"Miejsce kształtowania osobowości młodego człowieka". Czarnek o istocie szkolnictwa wyższego

2020-11-19, 18:25

"Miejsce kształtowania osobowości młodego człowieka". Czarnek o istocie szkolnictwa wyższego
Przemysław Czarnek. Foto: gov.pl/web/nauka

- Szkolnictwo wyższe jest ważnym miejscem kształtowania osobowości młodego człowieka we wszystkich jego wymiarach - wskazał minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek podczas Konferencji Ministrów Szkolnictwa Wyższego EOSW, która była nadawana online z Rzymu. Swoje przemówienie wygłosił w języku włoskim.

Powiązany Artykuł

1200_Czarnek_PAP.png
500+ dla nauczycieli. Minister edukacji i nauki podpisał rozporządzenie

Jak podał w czwartek w komunikacie resort nauki, Konferencje Ministrów Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (EOSW) odbywają się co 2-4 lata i są miejscem podsumowania osiągnięć od poprzedniej konferencji (Paryż 2018 r.) oraz wskazaniem zadań do realizacji w okresie do kolejnej konferencji (Albania 2024 r.).

Czytaj także:

Głównymi tematami rzymskiej konferencji były: wolność akademicka, wzmacnianie wymiaru społecznego w szkolnictwie wyższym oraz usprawnienie procesu nauczania i uczenia się.

Powiązany Artykuł

Czarnek free 1200.jpg
Wsparcie w nauce zdalnej. Czarnek: przekazujemy kolejne ok. 300 mln zł na zakup niezbędnego sprzętu

- Włączając się w podejmowaną dziś dyskusję, pragnę zwrócić uwagę, że szkolnictwo wyższe jest ważnym miejscem kształtowania osobowości młodego człowieka we wszystkich jego wymiarach. Nie tylko w celu zdobycia kwalifikacji potrzebnych na rynku pracy, ale przede wszystkim dla życia w społeczeństwie, podejmowania odpowiedzialności i tworzenia w nim warunków do wszechstronnego rozwoju - zaznaczył w swoim wystąpieniu (wygłoszonym w j. włoskim) minister Przemysław Czarnek, cytowany w komunikacie resortu nauki.

Jak podało MNiSW, minister akcentował także rolę uczelni w procesie przekazywania wartości i uczenia postaw otwartych na prawdę i dobro. - Wychowanie młodego pokolenia to zasadnicze zadanie szkolnictwa wyższego i w ramach Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego potrzeba, abyśmy zdecydowanie wspierali te działania, czasem ich bronili, jak robią to obecnie studenci i kadra akademicka na Białorusi - powiedział Czarnek.

Zwrócił szczególną uwagę na potrzebę ścisłej współpracy w ramach badań naukowych i wymianę doświadczeń dotyczących zwalczania problemów zdrowotnych, ekonomicznych i społecznych.

Podkreślił też rolę kształcenia i doskonalenia kadry akademickiej zarówno w zakresie kompetencji pedagogicznych czy informatycznych, jak i umiejętności właściwego stawiania wymagań, kształtowania charakterów studentów i etycznego korzystania ze sztucznej inteligencji.

Mobilność akademicka i jej znaczenie

Wskazał również na duże znaczenie mobilności akademickiej. - Mam nadzieję, że już wkrótce pobyty w innych krajach, spotkania ze studentami czy pracownikami uczelni oraz poznawanie ich kultury, języka i zwyczajów, znów będą możliwe - zaznaczył polski minister.

Poza ministrem Czarnkiem w spotkaniu uczestniczyła też wiceminister nauki Anna Budzanowska.

Resortu nauki przypomniał, że w skład powołanego w 2010 r. Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (z ang. European Higher Education Area, EHEA) wchodzi 48 państw, których przedstawiciele spotykają się w ramach tzw. Grupy Kontynuującej Prace (Bologna follow-up Group).

"Grupa ta przygotowała komunikat, w którym została podkreślona istotna rola takich wartości jak autonomia uczelni, wolność akademicka, udział studentów i kadry akademickiej w zarządzaniu uczelnią oraz publiczna odpowiedzialność za szkolnictwo wyższe" - podało MNiSW.

pb

Polecane

Wróć do strony głównej