PKP Cargo przewozowym liderem na kolei. W kraju wozi głównie węgiel
Przychody większe prawie o 8 procent niż w roku 2016, wzrost udział w rynku przewozów kolejowych do 52 procent – Grupa PKP Cargo podsumowała wyniki trzech kwartałów tego roku.
2017-11-28, 16:58
Posłuchaj
Dyscyplina kosztowa przy rosnących przychodach – tak można scharakteryzować strategię, którą Grupa PKP Cargo z powodzeniem realizuje – powiedział pełniący obowiązki prezesa spółki, Krzysztof Mamiński.
PKP Cargo z zyskiem
– Widzimy, że to przekłada się na 52 miliony złotych zysku za okres 9 miesięcy. To o 169 mln lepiej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. W III kwartale ten wynik netto wynosił 32 mln zł, to jest o 38 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. To jest według wskaźnika EBITDA 531 mln zł za 9 miesięcy, czyli wzrost o 54 proc. rok do roku.
Dodajmy, że wskaźnik EBITDA czyli zysk operacyjny obrazuje, jak firma radzi sobie ze sprzedażą swych produktów lub usług. Grupa zwiększyła udział w rynku polskim, ale wzrosły także – o 34 procent – przewozy inter modalne. PKP Cargo więcej przewiozło kruszywa i materiałów budowlanych, metali i rud, paliw płynnych oraz produktów chemicznych – wymieniał Mamiński.
Węgiel głównym towarem w przewozach
– W paliwach stałych mamy spadek. To jest węgiel kamienny, koks węgiel brunatny. To również bierze się z koniunktury na rynku. Wydobycie węgla w kraju jest niższe o 3,1 mln ton w porównywalnym okresie rok do roku. To jest spadek wydobycia o 6 proc., czyli nie jest to utrata rynku przez nas, tylko wynik zdarzeń, które są niezależne od przewoźnika. Ale i tak w przewozach krajowych węgiel jest głównym towarem, który wozimy. Śmiem twierdzić, że ten spadek jest chwilowy.
REKLAMA
Nowy Jedwabny Szlak szansą na większe przewozy
Na dobre wyniki w przewozach inter modalnych miał wpływ między innymi rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku – mówi Grzegorz Fingas, członek zarządu PKP Cargo do spraw handlowych
– Wzrost przewozów nie tylko w rejonie Jedwabnego Szlaku, czyli słynne przewozy na kierunku miedzy Europą a Chinami, ale wzrost przewozów inter modalnych w zakresie ruchu krajowego pomiędzy terminalami, ale również na kierunku portowym z portów polskich jest znaczący i to jest ta perspektywa, która pojawiła się i którą skutecznie wykorzystujemy.
Na Jedwabnym Szlaku wozi się głównie elektronikę z Chin do Europy – dodaje Grzegorz Fingas.
– Do Chin część tych kontenerów wraca na próżno, natomiast jest to doskonałe miejsce, żeby znaleźć na rynku chińskim i ulokować produkty spożywcze, takie jak nabiał, mięso i pozostałe towary.
REKLAMA
Utrzymać pozycję lidera
Jako główne zadanie na 2018 rok Grupa PKP Cargo stawia sobie utrzymanie pozycji lidera na rynku krajowym, zwiększenie przewozów w poszczególnych grupach towarowych i maksymalizację zysków.
Dodajmy, że udział przewozów kolejowych w całym rynku wynosi 20 procent. 80 procent to nadal transport drogowy.
Aleksandra Tycner, Akkal/NRG
REKLAMA