Centralna Magistrala Kolejowa: 100 pociągów w ciągu doby

2018-05-12, 13:49

Centralna Magistrala Kolejowa: 100 pociągów w ciągu doby
Dzisiaj jeżdżą CMP trasą pociągi Pendolino ponad 200 km na godzinę, które zadebiutowały na polskich torach w 2014 r.Foto: Wikimedia Commons, Travelarz

100 pociągów pasażerskich przejeżdża w ciągu doby przez Centralną Magistralę Kolejową, której pierwsze plany powstały już w 1923 r.

Posłuchaj

O Centralnej magistrali Kolejowej, planowanej już w 1923 r., mówił w radiowej Jedynce Mirosław Siemieniec, rzecznik Polskich Linii Kolejowych./Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Jest to linia, na której rozwijane są u nas największe prędkości.

─ Pierwsza koncepcja budowy linii łączącej Zawiercie z Warszawą powstała w międzywojniu, mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik Polskich Linii Kolejowych.

Jak podkreśla, po odzyskaniu niepodległości przez Polskę, kolej stała się integratorem łączącym wschodnie ziemie z zachodnimi. Myślano też o nowych połączeniach.

─ I jednym z nich miała być budowa linii kolejowej łączącej Zawiercie z Warszawą przez Opoczno. Ta koncepcja pochodzi z 1923 r., a jej autorem był prof. Aleksander Wasiutyński, wyjaśnia Siemieniec.

Koncepcja zrealizowana po II Wojnie Światowej

Do tematu powrócono po wojnie. Najpierw w latach 50-tych, potem  70-tych. Pierwszy odcinek CMK został oddany do użytku 26 września 74 roku. Całość linii skończono ponad trzy lata później.

Pierwsze pociągi pasażerskie pojechały CMK w 1984 r.

Jak przypomina gość radiowej Jedynki, początkowo miała to być linia towarowa, ale w sierpniu 1984 r. wprowadzono na nią pierwsze składy pasażerskie.

─ I były to dwa pociągi, które kursowały na odcinku: Warszawa-Katowice-Gliwice i drugi – Warszawa-Kraków, mówi gość radiowej Jedynki.

I dodaje, że połączenia okazały się sukcesem, gdyż czas przejazdu skrócono z Warszawy do Katowic z ponad 4,  do 3 godzin.

CMK projektowana przed laty, w pełni wykorzystuje swoje możliwości dzisiaj


─ Linia od samego początku była przedsięwzięciem ambitnym, bo projektowanym z myślą o prędkości 200-250 km/ h - dodaje Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej.

Dzięki temu, dzisiaj mogą jeździć tą trasą pociągi Pendolino ponad 200 km na godzinę, które zadebiutowały na polskich torach w 2014 r.
 
Jak dodaje gość Polskiego Radia, obecnie 200 km na godzinę jadą pociągi na odcinku 136 kilometrów CMK.

 ─ W planach jest jeszcze większe przyspieszenie pociągów na centralnej magistrali kolejowej - choć - jak mówi Jakub Majewski - są pewne bariery techniczne.

Barierą są braki mocy
 
I jak wyjaśnia, aby rozpędzić pociąg do takiej prędkości musi być zapewnione zasilanie, a z tym są problem.

─ Mamy pociągi przygotowane do osiągania takiej prędkości, ale nie może być tak, że po przejechaniu składu musimy czekać, gdyż w sieci brakuje mocy, mówi gość Polskiego Radia.

Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że w ciągu pięciu lat pociągi na tej trasie przyspieszą do 230 km/h i więcej.

Karolina Mózgowiec, jk

Polecane

Wróć do strony głównej