Pomyłkowy przelew? Odzyskanie pieniędzy będzie łatwiejsze

2017-05-29, 17:00

Pomyłkowy przelew? Odzyskanie pieniędzy będzie łatwiejsze
W przypadku, gdy przelew wyślemy nie do tej osoby, co trzeba, bank nie może nam zdradzić, komu przelaliśmy pieniądze.Foto: Glow Images/East News

Odzyskanie pieniędzy ze źle zrobionego przelewu będzie łatwiejsze. Prezydent złożył do Sejmu projekt ustawy, który ułatwia odzyskanie pieniędzy w przypadku pomylenia numeru konta w czasie przelewu.

Posłuchaj

O nowych przepisach, które ułatwią odzyskanie omyłkowo przelanych pieniędzy, mówili w radiowej Jedynce: Bartosz Wyżykowski z Biura Rzecznika Finansowego, Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich i Tomasz Jaroszek, ekspert platformy edukacyjnej Kapitalni.org (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Dziś przy zlecaniu przelewów bankowych lepiej się nie pomylić. Bo niestety często zdarza się, że pieniądze, które trafią na niewłaściwy numer konta, są nie do odzyskania. Na ten problem skarżą się klienci banków i SKOK-ów, mówi Bartosz Wyżykowski z Biura Rzecznika Finansowego.

"

Bartosz Wyżykowski Zgodnie z obowiązującymi przepisami, bank nie ponosi odpowiedzialności za to, że my się pomyliliśmy w numerze rachunku płatniczego.

- Kilkadziesiąt takich skarg rocznie Rzecznik Finansowy odnotowuje. Skargi wpływały również do Kancelarii Prezydenta, stąd wspólna inicjatywa. Każda pojedyncza skarga, każdy wniosek w tym zakresie jest pewnym wyznacznikiem, dlatego że każdy z nas może się w tym zakresie pomylić. Ta pomyłka może dotyczyć małej kwoty, wtedy jakoś to przeżyjemy. Natomiast jeśli pomyłka dotyczy dużej kwoty, wówczas taki prosty błąd może stać się dużym problemem. A trzeba podkreślić, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, bank nie ponosi odpowiedzialności za to, że my się pomyliliśmy w numerze rachunku płatniczego – podkreśla ekspert.

Dane klientów chroni tajemnica bankowa

W przypadku, gdy przelew wyślemy nie do tej osoby, co trzeba, bank nie może nam zdradzić, komu przelaliśmy pieniądze, bo dane klientów chroni tajemnica bankowa, dodaje Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich.

"

Przemysław Barbrich Obowiązuje tajemnica bankowa i nawet w takich sytuacjach, w związku z błędem klienta, nie możemy jej ujawnić.

- Jeśli był zrobiony błąd w numerze konta, to rzeczywiście jest to trudna sytuacja, ponieważ klient, który popełnił błąd, przelał pieniądze do innego podmiotu niż chciał, pytał wówczas bank, czy może ujawnić on dane tej osoby, i pojawiał się kłopot. Obowiązuje bowiem tajemnica bankowa i nawet w takich sytuacjach, w związku z błędem klienta, nie możemy jej ujawnić – podkreśla rozmówca Jedynki.

Nowe procedury ułatwią odzyskanie pieniędzy 

Ale to się zmieni - nowe przepisy dokładnie opisują procedury, które ułatwią odzyskanie omyłkowo wysłanych pieniędzy, dodaje Bartosz Wyżykowski.

- Osoba powinna w pierwszej kolejności poinformować swojego dostawcę, czyli bank, SKOK. Może to nastąpić w dowolnej formie, może to być pisemnie, mailowo, telefonicznie. Wynika to z tego, żeby zrobić to jak najszybciej, żeby było to jak najmniej sformalizowane. Wówczas taki dostawca, najczęściej będzie to bank, skontaktuje się z tym odbiorcą. Przy czym będzie się tak działo tylko wówczas, jeśli ten odbiorca jest również klientem tego samego banku. Jeżeli zaś odbiorca jest klientem innego banku, to pierwszy bank zwróci się do drugiego banku i dopiero tamten zwróci się do odbiorcy – wyjaśnia ekspert.

30 dni na zwrot pieniędzy

Z informacją, że na jego konto niesłusznie wpłynęły pieniądze i należy je oddać. Na ich zwrot będzie 30 dni.

- W przypadku, jeśli ten omyłkowy odbiorca, czyli osoba, na której rzecz wpłynęły te środki, nie zwróci ich dobrowolnie w ciągu 30 dni od momentu, kiedy taki omyłkowy przelew został zgłoszony, wówczas na wniosek tej osoby, która dokonała omyłki, mogą zostać ujawnione dane tej drugiej osoby, imię, nazwisko, jak również miejsce zamieszkania, czy też siedziba, po to żeby osoba, która dokonała omyłkowego przelewu, mogła wnieść powództwo do sądu – dodaje ekspert.

Jak nowe rozwiązania sprawdzą się w praktyce?

Dzięki temu pieniądze pomyłkowo przelane na niewłaściwe konto będzie można odzyskać. To zdaniem Tomasza Jaroszka, eksperta platformy edukacyjnej Kapitalni.org, w praktyce może być bardzo skuteczne rozwiązanie.

"

Tomasz Jaroszek Jeżeli odbiorca nie zwróci nam środków w wyznaczonym przez bank terminie, wtedy bank będzie mógł przekazać poszkodowanej osobie dane tego przypadkowego odbiorcy.

- Nadchodząca zmiana przepisów prawdopodobnie usprawni całą procedurę i da to narzędzie, którego definitywnie brakowało. Jeżeli odbiorca nie zwróci nam środków w wyznaczonym przez bank terminie, wtedy bank będzie mógł przekazać poszkodowanej osobie dane tego przypadkowego odbiorcy. To jest bardzo istotne, bo dzięki temu poszkodowany będzie miał możliwość skierowania sprawy do sądu i procedura będzie w tym momencie nadal trwać. Z tej perspektywy wydaje się, że nowe przepisy będą bardzo dobrym uzupełnieniem tego, co mamy obecnie – uważa rozmówca Jedynki.

Ale zawsze - żeby uniknąć problemów - lepiej jest kilka razy sprawdzić, czy wpisany numer rachunku jest poprawny.

Nowe rozwiązania być może już na jesieni 

Prezydencki projekt ustawy, który przewiduje możliwość odzyskania pieniędzy pomyłkowo przelanych na niewłaściwe konto, został przekazany do Sejmu. Jest szansa na to, że może nowe rozwiązania wejdą w życie na jesieni.

Justyna Golonko, awi

Polecane

Wróć do strony głównej