Polski gaming to nie tylko Cyberpunk. Rodzima branża gier wideo rośnie w siłę
Wiedźmin, Cyberpunk 2077, Dying Light, The Medium, This War of Mine... Polscy producenci gier komputerowych co rusz dostarczają swoim odbiorcom interesujące pozycje do "ogrania". Można wręcz stwierdzić, że polski gracz nie może narzekać na nudę. Zwróćmy zatem nasz wzrok na scenę polskiego GameDev'u - aby przekonać się, co dokładnie oferuje.
2021-07-15, 16:30
Powiązany Artykuł
Gaming to sport, nie tylko rozrywka. Najważniejsze turnieje i zawody
- 11 bit studios
Pierwszą firmą, jaka zostanie przybliżona w materiale jest 11 bit studios - warszawski producent, wydawca oraz dystrybutor gier wideo na komputery osobiste i konsole. Jest znana przede wszystkim z wydania gry komputerowej This War of Mine - opowiadającej o przetrwaniu w czasie wojny i trudnych wyborach moralnych. Produkcja jest inspirowana prawdziwymi wydarzeniami - oblężeniem Sarajewa.
- Atak hakerski na CD Projekt. Kody źródłowe do Cyberpunka 2077 sprzedane w darknecie
- Premier: gra This War of Mine wejdzie na listę nieobowiązkowych lektur szkolnych
Co więcej, This War of Mine została umieszczona na liście lektur szkolnych dla uczniów szkół średnich w Polsce od roku szkolnego 2020/2021.
10 czerwca firma wypuściła tajemniczy teaser nowej gry. Pełna prezentacja tytułu odbędzie się 12 sierpnia. Wiele osób spekuluje, że może to być Frostpunk 2 - kontynuacja świetnie przyjętej produkcji. O której nieco więcej poniżej...
REKLAMA
Powiązany Artykuł
Gry komputerowe ze sztuczną inteligencją. Ekspert: prawie jak test psychologiczny
Przerażający chłód, mróz, osamotnienie, kończące się surowce, walka o przetrwanie z bezlitosną naturą... To wszystko znają i przeklinają w duchu osoby, które zetknęły się z grą Frostpunk warszawskiego 11 bit studios. Produkcja łączy elementy strategicznej gry czasu rzeczywistego, survivalu i budowy miasta - opowiada o walce małej społeczności o przetrwanie w zimowym, steampunkowym świecie.
11 bit studios jest notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. 25 kwietnia 2014 r. firma, we współpracy z Game Delivery Network, uruchomiła sklep internetowy Games Republic, oferujący cyfrowe kopie gier komputerowych. Niestety, z powodu niezadowalających wyników finansowych, postanowiono go zamknąć.
- Bloober Team
Krakowski producent gier komputerowych Bloober Team jest notowany na giełdzie NewConnect. Początkowo firma zajmowała się tworzeniem gier między innymi na Nintendo. Z czasem, ich produkcje trafiły na komputery osobiste i konsole nowej generacji.
16 lutego 2016 r. miała premierę gra Layers of Fear - wcielamy się w niej w postać obłąkanego malarza, który stara się ukończyć dzieło swojego życia. Przemierzając kolejne poziomy i lokacje domu, jesteśmy świadkami jak pod wpływem wizji artysty, zmienia się otaczający nas świat. Gra zaliczana jest do gatunku pierwszoosobowego horroru.
REKLAMA
Rozpoznawalność firmie przyniosła również najnowsza gra The Medium - którą również opisano jako horror psychologiczny.
"Odkryj mroczną tajemnicę, którą potrafi rozwikłać jedynie medium. Zgłębiaj jednocześnie dwa światy - realny i duchowy. Wykorzystaj nadnaturalne zdolności i dzięki nim rozwiązuj zagadki w obu wymiarach, poznawaj niepokojące sekrety i staraj się przetrwać spotkania z Paszczą - potworem zrodzonym z niewyobrażalnej tragedii…" - czytamy w oficjalnym opisie gry.
W odróżnieniu od Layers of Fear tym razem widok jest trzecioosobowy. Ten polski horror jest inspirowany słynną serią Silent Hill. Wcielamy się w kobietę imieniem Marianne, która potrafi widzieć duchy i chce rozwikłać zagadkę śmierci pewnego dziecka. Akcja The Medium rozgrywa się w latach 90. w Krakowie.
Produkcja wykorzystuje tzw. technikę duoświata (rzeczywistego i nadprzyrodzonego) - i dzięki swoim nadnaturalnym zdolnościom Marianne może dostrzegać świat duchów, i co ważniejsze, wpływać na niego.
REKLAMA
- CD Projekt
Czas na największego gracza na polskiej scenie gamingu. Mowa oczywiście o grupie CD Projekt - polskim wydawcy i producencie gier komputerowych z siedzibą w Warszawie i oddziałami w Krakowie, Wrocławiu i Los Angeles (!). Firma zasłynęła na świecie świetnie przyjętą serię gier Wiedźmin o historii Geralta z Rivii. Można powiedzieć, że pierwsza część cyklu o słynnym pogromcy potworów otworzyła przed studiem drzwi do światowego gamingu.
Warto w tym miejscu wyjaśnić, że akcja gry rozpoczynała się po wydarzeniach z książkowego pierwowzoru - Sagi o wiedźminie Andrzeja Sapkowskiego, a dokładnie kilka lat po końcowych scenach z Pani Jeziora. W grze kierujemy głównym bohaterem sagi - Geraltem z Rivii. Spotykamy wiele postaci z książek, odwiedzamy znane lokacje, walczymy z tymi samymi potworami - gra jest więc oparta na motywach powieści.
Podobnie jak w sadze, gracz kierujący Geraltem jest zmuszony do podejmowania trudnych, niejednoznacznie moralnych decyzji, czy kierować się tytułowym mniejszym złem. Rozbudowane i zaskakujące swoją dojrzałością misje stały się swoistym znakiem rozpoznawczym serii.
Na serię gier komputerowych o Wiedźminie składają się:
REKLAMA
- Wiedźmin (2007)
- Wiedźmin 2: Zabójcy królów (2011)
- Wiedźmin 3: Dziki Gon (2015)
Powszechnie uważa się, że magnum opus warszawskiego studia jest Wiedźmin 3: Dziki Gon. Oszałamiająca jak na tamte czasy grafika (nadal się nie zestarzała), wyjątkowa, wpadająca w ucho muzyka, efektowna i dynamiczna walka, piękne, różnorodne krajobrazy (szczególną uwagę zwracają okoliczne, małe wsie, tak kojarzące się z polskim folklorem), czy wreszcie multum wciągających i zapadających w pamięć misji... Trzecia część przygód Geralta z Rivii postawiła poprzeczkę niezwykle wysoko - i nadal uważana jest za najwybitniejsze osiągnięcie polskiego GameDev'u.
Słowiańskości wylewającej się z ekranu mówimy stanowcze TAK.
Gra spotkała się z pozytywnym odbiorem w mediach, zbierając wynik 92/100 w serwisie Metacritic. Zbigniew Jankowski z portalu Eurogamer.pl docenił ciekawą fabułę, jej długość oraz pomysłowość twórców. Podkreślił wysoką jakość polskiej wersji językowej. Krystian Smoszna (gry-online.pl) opisał budowę lokacji jako "absolutne mistrzostwo świata". Pochwalił wioski wzorowane na polskich osadach, postacie niezależne żyjące własnym życiem i szczegółowe projekty otoczenia.
Koszt produkcji przekroczył 300 milionów zł. Pod koniec kwietnia 2021 r. ujawniono, że sprzedano ponad 30 mln kopii Dzikiego Gonu.
REKLAMA
Ostatnią dużą premierą studia jest Cyberpunk 2077 - wyszedł on 10 grudnia 2020 r. Jest to przygodowa gra akcji w otwartym świecie, osadzona w fikcyjnym, dystopijnym mieście Night City - megalopolis, w którym władza, przemoc, korupcja i wyzysk są na porządku dziennym. Co ważne, gra jest adaptacją papierowej gry fabularnej Cyberpunk 2020.
Akcja gry rozgrywa się w widoku pierwszoosobowym. Głównym bohaterem jest najemnik o imieniu V. Wcielając się w niego wykonujemy szereg zadań - jak na przykład hakowanie i obsługa maszyn, walka wręcz/bronią, rozbijanie wrogich gangów - i tym podobne.
Cyberpunk 2077 został stworzony na autorskim silniku REDengine 4.
Spore kontrowersje (szczególnie wśród graczy) spowodował stan gry na konsole odchodzącej generacji - PS4 i Xbox One. Twórców oskarżono o świadome tuszowanie stanu produkcji na starszych platformach i wprowadzenie konsumentów w błąd. Do tego dochodziła masa bugów, crashowanie się tytułu czy drastyczny spadek wydajności...
REKLAMA
Sytuacja była na tyle napięta, że grę wycofano z oficjalnego sklepu PS4 PlayStation Store. Stało się to 18 grudnia - zaledwie tydzień po premierze (!). Wróciła tam do sprzedaży dopiero 21 czerwca.
Twórcy cały czas publikują kolejne łatki i usprawnienia gry. Nie brakuje jednak opinii, że konsole starszej generacji są po prostu za słabe na tak wymagający tytuł - i jako domyślną platformę podaje się PC, PS5 oraz Xbox Series X.
- Techland
Techland to kolejne rodzime przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją i wydawaniem gier komputerowych. Firma posiada biura w trzech miastach - Wrocławiu, Warszawie i Ostrowie Wielkopolskim. Firma została założona w 1991 r. przez Pawła Marchewkę - początkowo jej działalność opierała się na tłumaczeniu zagranicznych programów i wydawaniu ich na polskim rynku.
Przy tworzeniu swoich produkcji firma korzysta z autorskiego silnika C-Engine. Największy sukces przyniosły jej takie serie gier jak Call of Juarez, Dying Light czy Dead Island.
REKLAMA
Call of Juarez to strzelanka pierwszoosobowa osadzona w realiach Dzikiego Zachodu. Na cykl składają się:
- Call of Juarez (2006)
- Call of Juarez: Więzy krwi (2009)
- Call of Juarez: The Cartel (2011)
- Call of Juarez: Gunslinger (2013)
W pierwszej części możemy się wcielić w dwie grywalne postaci - pierwszą jest Billy, mężczyzna niesłusznie skazany o zabicie własnego ojca oraz Ray, dawniej rewolwerowiec, a obecnie... pastor. Każda z nich ma inne cechy charakteru, zdolności, różni się sposobem prowadzenia. Przykładowo Ray preferuje liczne pojedynki rewolwerowców, a Billy woli skradać się tuż obok oponentów.
Gra oferuje szereg różnych misji i aktywności - od pościgów konnych, przez strzelaniny w miastach, aż po tropienie zbiegów. W czasie gry można wykorzystać bogaty arsenał różnorodnej broni - rewolwerów czy strzelb.
Dying Light to survivalowa seria, w której główną tematyką są starcia ostatnich ocalałych ludzi z epidemii z zombie. W czasie dnia gracz przemierza rozległy świat w poszukiwaniu zapasów i narzędzi niezbędnych do skonstruowania broni - aby odeprzeć ataki mieszkańców przemienionych w zombie. Największym zagrożeniem są jednak nocni drapieżcy...
REKLAMA
7 grudnia 2021 r. będzie miała premierę druga część serii - Dying Light 2: Stay Human. Twórcy zaprezentowali nowy gameplay, w którym główny bohater - Aiden Caldwell - wraz z kompanem starają się przebrnąć przez wypełniony zombie szpital. Zobaczcie sami:
- The Dust
The Dust to wrocławskie studio deweloperskie. Zespół tworzy gry przeznaczone na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne. Jej najbardziej ambitnym dziełem jest powstająca gra Ja, Inkwizytor, oparta na literackim Cyklu Inkwizytorskim Jacka Piekary. Przedstawia on alternatywną rzeczywistość, w której Jezus Chrystus zstąpił z krzyża, by zemścić się na swoich prześladowcach.
Twórca literackiego pierwowzoru bierze czynny udział w powstawaniu gry. Gracz wcieli się w tytułowego Inkwizytora i trafi do średniowiecznego, mrocznego miasta Koenigstein. Gra będzie kładła nacisk na dialogi i zręczność w walce.
Dokładna data premiery nie jest jeszcze znana. Studio tworzące grę podtrzymuje, że prace zakończą się najwcześniej w 2022 r.
REKLAMA
- People Can Fly
Ostatnim z omawianych producentów jest People Can Fly. Przedsiębiorstwo zostało założone w 2002 r. przez Adriana Chmielarza, Andrzeja Poznańskiego i Michała Kosieradzkiego.
Pierwszą produkcją studia była strzelanka Painkiller, wydana w kwietniu 2004 r. Kolejnym ważnym wydarzeniem w dziejach firmy było nawiązanie współpracy z Epic Games i konwersja gry Gears of War na platformę Microsoft Windows.
Pod koniec 2007 r. większość udziałów w spółce została kupiona przez wspomniane Epic Games. Kolejną grą była produkcja Bulletstorm, w której wcielamy się w postać Graysona Hunta, którego statek rozbił się na opuszczonej planecie. Akcja dzieje się futurystycznym, utopijnym świecie - dokładnie w XXVI wieku. Większość czasu spędzimy na planecie Stygia.
Zdrada w szeregach Dead Echo powoduje, że dwóch członków załogi (w tym nasz bohater) muszą działać na własną rękę - i pokonywać szereg wrogów.
REKLAMA
W kwietniu 2017 r. wyszedł remaster gry - Bulletstorm: Full Clip Edition. Charakteryzuje się on ładniejszą oprawą graficzną - rozgrywka pozostała bez zmian.
***
Jak widać po powyższym tekście - polski gaming to rzeczywiście nie tylko Cyberpunk. Branża gier wideo systematycznie rośnie w siłę i w niedalekiej przyszłości może przejąć rolę kina czy telewizji (a może już przejęła?) - i stać się pełnoprawną, dwunastą muzą.
Lepiej odpalcie Wiedźmina, bo was Geralt podpali Igni
Opracował Paweł Bączek (portal PolskieRadio24.pl)
REKLAMA
Źródła: gry-online.pl/youtube.com/cdaction.pl/steampowered.com/benchmark.pl/polygamia.pl/cdprojekt.com/wikipedia.org
REKLAMA