Reklama żywności w programach dla dzieci. KRRiT: najmłodsi są dobrze chronieni
Dzieci są bardzo dobrze chronione przed reklamami, co jest wynikiem skutecznej samoregulacji rynku - podkreślali przedstawiciele Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy.
2021-01-18, 15:50
Z monitoringu KRRiT oraz Rady Reklamy wynika, że przekazy handlowe umieszczane przy audycjach dla dzieci są zasadniczo zgodne z kryteriami żywieniowymi określonymi w "Samoregulacji reklamy żywności skierowanej do dzieci do lat 12" i nie zawierają reklam produktów, które spożywane w nadmiarze mogą wpływać na występowanie nadwagi i otyłości wśród dzieci, a skuteczność stosowanych zabezpieczeń technicznych w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie (VOD) jest na poziomie 98 procent.
Powiązany Artykuł
Jakie zagrożenia czekają na dzieci w internecie?
Monitoring nie wykazał też naruszeń Karty Ochrony Dzieci w Reklamie. Agnieszka Kępińska-Sadowska, prezes Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy podkreśliła, że wprowadzone w Polsce akty samoregulacji są jednymi z najskuteczniejszych w Europie.
- Widzimy doskonałe efekty tej samoregulacji jeśli chodzi o skargi, które wpływają do naszej organizacji; w 2020 roku mieliśmy zaledwie 4 skargi na reklamy do dzieci i z udziałem dzieci. To jest 20-krotny spadek w porównaniu do lat poprzednich - mówiła Agnieszka Kępińska-Sadowska.
"Może być bardziej skuteczny niż twarde prawo"
Przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Witold Kołodziejski podkreślał, że dobrze skonstruowany system samoregulacji może być bardziej skuteczny niż twarde prawo.
REKLAMA
- Znacznie elastyczniej i szerzej można podejść do zagadnienia ochrony przy mechanizmach samoregulacji. Trzecia sprawa to praktyka czyli nic nie zastąpi dobrej woli - tłumaczył Witold Kołodziejski.
Monitorowane obszary dotyczyły reklamy żywności w programach dla dzieci, ochrony małoletnich w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie (VOD) i Karty Ochrony Dzieci w Reklamie. Przyjęta w 2019 roku Karta Ochrony Dzieci w Reklamie reguluje ochronę najmłodszych przed przekazami zawierającymi treści podważające autorytet rodziców czy opiekunów, dyskryminujące ze względu na status materialny, czy też zawierających podteksty seksualne.
Karta określa również sposób, w jaki powinni być traktowani małoletni aktorzy w procesie produkcji reklam i jakich sytuacji należy unikać w trosce o ich bezpieczeństwo. - Wyniki przeprowadzonych przez KRRiT analiz i monitoringów prawie dwóch milionów audycji i reklam pod kątem zapisów trzech aktów samoregulacyjnych ustanowionych w celu zwiększenia ochrony dzieci i młodzieży przed szkodliwymi dla ich rozwoju treściami, potwierdzają wysoką skuteczność tego rodzaju rozwiązań - podkreśliła Agnieszka Wąsowska, dyrektor departamentu monitoringu KRRiT.
bartos
REKLAMA
REKLAMA