Pesa Bydgoszcz złożyła kolejne odwołanie do KIO dot. przetargu na tramwaje dla stolicy

Pesa Bydgoszcz w poniedziałek złożyła kolejne odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie rozstrzygnięcia przetargu Tramwajów Warszawskich na dostawę taboru, w którym zwyciężyła koreańska firma Hyundai Rotem Company - potwierdził szef PR polskiej firmy Maciej Grześkowiak. 

2019-03-26, 10:02

Pesa Bydgoszcz złożyła kolejne odwołanie do KIO dot. przetargu na tramwaje dla stolicy
zdjęcie ilustracyjne. Foto: materiały prasowe Pesa

"W toku postępowania w KIO Hyundai ujawnił nowe, nieznane wcześniej informacje o tym, jak zamierza zrealizować zamówienie i w naszej ocenie przedstawione dokumenty świadczą o tym, że oferta Hyundai jest niezgodna z SIWZ (specyfikacja istotnych warunków zamówienia - przyp.red.) i może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji. Właśnie te okoliczności są podstawą do złożenia przez Pesa nowego odwołania" - głosi stanowisko Pesy. 

"Gdyby Zamawiający zażądał w przetargu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości, wtedy nie byłyby potrzebne dwa kroki - Pesa podniosłaby wszystkie zarzuty w jednym odwołaniu. Jednak w związku z tym, że wyrok KIO zostanie wydany w środę 27.03.2019 r. i do tego czasu nie będzie wiadomo, czy Hyundai będzie musiał złożyć dodatkowe wyjaśnienia i co tej sprawie zrobi zamawiający, a możliwa jest decyzja o odrzuceniu oferty Hyundai, w celu zabezpieczenia interesów Pesa zmuszeni byliśmy wnieść odwołanie. Data złożenia odwołania wynika ze sposobu liczenia terminu, określonego w uchwale Sądu Najwyższego z 28 lutego 2013 r.), która wg Hyundai ma zastosowanie w sprawie" - dodano w stanowisku. 

Przetarg na tramwaje dla Hyundai

We wrześniu 2018 r. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na dostawę 213 tramwajów do warszawskiego taboru. Zamówienie dotyczyło 123 tramwajów (85 dwukierunkowych długości 33 m, 18 jednokierunkowych długości 33 m i 20 jednokierunkowych długości 24 m), z możliwością rozszerzenia dostaw o kolejne 90 tramwajów (po 45 jednokierunkowych i dwukierunkowych długości 33 m). Tramwaje z zamówienia podstawowego producent miał dostarczyć do końca października 2022 r., w ramach opcji - do końca października 2023 r. 

Wśród najważniejszych kryteriów ofert znalazły się m.in. cena, rozwiązania techniczne, zużycie energii, ograniczenie emisji hałasu, a także okres gwarancji. 

REKLAMA

W przetargu wzięło udział m.in. konsorcjum Stadler Polska i Solaris Tram, którego ofertę odrzucono jeszcze w grudniu 2018 r. z uwagi na zaproponowane terminy niezgodne z wymaganiami przedstawionymi w przetargu. Propozycja kolejnego producenta, polskiej firmy Pesa Bydgoszcz, przekroczyła planowaną kwotę zakupu o prawie 500 mln zł i wyniosła 2,305 mld zł netto. W związku z tym na początku lutego prezydent Warszawy ogłosił zwycięską firmę - Hyundai Rotem Company, która zaproponowała za 213 tramwajów cenę 1,825 mld zł netto. 

W związku z rozstrzygnięciem przetargu Pesa 18 lutego skierowała odwołanie do KIO. W sprawie odbyły się dwa posiedzenia, a w środę ma zostać wydane orzeczenie.

dcz

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej