PKP Cargo przewozowym liderem na kolei. W kraju wozi głównie węgiel

Przychody większe prawie o 8 procent niż w roku 2016, wzrost udział w rynku przewozów kolejowych do 52 procent – Grupa PKP Cargo podsumowała wyniki trzech kwartałów tego roku.

2017-11-28, 16:58

PKP Cargo przewozowym liderem na kolei. W kraju wozi głównie węgiel
PKP Cargo liczy na wzrost przewozów związanych z chińskim Nowym Jedwabnym Szlakiem.Foto: PIXABAY

Posłuchaj

o wynikach i planach PKP Cargo - największego polskiego przewoźnika towarowego, mówił w Ekspressie Jedynki mówił pełniący obowiązki prezesa spółki Krzysztof Mamiński./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia./.
+
Dodaj do playlisty

Dyscyplina kosztowa przy rosnących przychodach  tak można scharakteryzować strategię, którą Grupa PKP Cargo z powodzeniem realizuje  powiedział pełniący obowiązki prezesa spółki, Krzysztof Mamiński.

PKP Cargo z zyskiem

– Widzimy, że to przekłada się na 52 miliony złotych zysku za okres 9 miesięcy. To o 169 mln lepiej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W III kwartale ten wynik netto wynosił 32 mln zł, to jest o 38 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. To jest według wskaźnika EBITDA 531 mln zł za 9 miesięcy, czyli wzrost o 54 proc. rok do roku.

Dodajmy, że wskaźnik EBITDA czyli zysk operacyjny obrazuje, jak firma radzi sobie ze sprzedażą swych produktów lub usług. Grupa zwiększyła udział w rynku polskim, ale wzrosły także  o 34 procent  przewozy inter modalne. PKP Cargo więcej przewiozło kruszywa i materiałów budowlanych, metali i rud, paliw płynnych oraz produktów chemicznych – wymieniał Mamiński.

Węgiel głównym towarem w przewozach

– W paliwach stałych mamy spadek. To jest węgiel kamienny, koks węgiel brunatny. To również bierze się z koniunktury na rynku. Wydobycie węgla w kraju jest niższe o 3,1 mln ton w porównywalnym okresie rok do roku. To jest spadek wydobycia o 6 proc., czyli nie jest to utrata rynku przez nas, tylko wynik zdarzeń, które są niezależne od przewoźnika. Ale i tak w przewozach krajowych węgiel jest głównym towarem, który wozimy. Śmiem twierdzić, że ten spadek jest chwilowy.

REKLAMA

Nowy Jedwabny Szlak szansą na większe przewozy

Na dobre wyniki w przewozach inter modalnych miał wpływ między innymi rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku  mówi Grzegorz Fingas, członek zarządu PKP Cargo do spraw handlowych

– Wzrost przewozów nie tylko w rejonie Jedwabnego Szlaku, czyli słynne przewozy na kierunku miedzy Europą a Chinami, ale wzrost przewozów inter modalnych w zakresie ruchu krajowego pomiędzy terminalami, ale również na kierunku portowym z portów polskich jest znaczący i to jest ta perspektywa, która pojawiła się i którą skutecznie wykorzystujemy.

Na Jedwabnym Szlaku wozi się głównie elektronikę z Chin do Europy – dodaje Grzegorz Fingas.

– Do Chin część tych kontenerów wraca na próżno, natomiast jest to doskonałe miejsce, żeby znaleźć na rynku chińskim i ulokować produkty spożywcze, takie jak nabiał, mięso i pozostałe towary.

REKLAMA

Utrzymać pozycję lidera

Jako główne zadanie na 2018 rok Grupa PKP Cargo stawia sobie utrzymanie pozycji lidera na rynku krajowym, zwiększenie przewozów w poszczególnych grupach towarowych i maksymalizację zysków.

Dodajmy, że udział przewozów kolejowych w całym rynku wynosi 20 procent. 80 procent to nadal transport drogowy.

Aleksandra Tycner, Akkal/NRG


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej