GAMEINN: 80 mln zł na wsparcie twórców gier wideo
Od 1 czerwca twórcy gier wideo będą mogli składać wnioski o dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych w konkursie w ramach programu sektorowego GAMEINN ogłoszonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W tym roku do rozdysponowania jest 80 mln zł.
2016-05-16, 14:52
- Gry komputerowe to jest jeden z tych obszarów, w których naszym zdaniem Polska ma potencjał, żeby stać się wkrótce jednym z liderów nie tylko w Europie, ale także na świecie - powiedział wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. W Krakowie uczestniczył on w konferencji Digital Dragons, skupiającej przedstawicieli branży gier z całego świata. Organizatorem spotkania jest Krakowski Park Technologiczny.
Jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów gospodarki na świecie
Gowin zwrócił uwagę, że gry komputerowe są jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów gospodarki na świecie. Globalny rynek szacowany jest na blisko 100 mld dolarów, w Polsce w ubiegłym roku określono go na blisko 2 mld zł. Według badań co trzeci Polak gra w gry wideo.
- Rząd nie chce z góry narzucać, gdzie polska gospodarka powinna się rozwijać - obserwujemy gdzie ma ona realny potencjał, gdzie już dzisiaj istnieją szybko rozwijające się branże i firmy, i chcemy w przemyślany sposób kierować właśnie tam pomoc publiczną - zaznaczył szef resortu nauki przypominając, że branża ta wymaga nie tylko kompetencji informatycznych, ale też udziału przedstawicieli innych dziedzin: artystów, socjologów czy psychologów.
Firmy produkujące gry komputerowe zarobiły w Polsce ponad 1 mld zł
Stan Just z firmy CD Projekt, reprezentujący Porozumienie Polskie Gry, poinformował, że pierwszy raz w historii w 2015 r. firmy produkujące gry komputerowe zarobiły w Polsce ponad 1 mld zł. - To jest nieprawdopodobny sukces w naszej branży - widząc ten potencjał uruchamiamy program GAMEINN, którego celem jest podwyższenie konkurencyjności sektora produkcji gier wideo w Polsce poprzez innowacje - zaznaczył.
Według niego obszary dofinansowania zdefiniowano bardzo szeroko. - Uważamy, że jesteśmy w stanie pokusić się o innowacje w każdym aspekcie tworzenia gry, a także zastosowaniu technologii (używanej do gier) w innych branżach niż rozrywka - wyjaśnił.
Środki dostępne w ramach GAMEINN mają posłużyć m.in. na opracowanie i rozwój technologii takich jak budowa wieloplatformowych silników grafiki, mapowanie rzeczywistych obrazów, modelowanie 3D na potrzeby światów wirtualnych czy wykorzystanie w grach sztucznej inteligencji.
Wnioski będzie można składać od 1 czerwca
Przedsiębiorcy działający w branży gier będą mogli składać wnioski o dofinansowanie badań przemysłowych i prac rozwojowych od 1 czerwca do 16 sierpnia 2016 r. W konkursie mogą brać udział przedsiębiorstwa lub konsorcja przedsiębiorstw składające projekty o wartości od 500 tys. do 20 mln zł. Dofinansowanie ma wynieść od 40 do 80 proc. - Limit minimalny został ustalony na niskim poziomie, żeby zachęcić jak największą liczbę również małych firm do tego programu - wyjaśnił Just.
W tym roku odbędzie się pilotaż programu o budżecie 80 mln zł. Łączny budżet projektu jest planowany nawet na 245 mln zł w latach 2016-2023. - Od wyniku tego pilotażu będą zależały dalsze losy tego programu - zaznaczył przedstawiciel Porozumienia Polskie Gry.
Program sektorowy GAMEINN będzie finansowany w ramach Działania 1.2 „Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
PAP, awi
REKLAMA