Lewandowski najbardziej wpływowym człowiekiem w polskim sporcie

Napastnik Bayernu Monachium i kapitan reprezentacji Polski Robert Lewandowski wyprzedził byłego piłkarza drużyny narodowej, a obecnie prezesa PZPN Zbigniewa Bońka w rankingu najbardziej wpływowych ludzi w polskim sporcie w 2015 roku.

2015-12-16, 18:17

Lewandowski najbardziej wpływowym człowiekiem w polskim sporcie
Robert Lewandowski przy piłce w meczu reprezentacji Polski z Irlandią. Foto: Wikimedia Commons/CC BY 2.0 SA/Damian Kosciesza

Powiązany Artykuł

Robert Lewandowski 1200.jpg
Euro 2016

- Dziękuję wszystkim, którzy we mnie wierzą. Cieszę się z odbioru mojej osoby. Myślę, ze widać w tym przede wszystkim naturalność, bo cały czas jestem sobą. Cieszę się, że udało mi się wyprzedzić prezesa Bońka - powiedział Lewandowski w nagraniu wideo odtworzonym podczas ogłoszenia 50 najbardziej wpływowych ludzi w polskim sporcie.

Poza gwiazdą reprezentacji i prezesem PZPN w pierwszej trójce znalazła się Agnieszka Radwańska, jedna z najlepiej zarabiających sportsmenek świata. Ogłoszenie wyników rankingu odbyło się w siedzibie Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Warszawie w Muzeum Sportu i Turystyki. Poprzedziła je debata na temat finansów oraz marketingu w sporcie, a ranking został przeprowadzony przez miesięcznik „Forbes” i firmę badawczą "Pentagon Research". - Dobrze o naszych rodzimych piłkarzach świadczy fakt, że maksymalnie skupiają się na wartości sportowej. Aspekt biznesowy oddają w ręce profesjonalistów. Jesteśmy dumni, że mamy obecnie takich reprezentantów kraju. Sława i medialność to atut - tłumaczył natomiast sekretarz generalny PZPN Maciej Sawicki.

Profesor Gabriel Łasiński (Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu), Adam Pawlukiewicz (Project Manager w Pentagon Research, współtwórca rankingu), Krzysztof Domaradzki (dziennikarz „Forbesa”, współtwórca rankingu), Maciej Sawicki (sekretarz generalny PZPN) i Wojciech Szaniawski (prezes zarządu Arskom Group). Profesor Gabriel Łasiński (Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu), Adam Pawlukiewicz (Project Manager w Pentagon Research, współtwórca rankingu), Krzysztof Domaradzki (dziennikarz „Forbesa”, współtwórca rankingu), Maciej Sawicki (sekretarz generalny PZPN) i Wojciech Szaniawski (prezes zarządu Arskom Group).

Kapitan reprezentacji Polski pokonał szefa piłkarskiej centrali dzięki głównie świetnej dyspozycji sportowej w ostatnim okresie. Według specjalistów napastnik Bayernu Monachium jest bliski szczytu pod względem marketingowym. Z rankingu wynika, że prezes PZPN przegrał z nim minimalnie.

- Boniek doskonale rozumie, jak dobre relacje z mediami mogą pomóc w osiąganiu celów biznesowych oraz, że dystans do samego siebie w mediach społecznościach pozwala zdobyć dodatkowy rozgłos. Trwała zmiana wizerunku nigdy nie jest efektem jednej decyzji czy jednego wydarzenia, choć jedno wydarzenie może pomóc w utrwaleniu kreowanego wrażenia. Tak jak awans reprezentacji Polski do Euro 2016 wzmocnił wyobrażenie kibiców, jak bardzo zmieniła się polska piłka pod rządami Bońka - ocenił Wojciech Szaniawski, prezes agencji marketingu sportowego "Arskom Group".

REKLAMA

- Prezes PZPN przegrał o centymetry, ale to żadna niespodzianka, że z kolei triumfował Robert Lewandowski. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że Boniek zajął drugie miejsce, mimo że nie jest już czynnym zawodnikiem. Wciąż jednak cieszy się ogromną popularnością, a PZPN kompletnie odmienił swój wizerunek za jego kadencji. Oczywiście wyłącznie na plus. Nie chcę słodzić, ale takie są fakty. Dobrze, że nastąpiła taka zmiana, bo to najpopularniejsza dyscyplina. Nie oszukujmy się, piłka nożna to najpopularniejszy sport na świecie, zdominowała pozostałe, chociaż Polacy często nawet w teoretycznie "nudnych" dyscyplinach odnoszą sukcesy i rozkręcają je na ogromną skalę. Do tego stopnia, że stają się one bardzo popularne, przykładem są skoki narciarskie - przyznaje jeden z pomysłodawców rankingu, Adam Pawlukiewicz, Project Manager Pentagon Research.

- Bardzo popularne staje się pojęcie mediatyzacji sportu. Z wielką przyjemnością obserwuje proces budowania wizerunku, między innymi na przykładzie najlepszych piłkarzy świata. Dziś takie postacie jak Lewandowski osiągają nie tylko świetne wyniki sportowe, ale też kładą duży nacisk na autoprezentację. Inna sprawa, że popularność piłki nożnej sprawia, że coraz mniej rozmawiamy o siatkówce, pływaniu, czy koszykówce. Wpływ mediów na sport jest obecnie ogromny. I nadal rośnie. Nie oceniam tego, ale zwracam uwagę na ten fenomen, bo w tej chwili aspekt relacji mediów ze sportem jest niezwykle ciekawy - mówił profesor Gabriel Łasiński z wrocławskiego AWF-u.

Trzecie miejsce zajęła tenisistka Agnieszka Radwańska. - Podium zamknęła Agnieszka Radwańska. Być może najlepsza polska ambasadorka za granicą, a już na pewno w dyscyplinach indywidualnych. Od strony marketingowej od kilku lat znajduje się w światowej czołówce, dzięki czemu amerykański magazyn „Forbes” regularnie umieszcza ją wśród dziesięciu najlepiej zarabiających sportsmenek na świecie – skomentował Krzysztof Domaradzki z "Forbesa".

Twórcy rankingu najbardziej wpływowych ludzi w 2015 roku kierowali się rozpoznawalnością, wizerunkiem i obecnością w mediach 160 osób związanych z polskim sportem. Stanowiło to 50 procent kryterium. Na drugą połowę kryterium składały się listy ekspertów, którzy wybierali po 50 osób. Wśród ekspertów był m.in. mistrz olimpijski w żeglarstwie Mateusz Kusznierewicz oraz specjalista ds. marketingu sportowego Tomasz Redwan.

LISTA DZIESIĘCIU NAJBARDZIEJ WPŁYWOWYCH OSÓB POLSKIEGO SPORTU 2015:

10. Robert Kubica
9. Czesław Lang
8. Justyna Kowalczyk
7. Zygmunt Solorz-Żak
6. Adam Małysz
5. Kamil Stoch
4. Marcin Gortat
3. Agnieszka Radwańska
2. Zbigniew Boniek
1. Robert Lewandowski

man, PolskieRadio.pl, PAP, mat. prasowe

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej