Pierwsze umowy transportowe z dofinansowaniem UE podpisane

Ok. 3,3 mld zł z funduszy UE trafi na budowę odcinków dróg ekspresowych S3, S5 i S7. Przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych i GDDKiA podpisali we wtorek w MIR pierwsze umowy o dofinansowanie UE z programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

2015-09-29, 12:37

Pierwsze umowy transportowe z dofinansowaniem UE podpisane
zdjęcie ilustracyjne. Foto: Glow Images/East News

Chodzi o budowę dróg ekspresowych: S3 Nowa Sól – Legnica (odcinek Kaźmierzów – Legnica oraz węzła Nowa Sól Płd. – węzeł Kaźmierzów), S5 na odcinku Korzeńsko – Wrocław i S7 Radom (Jedlińsk) – Jędrzejów (odcinek Radom – Skarżysko-Kamienna) oraz S7 (Jędrzejów – granica woj. świętokrzyskiego i małopolskiego).

- To pierwsze umowy, które zostały podpisane w ramach programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. (...) To nie przypadek, że pierwszym z beneficjentów jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). To największy beneficjent w naszym programie, nie tylko w tej perspektywie UE, ale także w minionej - podkreślił we wtorek wiceminister infrastruktury i rozwoju Waldemar Sługocki na uroczystości podpisania umów.

GDDKiA ma złożyć pierwsze wnioski o płatność

Jak mówił, jeszcze w tym tygodniu GDDKiA ma złożyć pierwsze wnioski o płatność.

- Te inwestycje wynikają z Programu Budowy Dróg Krajowych do 2023 roku (z perspektywą do 2025 r.). To ważne inwestycje z punktu widzenia domykania szlaków drogowych, które zostały rozpoczęte w poprzedniej (unijnej) perspektywie (finansowej). W wyniku domknięcia sieci zwiększa się bezpieczeństwo w ruchu drogowym, (skraca) czas podróży, ale także łączymy potencjał polskich miast - przekonywał wiceszef MIR.

Zapowiedział, że niebawem mają być podpisane kolejne umowy na dofinansowanie UE z programu Infrastruktura i Środowisko, które będą dotyczyły inwestycji kolejowych. - PKP PLK i inne spółki PKP starannie przygotowują się do procesu modernizacji infrastruktury transportowej - zapewnił Sługocki.

Wartość 13 wniosków sięga 8 mld zł

Zastępczyni Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Monika Milwicz wyjaśniła, że obecnie w dyrekcji trwają prace nad trzynastoma wnioskami o dofinansowanie (unijne). - Podpisaliśmy pierwszych pięć (wniosków) z trzynastu. Mam nadzieję, że pozostałych osiem zostanie podpisanych najpóźniej do połowy października - podkreśliła. Dodała, że wartość 13 wniosków sięga 8 mld zł, z czego na realizację pięciu inwestycji, dla których umowy zostały podpisane we wtorek, trafi 3,3 mld zł.

- Zależy nam na tym, żeby do końca roku refundacja z tych wniosków o płatność zasiliła KFD (Krajowy Fundusz Drogowy - przyp. red.) - dodała Milwicz.

Sługocki, pytany o pulę pieniędzy UE, przeznaczonych na tegoroczne konkursy z programu Infrastruktura i Środowisko, odparł, że "w wielu działaniach, gdzie to będzie możliwe, będziemy otwierać dostępne alokacje".

- W przypadku projektów, które będą spełniać kryteria, będziemy podpisywać umowy. Nie będziemy podawać ograniczonych alokacji. Jeżeli beneficjenci są gotowi, to nie chcemy ograniczać ich możliwości. Dlaczego w sposób sztuczny, administracyjny mamy uniemożliwiać realizację wszystkich dobrze przygotowanych projektów? - zaznaczył.

- Myślę, że to jest bardzo zdroworozsądkowe podejście i ważne z punktu widzenia obywateli. Im szybciej Polska będzie się modernizowała, tym lepiej. Będziemy budowali większe przewagi konkurencyjne w Unii Europejskiej, a także globalnie - dodał wiceszef MIR.

PAP, awi

Polecane

Wróć do strony głównej