Etyka w biznesie: w polskich firmach teoria sobie, praktyka sobie

2016-06-13, 17:15

Etyka w biznesie: w polskich firmach teoria sobie, praktyka sobie
Mądrzy przedsiębiorcy dbają o swoich pracowników. Foto: Glow Images/East News

Etyka w biznesie powinna być podstawą działań każdej organizacji. Jej stosowanie służy lepszemu robieniu interesów. Taka jest teoria, a czy tak jest w praktyce?

Posłuchaj

O etyce w biznesie mówili w audycji „Wszystko o gospodarce” radiowej Jedynki: prof. Elżbieta Mączyńska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie i wyjaśnia Jakub Bejnarowicz z Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Mądrzy przedsiębiorcy dbają o swoich pracowników, podkreśla prof. Elżbieta Mączyńska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

- Wiedzą bowiem, że w ostatecznym rachunku to się przekłada na ich korzyść, renomę itd. Z punktu widzenia praktyki gospodarczej nie jest jednak najlepiej. Chociaż w teorii powstało wiele opracowań, analiz, badań, to jednak nie przekłada się to w dostatecznym stopniu na praktykę – zaznacza gość radiowej Jedynki.

Najczęstsze przewinienia pracodawców

Jakie są najczęstsze wykroczenia popełniane przez polskich pracodawców, wyjaśnia Jakub Bejnarowicz z Instytutu Rachunkowości Zarządczej CIMA.

-  Najczęstszym błędem pracodawców w Polsce jest to, że starają się tworzyć wizerunek firmy zaangażowanej społecznie, działającej zgodnie z kodeksem etyki. Później okazuje się jednak, że to środowisko pracy nie jest przygotowane, że warunki pracy narażają pracownika na utratę zdrowia, że pracownicy pracują w nadgodzinach – wymienia ekspert.

Rynek pracy stopniowo zmienia się

W Polsce zmienia się rynek pracy, maleje bezrobocie i to poprawia sytuację pracowników, choć niestety nie wszędzie.

- W większych miastach pracodawcy zaczynają zwracać uwagę na te aspekty. Są tam firmy międzynarodowe, mamy do czynienia z rynkiem pracownika. To pracownicy mogą wybierać. Im większa konkurencja, tym większa świadomość. Problem jest wśród małych i średnich przedsiębiorstw – mówi Jakub Bejnarowicz.

Z ubiegłorocznego badania firmy 4P Research Mix wynika, że  etyka w biznesie jest  szczególnie ważna dla najmłodszego pokolenia pracowników. 70 proc. młodych ludzi z tzw. pokolenia Y deklaruje, że  od swoich pracodawców oczekują przede wszystkim szacunku dla pracowników i partnerów biznesowych, uczciwości i transparentności.

Elżbieta Mamos, awi

Polecane

Wróć do strony głównej