Carsharing: w Warszawie wynajmiesz auto jak rower. Za minutę jazdy 1,2 zł ?
W drugiej połowie tego roku Warszawa planuje uruchomienie wypożyczalni miejskich samochodów w formule tzw. carsharingu.
2017-02-06, 16:58
Posłuchaj
Chodzi o krótkoterminowy wynajem aut na podobnych zasadach jak w przypadku rowerowego Veturilo.
Mniej aut prywatnych, więcej przestrzeni publicznej
̶ Głównym celem carsharingu jest odzyskanie przestrzeni publicznej w mieście zajmowanej przez prywatne samochody – tłumaczy Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
I wyjaśnia, że to ma być alternatywa dla osób nie posiadających auta, albo nie korzystających z niego codziennie.
̶ Celem jest zmniejszenie liczby samochodów w mieście, gdyż teraz bardzo dużo aut parkuje w centrum, a miejsc parkingowych nie jest wiele – mówi gość radiowej Jedynki.
REKLAMA
Wystarczy prawo jazdy i rejestracja w systemie
Jak pokazują badania, przy długofalowych projektach jeden samochód publiczny, może zastąpić nawet 10 aut prywatnych. Aby wynająć miejskie auto, wystarczy mieć prawo jazdy i zarejestrować się w systemie.
̶ Wtedy trzeba znaleźć wolny samochód, gdzieś zaparkowany na ulicy, mówi Pieńkos.
Samochody będą parkowane w dowolnych miejscach warszawskich dzielnic
I wyjaśnia, że nie zakłada się zakładania stacji parkowania, auta będzie można zwrócić w dowolnym miejscu w strefie centralnej miasta, obejmującej Śródmieście, Pragę, Mokotów, Ochotę, Wolę i Żoliborz.
Lokalizacja auta przez aplikację lub infolinię
I dodaje, że samochody będą do zlokalizowania i zamówienia za pomocą aplikacji albo przez infolinię.
REKLAMA
Czy warszawiacy zaakceptują samochodowe Veturilo?
̶ Jednak to czy samochodowe Veturilo odniesie sukces, będzie zależało, m.in. od tego, czy warszawiacy zrezygnują z własnego samochodu na rzecz miejskiego podobnie jak ma to miejsce w innych krajach - podkreśla dr Michał Wolański z Katedry Transportu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Carshering sprawdza się w zachodnich miastach
Dodaje, że carsharing działa z powodzeniem w różnych miastach Niemiec, Francji, Włoch i to w więcej niż w jednym systemie.
̶ Swoje systemy tworzą również koleje niemieckie czy szwajcarskie, mówi ekspert.
Minuta carsharingu za 1,2 zł?
Głównym jednak problem u nas, może być cena. Co prawda opłata za minutę użytkowania takiego auta nie jest jeszcze znana, ale mówi się, że może wynosić 1,20 zł.
REKLAMA
Jak wylicza Pieńkos, 15-minutowy wynajem, jeśli będzie kosztować ok. 20 zł, to za podobną kwotę można przejechać w Warszawie całkiem sporo taksówką.
̶ Czyli carsharing będzie musiał stawić czoła konkurencji taksówek, które są dużo tańsze niż w Niemczech, mówi gość Ekspressu Gospodarczego.
Cena wynajęcia auta głównym kryterium wybrania oferty przez miasto
Jak tłumaczy dr Michał Wolański, cena wynajęcia miejskiego auta jest jednym z kryteriów branym pod uwagę przy ocenie ofert, wygra ta firma, która przedstawi najlepsze warunki.
Dodaje, że system będzie koncesyjny, komercyjny, czyli miasto nie będzie dopłacać do jego funkcjonowania, a od stawki będzie zależeć, kto wygra to postepowanie.
REKLAMA
̶ Drugim kryterium będzie jakość i funkcjonalność systemu, trzecim – termin uruchomienia, będziemy premiować tych, którzy zrobią to szybciej, mówi gość Polskiego Radia.
O koncesję na carsharing w Warszawie stara się 11 firm
Obecnie o koncesję walczy 11 firm, które chcą oferować Warszawiakom wynajem aut w systemie carsharingu.
System ma ruszyć w drugiej połowie tego roku
Miasto oczekuje, że system ruszy już w drugiej połowie tego roku. Na początek ma być dostępnych od 300 do 500 aut na wynajem.
Elżbieta Szczerbak, jk
REKLAMA
Polecane
REKLAMA