliwość szeroko pojętej branży kolejowej na wykorzystanie potencjału krajowego i finansowego, który jest w Unii Europejskiej, ale i z innych źródeł, jak chociażby Nowy Jedwabny Szlak. Przedsiębiorstwa z tej branży chcą wykorzystać impuls inwestycyjny, stać się firmami innowacyjnymi, móc eksportować swoje produkty na rynki europejskie i światowe – tłumaczy ekspert.
Filarem wzrostu sektora ma być innowacyjność
Nazwa projektu została wybrania nie bez przypadek, dodaje gość Polskiego Radia 24.
REKLAMA
Czesław Warsewicz Innowacyjność ma być filarem wzrostu sektora kolejowego, ma być filarem polskiego eksportu.
- Luxtorpeda była nośnikiem innowacyjności. Właśnie ta innowacyjność ma być filarem wzrostu sektora kolejowego, ma być filarem polskiego eksportu, ma stać się konkurencyjnym wyrobem i marką na rynkach europejskich i światowych – zaznacza Czesław Warsewicz. – Projekt Luxtorpeda 2.0 wychodzi poza same nowoczesne pojazdy szynowe. Potrzebna jest również odpowiednia infrastruktura liniowa, dworcowa. Mówiąc o pojazdach, myślimy o całym systemie, całej kolei – dodaje.
67 mld zł z UE
Klaster powstaje także po to, żeby wykorzystać zewnętrzne źródła finansowania na poprawę konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, zaznacza gość Polskiego Radia 24.
- Polski przemysł musi być innowacyjny, konkurencyjny, budujący wartość gospodarczą i PKB. Zewnętrzne źródła finansowe, które są do dyspozycji, do wykorzystania, to przede wszystkim środki unijne, 67 mld zł. Dodatkowo rząd chiński przeznaczył na budowę Nowego Jedwabnego Szlaku bez mała 300 mld dolarów, czyli prawie 1 bln zł. Do tego dochodzą jeszcze programy krajowe – podaje liczby ekspert. – Te źródła finansowania, które stoją przed polskim przemysłem są zatem ogromne – dodaje.
Na rozwój polskiego przemysłu kolejowego przewidziano fundusze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska w wysokości 8,5 mld euro.
REKLAMA
Audycję prowadził Wojciech Surmacz
awi
Polecane
REKLAMA