Będą dopłaty do zakupu aut elektrycznych

W podpisanej przez prezydenta ustawie dotyczącej m.in. cen prądu, znalazły się też zapisy dotyczące  wsparcia zakupu samochodów elektrycznych lub wodorowych.

2019-06-30, 13:20

Będą dopłaty do zakupu aut elektrycznych
Przypomnijmy, Ministerstwo Energii przygotowało Program Rozwoju Elektromobilności, który jest jednym z projektów flagowych Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR). . Foto: shutterstock, Jan Faukner/Shutterstock.com

Przewidują one, że lista uprawnionych do dopłat ma zostać rozszerzona o osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej. Obecne przepisy mówią jedynie o przedsiębiorcach lub JST.

Szczegółowe warunki udzielania i rozliczania dotacji dla osób fizycznych, w tym wysokość dotacji, określi Minister Energii w rozporządzeniu.

Dopłaty będą pochodzić z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Dopłaty mają pochodzić z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. To tu trafia część wpływów z opłaty emisyjnej, która obowiązuje w cenie paliwa od początku tego roku. Przypomnijmy, że jest to 80 zł netto za 1000 litrów paliwa, czyli ok. 10 gr. w cenie litra benzyny czy oleju napędowego.

Ile wyniesie dopłata do zakupu auta elektrycznego?

W lutym tego roku pojawił się projekt rozporządzenia, który określa, na co i w jaki sposób będą wydawane pieniądze Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

REKLAMA

Dotacja ma wynieść maksymalnie 30 proc. ceny nowego auta elektrycznego, przy czym górny limit to 36 tys. zł.

Jeśli auto elektryczne byłoby wykorzystane do celów komunalnych to dopłata może wzrosnąć do 150 tys. zł.

Auta spalające gaz ziemny oraz wodorowe dostały w tym przypadku limit 75 tys. zł.

Gdzie wniosek o dopłatę

Wniosek o dopłatę do zakupu elektryka trzeba będzie składać do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

REKLAMA

Rząd przyjął Program Rozwoju Elektromobilności

Przypomnijmy, Ministerstwo Energii przygotowało Program Rozwoju Elektromobilności, który jest jednym z projektów flagowych Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR).

Realizacja celów Programu Rozwoju Elektromobilności stała się podstawą do stworzenia pakietu regulacyjnego, składającego się z następujących dokumentów strategicznych:

-Planu Rozwoju Elektromobilności „Energia do przyszłości”, przyjętego przez Radę Ministrów 16.03.2017 r., a który określa korzyści związane z upowszechnieniem stosowania pojazdów elektrycznych w naszym kraju oraz identyfikuje potencjał gospodarczy i przemysłowy tego obszaru.

-Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjętych przez Radę Ministrów 29.03.2017 r., które implementują regulacje europejskie dotyczące m.in. warunków budowy infrastruktury dla paliw alternatywnych w 32 polskich aglomeracjach.

REKLAMA

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma stymulować rozwoju elektromobilności oraz upowszechnić stosowanie innych paliw alternatywnych (m.in. LNG i CNG) w sektorze transportowym w Polsce.

- Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z dnia 11 stycznia 2018 r.;

- Ustawy powołującej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, tj. ustawy z dnia 6 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, podpisanej przez Prezydenta Andrzeja Dudę 10.07.2018 r.

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, którego dysponentem jest Minister Energii ma za zadanie wspieranie rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych oraz tworzenie rynku pojazdów na te paliwa.

REKLAMA

W 2020 r. po drogach ma się poruszać 50 tys. pojazdów elektrycznych

Ministerstwo Energii poprzez wprowadzenie nowych regulacji prawnych, dedykowanych elektromobilności, prognozuje, że w 2020 r. w 32 wybranych aglomeracjach w segmencie pojazdów napędzanych energią elektryczną po drogach poruszać się będzie 50 tys. pojazdów, powstanie 6 tys. punktów o normalnej mocy ładowania, powstanie 400 punktów o dużej mocy ładowania,

W segmencie aut napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG po drogach poruszać się będzie 3 tys. pojazdów, powstanie 70 punktów tankowania.

W 2025 r. po drogach ma jeździć 1 mln aut elektrycznych

W 2025 r. na poziomie ogólnopolskim: w segmencie aut napędzanych energią elektryczną po drogach poruszać się będzie 1 mln pojazdów elektrycznych; w segmencie aut napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG po drogach poruszać się będzie 54 tys. pojazdów, dostępne będą 32 punkty ładowania wzdłuż sieci bazowej TEN-T; w segmencie aut zasilanych LNG po drogach poruszać się będzie 3 tys. pojazdów, powstanie 14 punktów tankowania LNG wzdłuż sieci bazowej TEN-T, będą funkcjonować instalacje do bunkrowania statków LNG w portach: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście.

NRG, Ministerstwo Energii, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej