X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

UOKiK sprawdzi jak banki chronią nasze konta przed oszustami

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2021 18:21
O ochronie konsumentów i ich środków zgromadzonych na kontach bankowych, mówił w radiowej Jedynce Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock, Africa Studio

UOKiK sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów dotyczących tzw. transakcji nieautoryzowanych, gdyż okazuje się, że banki nie zawsze szybko reagują na zgłaszane kradzieże z kont bankowych.

Do Urzędu wpływają skargi od konsumentów na postawę banków

- Podstawą wszczęcia naszego postepowania wyjaśniającego, w którym sprawdzimy m.in. jakie banki stosują zabezpieczenia, procedury uwierzytelnienia czy jak reagują na zgłaszane reklamacje dotyczące nieautoryzowanych transakcji, są skargi konsumenckie – wyjaśnia gość radiowej Jedynki.


Posłuchaj
05:20 justa-22.07.mp3 O ochronie konsumentów i ich środków zgromadzonych na kontach bankowych, mówił w radiowej Jedynce Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów./Justyna Golonko, jk/.

 

I dodaje, że jak z nich wynika, w wielu bankach może dochodzić do niejakiego automatyzmu przy sprawdzaniu a potem odrzuceniu tych reklamacji.

Bank powinien zweryfikować źródła nieautoryzowanych transakcji

- Tymczasem bank powinien zweryfikować jakie są źródła nieautoryzowanej transakcji, zwrócić kwoty tych transakcji, oczywiście z pewnymi wyjątkami, takimi jak celowe czy umyślne działanie klienta – mówi Chróstny.

- Oczywiście zasadą jest zwrot środków przez bank – dodaje prezes UOKiK.

Urząd sprawdzi procedury w 18 bankach

Prezes UOKiK wyjaśnia ponadto, że urząd przyjrzy się 18 bankom, a postępowanie będzie w "sprawie", a nie przeciwko bankom.

- Sprawdzimy, jak wyglądają mechanizmy stosowane przez banki dotyczące np. uwierzytelniania transakcji, czy ich działań gdy dochodzi do transakcji nietypowych, które również mogą być transakcjami nieautoryzowanymi – mówi gość Polskiego Radia.

Kolejnym elementem, którym zajmie się urząd, są reklamacje klientów.

- Co do zasady bank powinien zwrócić środki w przypadku wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, chyba, że doszło do rażącego niedbalstwa klientów, mówi Chróstny.

Tyle, że jak dodaje, bank powinien zbadać przyczyny wystąpienia problemów.

A problem nie jest mały, gdyż jak mówi szef UOKiK, miesięcznie zgłasza się do Urzędu od 15 do 18 tysięcy problemów związanych z nieautoryzowanymi transakcjami.

Dlatego, radzi gość Polskiego Radia, każdą próbę nieautoryzowanej transakcji należy zgłaszać do banku, korzystając z infolinii należy zrobić zastrzeżenie oraz pozmieniać kody dostępowe do banku.

Justyna Golonko, jk

Czytaj także

UOKiK ostrzega: uwaga na SMS-y od oszustów czyhających na nasze konta bankowe

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2021 17:54
Jak chronić swoje konta bankowe i oszczędnościowe przed oszustami, wyjaśnia w Polskim Radiu Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lokaty już nieopłacalne. Bartosz Turek: "Posiadacze lokat nie mają co liczyć na realne zyski z depozytów"

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2021 16:34
- Po uwzględnieniu inflacji standardem będzie strata na poziomie 2-4 proc. rocznie i to co najmniej do 2023 roku - ocenił we wtorkowym komentarzu główny analityk HRE Investments, Bartosz Turek.
rozwiń zwiń

Czytaj także

UOKiK zbada, jak banki chronią nasze pieniądze

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2021 10:42
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające, w których sprawdzi, jak banki rozpatrują reklamacje konsumentów związane z kradzieżą pieniędzy z konta oraz jakie stosują mechanizmy uwierzytelniania transakcji - poinformował w komunikacie UOKiK.
rozwiń zwiń