Eksperci o Polsce Wschodniej: trzeba połączyć tradycję z wysokimi technologiami
Przemysł spożywczy, ale też wiele innych branż jest wizytówką Podlasia i całej Polski Wschodniej –mówili goście Pulsu Gospodarki podczas III Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku.
2016-09-22, 16:40
Posłuchaj
Specjalizacje regionu wymienia Dionizy Smoleń, dyrektor do spraw sektora publicznego PWC.
Meblarstwo- naturalny sektor regionu
̶ Na pewno do kluczowych branż w regionie należy zaliczyć branżę meblarską, szczególnie w woj. Podlaskim, lubelskim czy warmińsko-mazurskim – mówi gość PR24.
Jak podkreśla, ważne, że te branże bazują na naturalnych przewagach regionu.
Posłuchaj
REKLAMA
Ważny eksport, ale też różnorodność
Prof. Henryk Wnorowski z Uniwersytetu w Białymstoku podkreśla, że ważnym czynnikiem rozwoju przemysłu w regionie jest eksport, ale region potrzebuje też większej liczby silnych dużych firm w różnych branżach.
Potencjał jest, ale radzą sobie nie wszyscy
Jak zauważa, rodzime firmy, te duże jak i te średnie, radzą sobie w woj. podlaskim lepiej niż gdzie indziej w Polsce.
Tyle, że jak podkreśla, regionowi potrzebna jest dywersyfikacja.
Posłuchaj
REKLAMA
Na regionie ciąży wyhamowanie relacji z Rosją
Witold Karczewski prezes Izby Handlowo-Przemysłowej w Białymstoku zwraca jednak uwagę, że ostatni rok nie był łaskawy dla firm przez załamanie stosunków gospodarczych z Rosją.
Posłuchaj
I daje przykład jabłek, które były wysyłane do Rosji.
̶ Za wschodnią granicę szły jabłka wielokolorowe, w przypadku np. Chin, możemy eksportować tylko jednokolorowe. Aby tego dokonać, trzeba wyciąć stare sady i nasadzić nowe – mówi prezes.
REKLAMA
Dlatego, jak podkreśla, ograniczenie handlu z Rosją, jest szczególnie bolesne dla tego regionu.
Szczególnie ważna rola sektora publicznego
̶ Szczególną rolę do odegrania we wspieraniu przedsiębiorców ma sektor publiczny dodaje Dionizy Smoleń z PWC.
Podkreślając bardzo duże znaczenie powołania w najbliższym czasie jednej rządowej agencji wspierającej eksporterów, zauważa wielką rolę dla samorządów.
W promowaniu firm ważna rola samorządów
̶ Przedsiębiorcy jest bliżej do urzędu wojewódzkiego niż do agencji rządowej – mówi.
REKLAMA
I daje przykład Biznes-Lubelskie, specjalnej komórki w urzędzie wojewódzkim, która stała się w praktyce jednym punktem kontaktu dla przedsiębiorcy, który chce eksportować.
̶ Tam może znaleźć ofertę z województwa, z agencji rządowej czy ofertę Krajowej Izby Gospodarczej – podkreśla Smoleń.
Eksperci zwracali też uwagę na problem zaufania, bez którego przedsiębiorcy nie będą mogli dokonać wielkich rzeczy. Aby w pełni wykorzystać potencjał przemysłu w Polsce Wschodniej trzeba więc zbudować zaufanie także w oparciu o transparentne zasady związane z naborem przedsiębiorców na misje gospodarcze czy z organizacją szkoleń.
Sylwia Zadrożna, jk
REKLAMA
REKLAMA