Budżet powiatu

Budżet powiatu jest podstawowym dokumentem gospodarki finansowej jednostek samorządowych szczebla powiatowego.

2018-10-31, 14:01

Budżet powiatu
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Kanchana_koyjai/Shutterstock

Posłuchaj

Jak skonstruowany jest budżet powiatu, kto go uchwala, mówi Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich./Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

- Co do zasady składa się z dwóch części - wyjaśnia Grzegorz Kubalski, zastępca dyrektora Biura Związku Powiatów Polskich.

Jedna, to część dochodowa, a więc ta, w której są określono poszczególne źródła dochodu i druga, to część wydatkowa, w której precyzuje się na jakie cele będą wydawane posiadane środki.

W części dochodowej, zawarte są, w miarę uściślone dane szacunkowe, a zatem wykonanie w praktyce może być wyższe lub niższe, od tego które przedstawiono w projekcie, a potem w uchwale dotyczącej budżetu.

Po stronie wydatków, sytuacja jest inna. Zaplanowane kwoty stanowią  nieprzekraczalny limit środków, co oznacza, że jeżeli budżet ma być zrealizowany prawidłowo, to w żadnej pozycji klasyfikacji po stronie wydatków nie można przekroczyć puli pieniędzy uchwalonej przez radę powiatu.

REKLAMA

Podstawowe źródła dochodu powiatu dzielą się na trzy części. Pierwsza to dochody własne i wówczas sprowadzają się one w praktyce do udziału w podatku od osób fizycznych i od osób prawnych. Druga to subwencja ogólna, która składa się z kilku części. Największą z nich stanowi część oświatowa. Część trzecia to dotacja na zadania zlecone, wykonywane w ramach administracji rządowej, jako, że w przypadku powiatów relatywnie duża liczba zadań ma taki charakter. Ta pozycja w strukturze dochodów budżetowych powiatu jest zwykle dość znacząca.       

Projekt budżetu jest opracowywany przez zarząd powiatu. Termin na przedłożenie projektu to 15 listopada. W tym roku (2018) wygląda to o tyle specyficznie, że jest to w przeddzień upływu kadencji poprzednich rad.

Zatem, co prawda jeszcze stara Rada otrzyma projekt budżetu, ale prace nad nim będzie prowadziła już nowa rada. Bo właśnie Rada jest organem uprawnionym do uchwalania budżetu. Jest to wyłączna kompetencja przysługująca organowi stanowiącemu.

Budżet powinien być uchwalony do końca roku kalendarzowego poprzedzającego  rok budżetowy. Jednak przepisy prawa dopuszczają pewien poślizg, mianowicie może to nastąpić do 31 stycznia, czyli po upływie miesiąca. Przez ten czas funkcjonowanie gospodarki finansowej  powiatu może być oparte na projekcie budżetu, który wtedy traktowany jest jako pewna prognoza finansowa, preliminarz budżetowy. Jeżeli termin związany z 31 stycznia, nie zostanie dotrzymany, to wówczas kompetencje do uchwalenia budżetu przejmuje regionalna izba obrachunkowa.

REKLAMA

Oczywiście w czasie roku budżetowego jest możliwe wprowadzenie zmian. Są one wnoszone przez zarząd będący jedynym podmiotem do tego uprawnionym. Zmiany muszą być jednak przyjęte przez radę i dopiero wtedy podlegają one wykonaniu. Można powiedzieć, że elementem budżetu jest też część przychodowo-rozchodowa, a więc związana z pokrywaniem deficytu, który może zaistnieć między wydatkami, a dochodami. W  tym kontekście, z jednej strony brane są pod uwagę możliwości pozyskania środków z kredytu, a z drugiej kwoty, które trzeba spłacić w ramach zobowiązań dłużnych.

Dariusz Kwiatkowski, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej