Jak zwiększyć eksport do Chin?

Kilka dni temu chińskie ministerstwo rolnictwa uruchomiło program podobny do unijnego systemu GTS - gwarantowanej tradycyjnej specjalności, którego celem jest budowanie marki chińskich produktów żywnościowych.

2018-01-23, 13:26

Jak zwiększyć eksport do Chin?
Czy polscy producenci mogą zwiększać eksport naszej żywności do Chin? . Foto: Pixabay

Posłuchaj

O perspektywach naszej współpracy z Chinami w audycji Agro-Fakty radiowej Jedynki (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Na listę trafiły 3 rodzaje produktów.

- Są to warzywa produkowane w powiecie Yuenmo, chińska kawa z okolic miasta Dehong, oraz odmiana czarnej herbaty z miejscowości Linzang. Te trzy miejscowości słyną w Chinach ze swojej produkcji. To jest ciekawa inicjatywa, bo oni się wzorują na naszych rozwiązaniach. To nie jest bowiem tylko wpisanie na listę i uznanie, że coś jest dobre, produkty bowiem muszą również spełniać wymogi jakościowe, które są opisane w standardach – mówi Jacek Strzelecki ekspert od rynku chińskiego.

Jak wrócić do dawnej świetności?

Czy w tej sytuacji polscy producenci mogą zwiększać eksport naszej żywności do Chin?

- Nasz eksport w tamtym kierunku jest śladowy w porównaniu z tym co było w przeszłości. Polska słynęła z wieprzowiny. Mamy od 2014 roku ASF, w związku z tym nie eksportujemy tam wieprzowiny, a byliśmy eksporterem z pierwszej dziesiątki. Inne nasze produkty też już wyrobiły sobie markę. Słynne mleko, które nie podbiło jeszcze tak szeroko rynku, ale jest znane klientom, szczególnie młodym, którzy mogą znaleźć w internecie reklamy naszych produktów. Chińczycy lubią również polskie ciastka, można je kupić w Chinach on-line. Oczywiście jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia by wyrównać nierównowagę w wymianie handlowej, która jest już na poziomie 12 do 1. Chcemy zminimalizować ją przynajmniej o połowę. Żywność może być kluczowym produktem w tej misji – podkreśla gość.

REKLAMA

Trzeba być na miejscu

Na razie sprzedaż odbywa się przede wszystkim za pomocą kanałów internetowych, aby zwiększyć udział w rynku - zdaniem eksperta - trzeba w Chinach być.

- Trzeba tam pojechać, zainwestować i tworzyć swoją sieć sprzedaży. Tylko tak można zdobyć tamtejszy rynek. Oczywiście nie cały rynek, ale jakby polskiej firmie udało się zdobyć jeden procent, to byłoby to dużo, bo to jest prawie 13 mln klientów – dodaje ekspert.

Tym bardziej, że w koncepcji Jednego Pasa i Jednej Drogi, czyli nowego chińskiego jedwabnego szlaku Polska została wskazana jako ważny kraj w wymianie żywnościowej między Unią Europejską i Chinami.

Sylwia Zadrożna, abo

REKLAMA

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej