Informacja i wiedza: koła zamachowe współczesnej gospodarki

Wielki festiwal informatyczny dobiega końca - dziś inauguracja Światowych Dni Społeczeństwa Informacyjnego 2016.

2016-06-02, 20:55

Informacja i wiedza: koła zamachowe współczesnej gospodarki
Kołem zamachowym gospodarki nie są już dymiące kominy i buchające piece, ale zaczyna być wiedza i informacja.Foto: Pixabay

Posłuchaj

Dlaczego wiedza i informacja stają się kołem zamachowym gospodarki, mówią w audycji Wszystko o gospodarce w radiowej Jedynce Marek Hołyński, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego oraz dr Renata Włoch - socjolog DELab Uniwersytetu Warszawskiego. /Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
+
Dodaj do playlisty

Obchody  święta co roku koncentrują się wokół różnych aspektów budowy społeczeństwa informacyjnego.

Społeczeństwo informacyjne to społeczeństwo, w którym informacja jest intensywnie wykorzystywana w życiu ekonomicznym, społecznym i kulturalnym.

Informacja i wiedza to najważniejszy towar

̶  Bo to właśnie informacja powoli staje się najważniejszym towarem  - tłumaczy Marek Hołyński, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

Jak podkreśla, kołem zamachowym gospodarki nie są już dymiące kominy i buchające piece, ale zaczyna być wiedza i informacja.

REKLAMA

̶  Modelem docelowym społeczeństwa informacyjnego jest człowiek siedzący na tarasie w domu, który nie tylko pracuje, ale załatwia wszystkie sprawy nie ruszając się z miejsca – mówi ekspert.

Ale by tak się stało - musimy mieć w kompetencjach cyfrowe - umiejętności - które pozwolą nam świadomie z Internetu korzystać.

Ważne cztery grupy umiejętności

Dr Renata Włoch - socjolog DELab Uniwersytetu Warszawskiego wymienia 4 grupy takich umiejętności.

 ̶  Ważne czy potrafimy szukać informacji w sieci, przez nią się komunikować, rozwiązywać problemy przy wykorzystaniu różnych programów i na ile jesteśmy obeznani z różnymi programami internetowymi i komputerowymi – mówi ekspertka.

REKLAMA

Nasz rozwój cyfrowy ważny dla rozwoju firmy

Te wszystkie cyfrowe umiejętności w przypadku małych i średnich firm prowadzą do wzrostu ich konkurencyjności na rynku.

̶  Ważne, czy potrafimy zarządzać przy pomocy cyfrowych narzędzi firmą, nawiązywać relacje z klientami, handlować z nimi za pomocą cyfrowych technologii i wreszcie informować o naszych produktach – mówi ekspertka.

Ale co ważne,  poziom tych cyfrowych umiejętności w Polsce jest coraz wyższy.

̶  Rośnie wraz z rosnącym dostępem do sieci - dodaje Marek Hołyński.

REKLAMA

Jak co prawda zauważą, jesteśmy w dolnej strefie stanów średnich w Europie, to jednak to się poprawia za sprawą prawie 90-procentowego dostępu do internetu, nawet w małych miejscowościach.

̶  Dlatego tak ważna jest edukacja – podkreśla.

Patronem medialnym wydarzenia jest Polskie Radio.

Justyna Golonko jk,

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej