Krócej, szybciej i bezpieczniej pojadą pociągi kursujące po CMK

Krócej, szybciej i bezpieczniej pojadą pociągi kursujące po Centralnej Magistrali Kolejowej między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem - poinformowała w poniedziałek PKP PLK, która zakończyła przebudowę dwóch przejazdów przez tory na tej linii.

2016-07-04, 11:29

Krócej, szybciej i bezpieczniej pojadą pociągi kursujące po CMK
Dzięki funduszom unijnym możliwe było zastąpienie bezkolizyjnymi wiaduktami skrzyżowań linii E65 z drogą rejonową nr 395 Ruda Pilczycka – Czermno oraz drogą lokalną nr 004420 Zabrodzie – Jamskie. Wcześniejszy, jednopoziomowy układ skrzyżowań kolejowo-drogowych ograniczał możliwości, jakie stwarza infrastruktura zmodernizowana na linii E65 w ramach . Foto: Pixabay.com

Posłuchaj

Jednak, jak mówi prezes Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel, na duże przyspieszenie trzeba będzie poczekać do końca przyszłego roku
+
Dodaj do playlisty

Inwestycję sfinansowano z programu UE "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility, CEF). Dzięki niej PKP PLK zlikwidowała na CMK dwa przejazdy drogowe przez tory i w zamian wybudowała dwa wiadukty drogowe.

Całkowity koszt przebudowy wyniósł 17,51 mln zł, a dofinansowanie z UE – 14,9 mln zł.

Wiceminister rozwoju Witold Słowik powiedział na konferencji prasowej, że to pierwsza zakończona inwestycja kolejowa w Europie z programu CEF. - To jest może nieduża inwestycja, ale mająca duże znaczenia, bo CMK to jeden z najważniejszych szlaków kolejowych w Polsce – podkreślił Słowik.

Cel to bezpieczeństwo

Jak wyjaśnił prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, celem inwestycji było zwiększenie bezpieczeństwa, ochrona osób korzystających z przejazdów oraz podniesienie wydajność wykorzystania tej linii kolejowej.

- Dzięki wybudowaniu tych dwóch wiaduktów drogowych wykluczono całkowicie ryzyko kolizji pojazdów drogowych z kolejowymi. A tego typu kolizje są drugim najczęstszym rodzajem wypadków na polskiej sieci kolejowej – przypomniał.

Dodał, że zmiana na CMK pozwoli też na skrócenie czasu podróży o kilka minut, co możliwie jest dzięki podniesieniu prędkości jazdy pociągów. Nowe wiadukty pozwolą na mierzącym ok. 5 km odcinku Olszamowice-Włoszczowa Północ na zwiększenie prędkości pociągów do 200 km/h.

Zadaniem unijnego programu "Łącząc Europę" jest wspieranie projektów służących poprawie połączeń infrastrukturalnych, zarówno drogowych, kolejowych czy wodnych, które są ważne z punktu widzenia całego kontynentu, a nie tylko pojedynczych państw. UE przeznaczyła w swoim budżecie na ten cel odrębną pulę środków.

Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) łączy Warszawę z aglomeracją śląską, Krakowem i Wrocławiem. W skali międzynarodowej CMK jest wykorzystywana w ruchu pasażerskim w relacji Wiedeń/Praga/Budapeszt – Warszawa.

PAP, abo

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej