Piotr Gliński: termomodernizacja za 500 mln zł poprawi warunki pracy 140 szkół artystycznych

2019-09-02, 14:12

Piotr Gliński: termomodernizacja za 500 mln zł poprawi warunki pracy 140 szkół artystycznych
Wicepremier, minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Piotr Gliński (L) podczas uroczystej inauguracji roku szkolnego 2019/2010, 2 bm. w Szkole Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Foto: PAP/Grzegorz Michałowski

- Dzięki projektowi termomodernizacji za 0,5 mld zł 140 szkół artystycznych w kraju będzie mieć lepsze warunki do pracy - mówił wicepremier, minister kultury Piotr Gliński na inauguracji roku szkolnego w Szkole Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi.

- Udało nam się zrealizować projekt termomodernizacji zapoczątkowany jeszcze przez naszych poprzedników - myśmy go rozszerzyli i zintensyfikowali - uczestniczy w nim 140 szkół artystycznych w Polsce. Są to generalne remonty, które powodują, że mamy ocieplenie, efekt ekologiczny i czyste technologie ogrzewania szkoły (…) Utrzymanie szkół po tych remontach jest tańsze średnio o 60 proc. Na termomodernizację ponad 180 budynków przeznaczyliśmy pół miliarda złotych - podkreślił Gliński.

Termomodernizacja

W poniedziałek wicepremier wziął udział w inauguracji roku szkolnego w Szkole Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi. Podczas wizyty miał okazję obejrzeć efekty termomodernizacji przeprowadzonej w tej placówce kilka miesięcy temu w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, na którą przeznaczono 7 mln zł.

- W jeszcze dwóch szkołach artystycznych w Łodzi realizowane są w tej chwili bardzo ważne modernizacje. Budujemy dwie sale koncertowe za 23 mln zł (z dofinansowaniem UE - przyp. red.) przy Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki. Projekt ten wychodzi poza funkcjonowanie szkoły - będzie służyć wszystkim mieszkańcom Łodzi - zaznaczył Gliński.

Jak dodał, dzięki wsparciu MKiDN także w łódzkiej Szkole Muzycznej im. Wieniawskiego realizowany jest generalny remont sali koncertowej za 7 mln zł. - To wszystko udało się w ciągu ostatnich kilku lat w Łodzi zrealizować. Jestem z tego dumny, bo szkolnictwo artystyczne będzie mieć lepsze warunki do pracy - podkreślił.

"Sztuka i kultura są dla nas ważne"

Wicepremier, który od uczniów szkoły baletowej otrzymał pamiątkowa statuetkę z wizerunkiem pary tancerzy, życzył im, aby lubili swoją szkołę i przychodzili do niej z przyjemnością.

- Wy nie tylko będziecie wartościowymi ludźmi, profesjonalistami ale też macie do wykonania rolę społeczną, we wspólnocie, w której funkcjonujemy. To, co robicie jest ważne, dla społeczności lokalnej, dla ludzi, którzy przychodzą oglądać wasze występy. Sztuka i kultura są dla nas ważne; nie byłoby sensu żyć na tym świecie, gdybyśmy ich nie mieli - zwrócił się do uczniów.

Ze szkoły baletowej wicepremier udał się do Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi, by obejrzeć budowę dwóch sal koncertowych. Podczas spotkania z mediami mówił m.in. o kłopotach związanych z realizacją programu termomodernizacji szkół artystycznych; ich przyczyną jest wzrost cen usług budowlanych.

- Musimy teraz dodawać więcej pieniędzy budżetowych do tych projektów, ale wszystko jest pod kontrolą i jest realizowane. Kolejne szkoły są remontowane, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. To duża satysfakcja, że szkolnictwo artystyczne zmienia się także od strony infrastruktury - podkreślił.

"Gimnazja się nie sprawdziły"

Gliński odniósł się także do kwestii tzw. podwójnego rocznika, który właśnie trafił do szkół. Jego zdaniem, wbrew czarnym prognozom reforma została sprawnie przeprowadzona.

- Najważniejsze, że - zgodnie z tym, co jest popierane przez Polaków - zlikwidowaliśmy gimnazja, które, niestety, się nie sprawdziły. Mówię to z przykrością, bo to rozwiązanie nie było realizowane ze złą wolą (…) Gimnazja z jednej strony ograniczały możliwości funkcjonowania liceów ogólnokształcących, a z drugiej strony do gimnazjów chodziły dzieci w najtrudniejszym w procesie wychowawczym okresie. Tam mieliśmy najwięcej problemów - wyjaśnił.

Według wicepremiera ten rok szkolny - w ramach wieloresortowego projektu - będzie czasem intensyfikacji działań związanych z bezpieczeństwem w szkołach. W jego opinii polskiej szkole "nie sprzyjają tendencje globalne w kulturze masowej, często spłyconej, komercyjnej, odwołującej się do używek".

- Nie będzie przemocy i przestępstw w polskiej szkole. Szkoła jest miejscem przyjaznym, gdzie dzieci mają być szczęśliwe i tak będzie; tak już jest - zaznaczył. 

dcz

Polecane

Wróć do strony głównej