Kodeks pracy

To zbiór przepisów, które regulują obowiązki i prawa pracodawcy i pracownika.

2014-06-16, 19:45

Kodeks pracy
Wiktoria Cieślikowska, radca prawny MDDP. Foto: Polskie Radio

Posłuchaj

O Kodeksie pracy, jego regulacjach i znaczeniu dla pracowników i pracodawców, mówi Wiktoria Cieślikowska, radca prawny MDDP./Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Kodeks pracy składa się z 15 działów, które określają między innymi zasady zawierania stosunku pracy. Są  tam także m.in. przepisy mówiące o tym jak taką umowę można rozwiązać.

Znajdziemy tam także ogólne reguły wynagradzania za pracę, a także kwestie regulujące czas pracy, dobę pracowniczą, pracę w niedzielę czy święta.

Odrębne działy kodeksu regulują także kwestie urlopów wypoczynkowych czy macierzyńskich.

Ważnym elementem kodeksu są także przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, znajdziemy tam także obowiązki i prawa pracownika.

REKLAMA

Kodeks pracy reguluje również zagadnienia związane ze sporami wynikającymi ze stosunku pracy oraz odpowiedzialności za łamanie praw pracowniczych.

W Polsce obowiązuje kodeks uchwalony 26 czerwca 1974 i był on wielokrotnie od tego czasu nowelizowany.

Justyna Golonko

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej