Kodeks pracy
To zbiór przepisów, które regulują obowiązki i prawa pracodawcy i pracownika.
2014-06-16, 19:45
Posłuchaj
O Kodeksie pracy, jego regulacjach i znaczeniu dla pracowników i pracodawców, mówi Wiktoria Cieślikowska, radca prawny MDDP./Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Dodaj do playlisty
Kodeks pracy składa się z 15 działów, które określają między innymi zasady zawierania stosunku pracy. Są tam także m.in. przepisy mówiące o tym jak taką umowę można rozwiązać.
Znajdziemy tam także ogólne reguły wynagradzania za pracę, a także kwestie regulujące czas pracy, dobę pracowniczą, pracę w niedzielę czy święta.
Odrębne działy kodeksu regulują także kwestie urlopów wypoczynkowych czy macierzyńskich.
Ważnym elementem kodeksu są także przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, znajdziemy tam także obowiązki i prawa pracownika.
REKLAMA
Kodeks pracy reguluje również zagadnienia związane ze sporami wynikającymi ze stosunku pracy oraz odpowiedzialności za łamanie praw pracowniczych.
W Polsce obowiązuje kodeks uchwalony 26 czerwca 1974 i był on wielokrotnie od tego czasu nowelizowany.
Justyna Golonko
REKLAMA