PUE zapewnia płacenie składek jednym kliknięciem i umożliwia korzystanie z wiedzy awatara

Indywidualne czaty z konsultantem, rozmowa przez Skype albo wirtualny doradca. Przedsiębiorca ma wiele możliwości, by nie ruszając się ze swojej firmy, skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

2015-07-15, 12:55

PUE zapewnia płacenie składek jednym kliknięciem i umożliwia korzystanie z wiedzy awatara
Usługi spersonalizowane zapewniają przedsiębiorcom całodobowy dostęp do informacji, które znajdują się na koncie w ZUS. Foto: Pixabay

Posłuchaj

Aplikacja ePłatnik pozwala też na tworzenie i wysyłanie do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych. Najpierw należy zarejestrować się na portalu pue.zus.pl ‒ tłumaczy na antenie Jedynki Marta Juśko z Departamentu Obsługi Klientów Centrali ZUS. (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS świadczy e-usługi, zarówno ogólnodostępne, jak i spersonalizowane, czyli przeznaczone dla klientów posiadających swój profil na portalu.

‒ Wśród usług przeznaczonych dla wszystkich klientów znajdują się usługi pozwalające na uzyskanie wiadomości ogólnych, czyli bez danych szczegółowych klienta. Jest to np. możliwość zadawania pytań, otrzymywania odpowiedzi za pomocą e-maila. Możliwość prowadzenia rozmowy tekstowej on-line czyli czat z konsultantem obsługi telefonicznej, prowadzenie rozmowy za pośrednictwem Skype’a, czy też korzystanie z wiedzy naszego Wirtualnego Doradcy czyli awatara, który po wpisaniu pytania przez klienta udziela odpowiedzi w czasie rzeczywistym  ‒ tłumaczy Marta Juśko z Departamentu Obsługi Klientów Centrali ZUS.

Informacje non stop

Z kolei usługi spersonalizowane zapewniają przedsiębiorcom całodobowy dostęp do informacji, które znajdują się na koncie w ZUS. Do tego potrzebny jest własny profil na portalu. 
 ‒ Dzięki temu np. płatnik składek ma możliwość dostępu do informacji o osobach, które zgłosił do ubezpieczeń, o rozliczeniach, czy też może wysyłać wnioski, które są wstępnie, automatycznie wypełniane przez Portal na podstawie danych bezpośrednio z konta. Oczywiście jest też możliwość otrzymywania odpowiedzi w formie elektronicznej. A kolejna usługa to rezerwowanie wizyty w placówce ZUS, w wybranym dniu i o wybranej godzinie ‒ dodaje ekspertka.

Ważne!

Płatnik zatrudniający do 100 pracowników może skorzystać z aplikacji ePłatnik, dzięki której przedsiębiorcy mogą tworzyć i wysyłać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe oraz mogą opłacić składki na ubezpieczenia społeczne.

Składki uregulowane jednym kliknięciem

Dzięki Platformie Usług Elektronicznych  można też opłacać składki ubezpieczeniowe. 
 ‒ Za pomocą dostępnej na portalu PUE aplikacji ePłatnik można również elektronicznie dokonywać opłat z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych. W tym celu wystarczy tylko wskazać dokumenty, na podstawie których ma być dokonana płatność, a aplikacja wstępnie wypełnia za nas formularz płatności i przekierowuje nas na stronę internetową banku ‒ wylicza  Marta Juśko.

REKLAMA

Jak portal pue.zus.pl ułatwia działalność firmy

Aplikacja ePłatnik pozwala też na tworzenie i wysyłanie do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych.  Co trzeba zrobić, żeby mieć dostęp do swoich danych na koncie w ZUS? Najpierw należy zarejestrować się na portalu pue.zus.pl.

 ‒ Następnie należy potwierdzić swoją tożsamość w placówce ZUS, w ciągu 7 dni od rejestracji. Jest to niezbędne z uwagi na to, że uzyskujemy wtedy dostęp do danych wrażliwych, które są na naszym koncie w ZUS. Ale osoby, które mają tzw. profil zaufany ePUAP albo certyfikat  kwalifikowany nie muszą potwierdzać swojej tożsamości w placówce i mogą samodzielnie zarejestrować swój profil – podkreśla Marta Juśko z ZUS.

 Przedsiębiorcy mogą nadać uprawnienia do swojego profilu PUE innej osobie fizycznej, np. pracownikowi biura rachunkowego. Wystarczy przekazać do ZUS pełnomocnictwo, którego wzór jest dostępny na portalu PUE. Osoba posiadająca uprawnienie do profilu płatnika składek może wówczas np. wypełniać i przekazywać do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe w imieniu płatnika.

W jaki sposób można otrzymać zaświadczenie

Podczas składania wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu należy określić sposób odbioru zaświadczenia. Domyślnie zaznaczony jest odbiór zaświadczenia przez portal PUE, ale można także wybrać odpowiedź w formie papierowej z odbiorem osobistym bądź przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo pocztą tradycyjną.

REKLAMA

W przypadku złożenia dyspozycji odbioru zaświadczenia w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu klient jest powiadamiany e-mailem lub SMS-em. Odpowiedź jest dostępna po zalogowaniu się na swoim profilu PUE i podpisaniu Urzędowego Poświadczenia Doręczenia (UPD) - tylko wtedy uzyskujemy dostęp do dokumentu elektronicznego.

W przypadku dyspozycji przysłania zaświadczenia pocztą tradycyjną, należy oczekiwać na list z ZUS.

Jeżeli natomiast klient złożył dyspozycję odbioru zaświadczenia w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS – należy odebrać zaświadczenie osobiście bądź przez pełnomocnika.

Jeśli nie ma Internetu, wystarczy telefon

Przedsiębiorcy, klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, którzy nie mają w danej chwili dostępu do Internetu, mają możliwość załatwienia wielu spraw bez wychodzenia z firmy za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (COT). Konsultanci COT są dostępni dla klientów pod numerem 22 560 16 00 we wszystkie dni robocze, z wyjątkiem świąt i innych dni ustawowo wolnych od pracy w godzinach od 7:00 do 18.00. Uzupełnieniem bezpośredniej obsługi przez konsultantów COT jest automatyczny telefoniczny system informacyjny, dostępny 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, umożliwiający uzyskanie informacji o charakterze ogólnym, dotyczącym każdego obszaru działalności Zakładu. Płatnicy, uwierzytelnieni za pomocą identyfikatora, który jest także dla wygody klientów loginem do portalu PUE i PIN-u do usługi telefonicznej uzyskują dostęp do wszystkich opcji automatycznego serwisu telefonicznego. Następnie, po wybraniu połączenia z konsultantem możliwe jest udzielanie bardziej szczegółowych informacji przez  pracowników COT.

REKLAMA

Całodobowy dostęp do ZUS czyli urzędomaty

W 159 lokalizacjach mają do dyspozycji także urzędomaty, czyli wielofunkcyjne, samoobsługowe urządzenia informacyjne. 

Zadaniem urzędomatów jest zapewnienie dostępu do usług ZUS w trybie 24 h - dzięki nowoczesnym rozwiązaniom zastosowanym w urządzeniu każdy klient może:

  • złożyć w formie papierowej w formacie A4 dowolny dokument i wniosek z zakresu zadań realizowanych przez ZUS – w tym dokumenty ubezpieczeniowe i otrzymać potwierdzenie ich złożenia,
  • skorzystać z serwisów internetowych Zakładu, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu do portalu PUE i jego funkcjonalności,
  • skontaktować się bezpłatnie z konsultantem Centrum Obsługi Telefonicznej.

Warto podkreślić, że urzędomat jest urządzeniem zaprojektowanym z myślą o osobach niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich, niewidzących i niedowidzących oraz niedosłyszących.

Statystyki pokazują, że ok. 16 tys. dokumentów, w tym głównie dokumentów ubezpieczeniowych składanych jest za pośrednictwem urzędomatów.

REKLAMA


Więcej informacji na ten temat na stronie www.zus.pl.

Karolina Mózgowiec, mb

Audycja powstała przy współpracy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej